Няма предпоставки за шоково поскъпване на олиото. През тази година от септември досега са внесени 60 000 тона слънчогледово олио, нерафинирано, и 2 500 тона рафинирано. Когато вътрешният пазар е притиснат от цените на външните пазари, не може да реагира в посока нагоре. Това каза за Bulgaria ON AIR председателят на Сдружението на производителите на растителни масла и маслопродукти Яни Янев.
Янев отбеляза, че около 300 000 тона са ни необходими за задоволяване на нуждите, а останалото количество е за експорт за европейския пазар, Северна Африка, Индия.
"Конкурираме се основно с Русия и Украйна, които са най-големите производители. Когато не работим с по-висок капацитет, разходите скачат. В момента работим с около 30% капацитет. Основното в цената на слънчогледовото олио е суровината, но и натоварването на мощности също има значение. Около 90% са предназначение за експорт. Ако не се произведе конкурентна продукция, не може да се работи на този пазар. До момента ние не усещаме никаква подкрепа от държавата", подчерта Яни Янев.
Янев посочи, че през 2020 г. сме имали око 6 млрд. лв. приходи от продажба, а капацитетът е бил запълнен на около 80%. След въвеждането на забраната за внос на слънчоглед от Украйна е имало 65% спад на експорта, а тази година е още по-голям.
"България внася около 120 000 тона слънчогледов шрот. Защо трябва да се внася готов продукт, когато ние можем да го произведем", каза Янев.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш