Трайчо Трайков, кандидат-президент на РБ: Президентската република e път към едноличната власт

АЕЦ “Белене” е политически проект

- Г-н Трайков, номинацията ви за кандидат-президент от РБ не беше безпроблемна, нито пък еднозначна. Как си обяснявате нежеланието на СДС именно вие да влезете в битката за?„Дондуков“ 2?

- Не виждам нищо лошо в дебата, с изтъкване на плюсовете и минусите за всяко решение. Останалото е командно-административен подход от времето на БКП. Някои партии все още го практикуват, но слава богу, Реформаторският блок не е сред тях. Накрая на дискусията СДС ми даде подкрепата си и това е, което има значение.

- В РБ имаше и друго разногласие - БЗНС например, призоваваха да не излъчвате кандидат, а да подкрепите този на ГЕРБ. В този смисъл очаквате ли част от членовете на партии от блока да застанат зад претендента на управляващите?

- БЗНС са сред управляващите, а техният кандидат съм аз. Трябва да проявяваме уважение към хората с различно мнение. Това не е просто част от демокрацията в страната, а и част от вътрешнополитическата демокрация в рамките на отделни партии или коалиции. Не може да се очаква, ако си диктаторски настроен в рамките на своя политически формат, после да се окажеш голям демократ в национален мащаб. В събота бях в Ловеч за среща с повече от 200 земеделци. Хората са вдъхновени за успех и не им харесват проявите на комунистическо мислене, без значение от коя партия идват.

- Вие в крайна сметка кандидат на опозицията или на управляващите сте?

- Президентската институция е надпартийна, но кандидатите за нея в повечето случаи са излъчени от партии. Сегашният президент бе излъчен от ГЕРБ, а аз представлявам Реформаторския блок. В този институционален смисъл е логично, че съм конкурент.

- Издигането на кандидатпрезидентска двойка на РБ на практика ще е преброяване на привържениците на блока. Не се ли опасявате, че ако резултатите ви са по-лоши от тези на парламентарните избори, от ГЕРБ ще поискат редуциране на представителството ви в изпълнителната власт.

- С преброяване се занимава Националният статистически институт и донякъде социологическите агенции. Ние сме грамотни хора и щяхме да ползваме тези инструменти, ако това беше политическата ни цел. Издигнат съм за кандидат за президент, защото сме убедени, че страната ни има нужда от балансиран, професионален, но свободен в решенията си държавен глава.

- След едно ваше интервю пред Би Ти Ви в социалната мрежа ви иронизират, че не сте пожелали да кажете коя друга партия освен ДПС не е излъчила кандидат-президент. Сега ще кажете ли ?

- Не сте схванали за кого е иронията. Иначе не допускам да не знаете, че ГЕРБ все още няма кандидат-президент.

- С какви обещания ще привличате избиратели?

- Много съм слаб в надлъгването, затова не очаквайте от мен да ви говоря за социалния президент или за президентска република. Имам ясна представа за тежестта на институцията и отговорността на този пост, както в областта на външната политика, така и в областта на националната сигурност. Под национална сигурност разбирайте целият обхват на това понятие, който далеч надхвърля армията и специалните служби. Сигурността на България минава през силни и ефективни ЕС и НАТО и достойно място на страната ни сред нашите съюзници. За мен силата е и в точното и ефективно прилагане на българските закони, независимо за кого се отнасят, и в подкрепата на българските граждани.

- Смятате ли, че президентът има само представителни функции, и как гледате на идеите на някои партии за разширяване на президентските правомощия?

- Президентът има и представителни функции, но те съвсем не изпълват съдържанието на този пост. Колкото до намеренията на АБВ и Георги Първанов за превръщането ни в президентска република, смятам, че това е път към установяване на еднолична власт в България, а това е против моите демократични разбирания. Страните, които практикуват подобна форма на управление, имат друга история, други размери и други геополитически проблеми, пред които ние не сме изправени.

- Няма как като бивш министър на икономиката да не ви попитам за АЕЦ „Белене“ и трябва ли да се строи централата, или трябва да намерим купувач на реакторите?

- Изразил съм ясно мнението си по отношение на „Белене“ и когато бях министър, и днес, когато не съм. И то не е претърпяло промяна. „Белене“ е политически проект, а не икономически изгоден модел. За мен е необяснимо след всички финансови щети, които претърпяхме, защо хората, които инициираха този проект и вкараха държавата ни в подобни загуби, са още на свобода. В този смисъл е още по-неразбираемо за мен обяснението на министър Петкова, че министри от тройната коалиция и в момента са на ръководни държавни позиции в енергетиката, защото се търсел техният опит, познания и към тях трябва да се проявява „толерантност“. Утре някой може да използва опита им за следващо ощетяване на страната ни. Не разбирам какво значи „толерантност“ към тези, които лишиха държавата от милиарди левове, които можеха да послужат за иновации, нови работни места, пенсии или охрана на границата. Иначе в сегашната ситуация трябва да се работи за продажба на оборудването и на партньорите от „Атомстройекспорт“ ясно да се обясни, че ще получат пари само ако съдействат за това. Ако Народното събрание приеме и на второ четене решението за държавна помощ за изплащане на двата реактора, без да е договорен твърд ангажимент за такова съдействие, най-вероятно ще загубим стотици милиони. Ще трябва отново да опрем до контактите на енергийни лобисти, а това никога не е било изгодно за националния интерес.

- Защо Големият шлем се провали?

- Защото подобни енергийни мегапроекти не се осъществяват без икономическа обосновка, нито заради засилен политически натиск, защото тогава приличат на неефективно социалистическо предприятие, което е сътворено само заради „дружбата между народите“. А в пиано бар преговарящите обикновено сядат чак когато всички процедури са свършили, договорите са изгодни за двете страни и накрая се полива сделката. При г-н Първанов и БСП се получи малко обратното. Стартираха с пиано бар и затова не стигнаха доникъде. Резултатът беше стотици милиони левове щети за българската икономика. Страната ни дълго време е била зависима от съветската и руската енергетика, а днес за националната ни сигурност и за икономиката ни е важно да имаме различни източници за доставка на енергия, за да сме сигурни в тяхната стабилност и за да изключим възможността да бъдем изнудвани. Аз дадох старт на работата по интерконекторите, на процедурите за проучване за газ в Черно море и колкото и да беше мъчително, се радвам, че страната ни пое в тази посока.

- Какво е обяснението ви за затъването в дългове на НЕК?

- Отговорът е твърде дълъг и предполага да ви отговоря с дълъг и скучен анализ назад през годините. Няма как сериозни предприятия в енергетиката да са неефективни и да трупат загуби, години наред цената на тока да се третира не като пазарна величина, а като социална залъгалка, и НЕК да не затъва надолу. В съчетание с неефективни проекти и сбъркано през годините законодателство, резултатът е какъвто го знаете. Спомнете си и действията на един от шефовете на НЕК в рамките на моя министерски мандат, който подписа документи от името на държавата въпреки категоричната ми разпоредба да не го прави. Мигновеното му освобождаване изненада мнозина и доведе до искри между мен и колеги от правителството. Такива хора се смятаха за всесилни, точно като директори на социалистическо предприятие, които се интересуват само от политическия гръб на партията, а не от икономическата изгода от техните действия. Как очаквате предприятие, управлявано по този начин, да не е на загуба.

- Не е ли време да разкажете и за плажа в Катар, след който Цветан Цветанов ви поиска оставката.

- Ще се наложи да ви преразкажа, защото още тогава казах ясно, че плажът няма нищо общо с оставката, която подадох в Народното събрание. Спекулативната версия, която бе разпространена тогава, изглежда обслужваше самочувствието на хора, които търсеха мотив там, където отсъства. Оставката ми бе поискана от Борисов и не смятам, че пощальоните имат някакво значение в случая. Подадох я в Народното събрание, пред което съм се клел като министър на Република България. И днес смятам за редно да се постъпва така в една парламентарна република. Очевидно причинявах неудобства на премиера с позициите си по проекта АЕЦ „Белене“, картела в горивата и други, но някой трябваше да го направи. Факт е, че малко след това и целият Министерски съвет застана на моята позиция. В случая не е важен министерският пост, а това, че държавата си спести едно непосилно финансово бреме, което на всичкото отгоре щеше да създаде допълнителни неприятни зависимости.

Нашият гост

Трайчо Трайков е роден през 1970 г. в София. Магистър по международни икономически отношения в УНСС, със специализации по финансов анализ и мениджмънт в Австрия и Германия. Работил е за международни компании в енергийния сектор, стратегическото и финансовото консултиране, сред които германската Roland Berger и австрийската EVN.

В периода 2009-2012 г. е министър на икономиката, енергетиката и туризма.

През 2013 г. става част от Гражданския съвет на Реформаторския блок, а през октомври 2015 г. оглавява кандидатската листа за общински съветници на блока. Общински съветник в Столичния общински съвет. Кандидат за президент на Реформаторския блок.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта