АПИ: Оборудването на камиони и автобуси с бордови устройства ще започне до средата на февруари

Снимка: Архив

Имаме уверението от Националните доставчици на услуги, че до средата на месец февруари 2020 година ще започне сключването на договори и оборудването с бордови устройства на камиони и автобуси за нуждите на тол системата. Това заяви в ефира на БНТ експертът от Националното тол управление доц. Георги Балабанов.

Бордовите устройства са един от начините за таксуване на превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 т след старта на тол системата от 1 март 2020 година. При преминаване през участъците от републиканската пътна мрежа, за които се изисква тол такса, бордовите устройства ще отчитат преминатото разстояние, на база на което Националното тол управление ще изчислява дължимата сума.

Вторият вариант за таксуване е чрез т. нар. маршрутни карти. Предплатената услуга може да бъде активирана до 23:59 ч. след деня на закупуването й, ако потребителят не е регистриран в електронната система за събиране на пътни такси. Ако потребителят е регистриран, отложеният старт на маршрутната карта може да се заяви до 7 дни предварително.

С цел по-бързото обслужване на клиенти вече работят и нови 34 гишета за продажба на маршрутни карти, съобщи доц Балабанов. Те са главно по граничните контролно-пропускателни пунктове, а желаещите да се възползват от услугата маршрутна карта ще бъдат обслужвани от обучени служители на НТУ.

Експертът коментира още, че след първите три месеца след старта на търговската експлоатация на тол системата ще бъде направен анализ на предложените от превозвачите обхват и тарифи, с които ще стартира тол системата. На среща с представители на транспортния бранш в началото на януари правителството прие предложението на бизнеса обхватът на тол системата да бъде общо 3115 км – 804 км автомагистрали и 2 312 км първи клас пътища. Цената за километър също беше намалена с около 40% от първоначално приетата от Министерски съвет тарифа през декември 2019 г. Предложената от превозвачите тарифа е от 3 ст. до 20 ст. за километър, взависимост от екокатегорията на превозното средство, броя оси, общата технически допустима максимална маса на превозното средство и класа на пътя – автомагистрала или първи клас.

Експертът от Националното тол управление припомни също, че през тази седмица в тестови режим ще работи системата за издаване на електронен фиш за нередовните шофьори. След като пробният период приключи, всяко превозно средство, преминало през контролните рамки на НТУ без платена винетна такса, ще бъде санкционирано.

В случай че дадено превозно средство няма валидна електронна винетка, камерите на тол контрола ще че го отчетат като нарушител. Ако до края на деня нарушителят не бъде проверен от мобилните екипи на тол контрола, електронният фиш ще му бъде изпратен по пощата или ще му бъде връчен при следваща проверка на пътя. След получаване на фиша той ще може да плати компенсаторна такса в рамките на 14 дни, за да избегне административно наказание за конкретното нарушение. В случай че това не се случи, собственикът ще получи наказателно постановление и ще трябва да плати глоба.

След старта на тол системата от 1 март 2020 година електронен фиш ще бъде съставян и на собственици на МПС над 3.5 т, които се движат по републиканската пътна мрежа без платена тол такса.

Проверка на валидността на е-винетките, включително и на издадените чрез Агенцията за социално подпомагане, както и на тези на пререгистрирани автомобили, може да бъде проверена на сайта www.bgtoll.bg.

11.02.2020 г.

Коментари

Задължително поле