"Алфа Рисърч" на финала на предизборната кампания: ГЕРБ - 31,1%, БСП - 26,6%, ДПС - 13,9%

Графика: "Алфа Рисърч"

Възвръщане на електоралната преднина на ГЕРБ при намаляване на относителната тежест на БСП, това показва национално представително проучване на "Алфа Рисърч" в навечерието на изборите за Европейски парламент (проведено в периода 19-22 май). През последните седмици, залагайки на кампания на успехите и на анти-БСП мобилизацията, ГЕРБ успява да неутрализира в електорален план щетите от имотните скандали, отбелязват от агенцията. Той си възвръща част от по-близката периферия и завършва кампанията с аванс от 4.5 пункта пред БСП. Дни преди вота управляващите се ползват с подкрепата на 31.1% от решилите да гласуват срещу 26.6% за БСП.

ДПС очаквано и традиционно мобилизира привържениците си в последните дни преди вота и завършва кампанията като трета политическа сила с подкрепата на 13.9% от решилите да гласуват, уточняват  от "Алфа Рисърч". След ДПС се нарежда ВМРО с 6.0%, след тях са "Воля" с 4,9%, "Демократична България" с 4,2%, "Коалиция за България" с 3,2%, "Атака" - 2.0%, "Патриоти за Валери Сименонов" - 2.0%, за други партии биха гласували 6.1%.

Резултатите от проучването показват още леко активизиране на избирателите, решилите да гласуват се възвръщат до 35-36%. Запазва се обаче тенденцията към по-ниска избирателна активност на Евроизборите в сравнение с националните. Ако тази картина не се промени до 26-ти май, можем да очакваме до урните да отидат малко над 2.1 млн. души, отбелязват от агенцията.

Общо 58% са тези, които са лоялни на партията, на която традиционно симпатизират и са взели решение още преди началото на кампанията. Почти всеки втори анкетиран обаче прави избора си през кампанията: 15% в последните 2-3 седмици, а още (27%) заявяват, че последните няколко дни преди вота ще бъдат определящи за техния избор. Което означава, че изненади не са изключени до последния момент, отбелязват от "Алфа Рисърч". За последните дни са отложили решението си предимно най-младите избиратели и жителите на големите градски центрове. Финалните дни ще са решаващи за извънпарламентарната десница и за национал-популистките формации, чиито симпатизанти се колебаят до последно. Трудно могат да бъдат отчетени и ефектите от евентуален корпоративен вот, който бива активизиран в последните дни преди изборите, пише още в проучването.

Настоящото изследване е проведено в периода 19 – 22 май 2019г. от Алфа Рисърч, публикува се на сайта на агенцията и се реализира със собствени средства. Изследването е проведено сред 1016 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица.

Коментари

Задължително поле