Шишков обявява за търпими и общински строежи

Служебният министър Иван Шишков има амбициите да стане главен архитект на София.

Застрахова се от нови гафове като павилиона-убиец, за да стане главен архитект на София

Постът му е обещан от коалицията ПП-ДБ срещу скандалите в пътния сектор, твърдят запознати 

Отрича да е изтъргувал назначението си

Временният министър на строителството Иван Шишков се опитва да обяви за търпими незаконни общински строежи, за да замете гафовете си на поста главен архитект на столичната община Триадица, така че да може да заеме поста главен архитект на София след следващите местни избори, научи Труд news. Шишков вече е водил преговори с коалицията ПП-ДБ, като е получил уверение, че ще спечели бъдещ конкурс, ако докато заема поста служебен министър на регионалното развитие успее да вдигне достатъчно пушилка и да създаде пътни скандали, така че да обезличи една от големите гордости на управлението на ГЕРБ - изграждането на пътища и магистрали.

Кашата в пътния сектор с обявяването на незаконни за поръчките за изграждане на магистрала “Хемус” и скоростния път Видин-Ботевград с договори “ин хаус” и на редица поръчки за пътни ремонти, бе забъркана от Шишков в ролята му на на зам.-министър и от началничката му тогава Виолета Комитова в служебния кабинет, назначен от президента Румен Радев и оглавен от Стефан Янев. Поръчките бяха блокирани, заделените пари за завършването на “Хемус” изхарчени, а строителството почти изцяло спряно. Впоследствие Шишков се опита да обяви тези уж незаконни строежи за търпими вместо да ги узакони, лобирайки за поправка в Закона за устройство на територията. И уж под шапката на добрите намерения за завършване на големите инфраструктурни обекти включи в обхвата на поправките си общински проекти и частни такива.

Причините Шишков да иска търпимост са няколко, обясниха запознати пред Труд news. На първо място, ако бъдат обявени за законни големите инфраструктурни проекти, тогава ще се окаже, че вдигната пушилка около изграждането на магистралите е абсолютна мъгла и е довела единствено до милиарди загуби за страната заради забавяне на проектите.

Освен това, ако обяви тези проекти за законни, министър Шишков трябва да сложи подписите си под документите и да носи съответната отговорност, което не е по вкуса на бившия главен архитект на община Триадица, който подаде оставка заради смъртта на 16-годишния Людмил преди две години в София, причинена от кабели към незаконни павилиони в двора на болницата “Св. Иван Рилски” стоели с години и непроверени от него и служителите му, но отказа да се признае за виновен.
Предложеният сценарий от Шишков е от ДНСК да подписват документите за обявяване на търпими на големите инфраструктурни проекти, а за по-малките - общините, така че той да няма никакъв повод за тревоги. Въпреки че това би създало много други законови проблеми, защото обектите, обявени за търпими ще са “нито рак, нито риба”, твърдят експерти.

На среща със застрахователни компании Шишков, който уж предлагаше промените, за да се завършват магистралите у нас, обясни, че кметовете също би трябвало да прегледат подробно документите си и да видят какви обекти биха могли да обявят за търпими. Служебният министър предложи незаконни проекти в населените места да могат да бъдат обявени за търпими в срок до 2 години след влизане на промените в сила. Ако тази промяна влезе в сила министър Шишков удобно може да замете под килима гафове като този с павилиона-убиец и други незаконни строежи, които са полуузаконени с хвърчащи бележки и не са подлежали на контрол, подобно на вече съборената барака, отнела живота на Людмил в София. Тоест незаконните обекти, за които Шишков си е “затварял очите” по време на дългогодишното си ръководене на община Триадица като главен архитект.

Това би открило и пътя му към обещания му пост за главен архитект на София, който според злите езици бил изтъргуван срещу скандалите в пътния сектор, блокиране на големите инфраструктурни обекти и избирателното плащане на компании в сектора.

Самият Шишков отрече слуха, че манипулира резултатите от проверките за качеството на вече изградените магистрали заради обещание от страна на коалицията ПП-ДБ, че в резултат ще бъде назначен за главен архитект на София след местните избори. “Имам готовност за този пост, би ми било по-лесно да се справя с работата в сравнение с момента, в който съм подал документи, но нямам такива амбиции”, обясни Шишков пред медии.

Щетите надхвърлят милиард

Загроби магистрала „Струма“

Чакал анализ и финансиране

Шишков отказа да отговори на Труд news за какво финансиране от бюджета настоява, за да завърши важни инфраструктурни обекти и да индексира договорите на строителите.

Щети за бюджета могат да достигнат милиарди левове заради липсата на напредък по изграждането на магистралите “Струма”, “Хемус” и “Европа”, забавените плащания, невъвеждането в експлоатация на готови изградени отсечки и заобикаляне на Закона за обществените поръчки, “безразборно и субективно плащане” на дейности по договорите за зимно поддържане на шосета, твърдят от Института за пътна безопасност. Впоследствиe тези пари естествено ще излязат от джоба на данъкоплатците.

Служебният строителен министър Иван Шишков не е направил по време на двата си мандата на поста абсолютно нищо за решаване на проблемите на инфраструктурния проект за лот 3.2. на трасето “Крупник-Кресна” на магистрала “Струма”, въпреки че има зелена светлина за това. На въпрос на Труд news дали има амбиции поне да започне проекта, Шишков отговори, че в момента се изготвя анализ на решението по ОВОС и оценка за съвместимост на проекта спрямо специфичните цели за опазване на биоразнообразието в защитените зони “Кресна” и “Кресна- Илинденци”. От строителното министерство отговориха на Труд news, че изграждането ще започне след като документът е готов и бъде осигурено финансиране за това. Но не обясниха настоявали ли са да бъдат заложени средства в бюджета за 2023 г. както за завършването на “Струма”, така и за другите големи инфраструктурни обекти и за индексация на пътните договорите, изпълнение качествено и в срок във връзка с инфлацията.

Дава пътищата на чужди фирми

Лобира за концесии

Парите влизат в частни сметки вместо в бюджета

Заради управлението на министър Шишков държавата губи милиони от забавени и блокирани пътни проекти.

През последните месеци служебният регионален министър Иван Шишков лобира големи инфраструктурни обекти като магистрали и тунели да се строят на концесия. Според него така проектите щели се градят по-бързо и по-качествено.

Министърът обаче удобно пропуска фактът, че българските компании нямат опит в стопанисването на магистрали и ако бъдат пуснати подобни търгове през следващите 30 години парите на българските граждани от винетки и от тол таксите на превозвачите ще влизат не в държавната хазна, а в чужди сметки.

Тол таксите бяха неколкократно вдигани през последните години именно с довода, че събраните средства ще се ползват за ремонти и подобряване на качеството на българските пътища. Ако проектите обаче са дадат на концесия пътищата отново ще се градят от български фирми, но парите ще изтичат в чужбина, категорични са експерти.

През последните месеци да се строи на концесия е неизменна мантра в публичните изказвания на Шишков, който внушава, че това бил и единственият начин да се достроят магистралите у нас. Загрижеността му буди съмнения заради факта, че като регионален министър с действия и бездействия той блокира доизграждането на проекти като “Хемус”, “Струма” и скоростния път Видин-Ботевград, а ремонтираните километри се измерват не в стотици както в предходния години, а в десетки.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес