Бирената диета – радост за небцето Тя наистина е ефективна, но има строги правила

Петролни гиганги харчат стотици милиони за информация срещу глобалното затопляне

Гражданската авиация по света изпитва остър недостиг на пилоти

Тръмп отмени санкции срещу Северна Корея часове след налагането им

Германия арестува 11 души за подготовка на терористични нападения

Русия започва серийно производство на ракетите „Ангара“

Заличават 18 туроператора от националния регистър

Тръмп удари рамо на Нетаняху преди вота (обзор) САЩ може да признаят Голанските възвишения за израелски (ИНФОГРАФИКА)

България започна с хикс евроквалификациите, младок на крачка от мечтан дебют

Ердоган: Израел няма право да окупира Голанските възвишения

Копие на чудотворната икона Богородица Всецарица пристигна в София

Елиф от „Намери ме“ стана на 10 години Малката актриса Изабела Дамла Гювенилир е родена в Ню Йорк

Ана Бърнабич: Сърбия не трябва да забравя жертвите на натовските удари

Саудитска Арабия иска минимална цена на петрола от 70 долара за барел

САЩ с нови санкции срещу Иран

Визията за безопасност на КАТ – “Кръгла нула” Добре дошли в страната на несъобразената скорост и виновните шофьори

Българската пътна полиция КАТ продължава да живее във времето на Народната милиция. За последните 30 години у нас се смениха 2-3 поколения катаджии, но промяна няма. Униформените с бели фуражки продължават да са господари на пътя, а ние шофьорите – техни слуги. Такива са ролите ни, определени и в действащия Закон за движение по пътищата, и в проектите за разделянето му на три части.

Човекът зад волана е винаги виновен, защото при всички случаи се движи с несъобразена скорост. Дори и колата му да е спряла и скоростта й да е 0 км/ч , не е изключено и по този начин да е създал опасност, гласи законът.

Такъв трябва да бъде глобяван, книжката му – взета, номерата на колата му – свалени, в случай, че скоростно не съобрази да даде рушвет на служителите на КАТ, ДАИ или на ТОЛ-полицията.

Лошото е, че ситуацията няма да се промени, ако гледаме проектите за новите закони и слушаме приказките на най-отговорни професионални лица в МВР, какъвто би трябвало да е главният секретар. Преди дни Ивайло Иванов, който е на 2 месеца служба на поста, разви теорията, че трябва да се засили т.нар. негласен контрол. Вътрешното ведомство щяло да купи на КАТ 15 нови бързи коли и да пуснат полицаите цивилни с необозначените автомобили да кръстосват по магистралите, за да ловят нарушители.

Абе, братя, цялата ви тайна ще трае от ден до пладне. Първо – нали трябва да обявите обществена поръчка и все някоя фирма ще я спечели с определена марка и модел. Второ – още с първите електронни фишове, издадени по данни от тези коли, ще станат известни номерата им. И трето – във фейсбук групите от рода сега съществуващите „I see you КАТ“ ще започнат да се пускат снимки на „шпионските коли“ и дори в реално време ще се знае кога излизат от гаражите и къде обикалят.

Вместо да мисли за пътната безопасност, главният секретар на МВР Иванов се загрижил как да уйдиса на акъла на една група от катаджии, които продължават да живеят във времето на Авакум Захов и да дебнат от засада, за да ловят диверсанти и чужди агенти, жадуващи да притежават плана на мотопед „Балкан“.

През лятото на 2017 г. същите нагли полицаи си извоюваха да бъде махнат информационния знак пред камерите им. Още оттогава продължаваме да се питаме защо е създаден КАТ – за да глобява повече шофьори, или за да има по-малко жертви по българските пътища. Белите фуражки веднага ще отговорят, че искат да ни санкционират колкото може по-масово, за да ни превъзпитават. Това вече сме го виждали, но какво постигнаха – от години България държи или първо или второ място по брой на загиналите от страните в Европейския съюз.

Защо не изпробват нещо ново. Например като в Швеция, която е една от страните с най-малко загинали. От 1997 г. вече 22 години там се прилага Визия „Нула“ в основа на която е разбирането, че сме хора и че грешим. И задачите на всякакви управници, чиновници и полицаи, които се прехранват от бюджета, е не някого да пратят в затвора или да му пребъркат джобовете, а да мислят как пътищата да са по-безопасни, така че дори да стане катастрофа, хората да не умират. По тази причина се строят кръгови кръстовища, монтират се разделителни мантинели, измислят се светещи знаци и маркировки, медицинските власти се стремят да оказват навреме помощ на ранените, а задачите на полицаите не предимно да глобяват, а по-първо да идентифицират и изолират агресивните шофьори от трафика.

Камерите в Швеция се монтират не за да снимат повече нарушители, а да предупреждават шофьора, че се намирате в опасен участък от пътя. С километри преди това те са обозначени с табели и билбордове. За един ден може и да не бъде сниман нито един нарушител, но целта на камерата е покрай нея да минат безопасно всички автомобили, независимо дали са 10 или 10 000.

Гласният контрол, за разлика от негласния, става част от доверието, което трябва да се гради между контролния орган и контролирания шофьор. Хората зад волана – независимо дали са шведи или българи, трябва да живеят с мисълта, че ако не нарушават правилата, няма да бъдат спирани и проверявани. А ако видят на пътя патрул или камера, да са сигурни, че това е извънредна ситуация и в този район има някаква опасност и трябва да внимават, когато минават оттам.

В България се прави обратното на „Визия нула“, а безопасността е последната грижа на КАТ. Тук всички сме виновни и трябва полицията всяка година да отчита колко стотици хиляди повече са заснели и глобили.

Само че имат да вземат и ще продължават да имат да вземат. Наказателните им постановления няма да ни намират на адреса, никой няма да им приема обратните разписки, няма да им плащаме и ще обжалваме на всички възможни инстанции. Те се гаврят с нас, но и ние няма да им се даваме без съпротива.

Във войната по пътищата в България шофьорите и катаджиите са враждуващи страни, затова има толкова загинали. Тук се прилага Визия „Кръгла нула“.

Затова на влизане в страната ни чужденците шофьори трябва да бъдат посрещани с надписи: „Добре дошли в България – страната на несъобразената скорост, в която всички водачи са виновни.“

 

На всяка тринога по две двуноги

От година КАТ разполага с 28 лазерни камери на триноги. Миналото лято щеше да купи още 56, но търгът се провали. Както писа „Труд“, причина за провала стана становище на директора на полицията Христо Терзийски, според което камерите дават дефекти. Очаква се до края на тази година сделката все пак да стане, но още отсега възниква въпросът има ли достатъчно екипи да работят с тях. Всяка тринога се обслужва от един или двама полицаи, които стоят до нея с часове със скръстени ръце. На никой обаче не му хрумва, че са по-ефективни стационарните камери и дори да са по-скъпи, излизат по-евтино, защото спестяват разходите за двуногия обслужващ персонал.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (13)

  1. В основата на новите измишльотини на Пътна полиция лежи некадърността им да санкционират чуждестранните ТИР-ове и други водачи. Това се вижда от българските шофьори, но лошото идва от това, че го осъзнават и всички румънски и турски шофьори. Вследствие на това в България всички те отпускат загорели страсти и става…мазалото.

  2. Трябва да има камери в автомобили които се движат. Аз подкрепям. Трябва повече и по големи глоби. Явно автора на статията скоро не е пътувал. По пътищата пълно с камикадзета. Само големи глоби ще ги спрат.

  3. Шведският модел може да е успешен само при…шведи. С тукашния матр`иар Ц

    1. Така мисля и аз. За да сравниш български с шведски модел първо сравни българи и шведи.
      Само виж какво правим българите на „шведска маса“!

  4. Камерите се слагат не на опасни участъци, а на такива където могат да снимат най-много нарушители с цел повече глоби. КАТ радостно рапортува, че тази година глобените за скорост са 150 000 повече от миналата година. Това говори, че почти всеки е нарушител. И това радва катаджиите.

  5. Гемишев май си платил някоя солена глоба и ся се дрищиш като насран хахахаха МУХЛЬО Спазвай правилата, за да не се излагал по разни сайтове!!!!

  6. Нещата не са чак толкова прости, та ние имаме Институт за безопасността на движението, скоро създадоха поредната (май четвърта) Агенция за безопасността на движението без който не можело, начело и застана някаква много кадърна професорка така, че цитираният „негласен контрол“ е може би резултат от задълбочена научна разработка.

  7. Жалкото е, че основното от статията е истина.
    Камерите и глобите не спасяват човешки животи, превенцията го прави. А у нас целта е да се напълни дупката в бюджета на МВР.
    Три са нещата които докато не се променят статистиката ще е подобна, стария автопарк, купените книжки, липсата на пътища.
    Лично аз карам по правилата в населено място и на магистрала, на извънградски път особено със страни ограничени 60 (хранилки) ги нарушавам, правя по 50 000 на година и глоби нямам. Пътувам често извън страната, ами като имаш от точка А до точка Б 200 км от които 170км магистрала, спазването на ограничението не вреди на графика и на нервите ти, щото бай-Иван с ладата като направи колона от 5 тира и 15 коли от Луковит до Златна Панега…
    Но пък в къщи си е най-хубаво, не благодарение на оправляващите а въпреки тях.
    Мир и любов на всички.

  8. Преди 4 години на влизане в България след Калотина ни спира полицай от КАТ за превишена
    скорост .Понеже живеем в чужбина имаме и чуждестранни книжки полицаят най културно си поиска 50 евро за да не ни вземе книжата .Платихме и когато тръгвахме видяхме че радара е насочен в обратна посока – към София.

  9. Не разбрах Гемишев какво иска? Да не го глобяват като превишава скоростта ли? Ами ако аз искам някой да не ме тресне челно с 160 км в час? Искам безсмъртните дето летят безогледно по пътя да ги глобяват по десет пъти дневно докато ги разорят или докато не проумеят, че правилата за движение са писани с кръв. Тези няма да се укротят с няколко кръгови кръстовища. Още утре някой ще бъде убит заради превишена скорост, какво си приказваме тука.

  10. Стига сте писали глупости, че само превишената скорост има вина ! Не, не е така !!! Манталитета и мисленето на Българина водят до произшествия. Всеки кара така, все едно е сам на пътя. Много са рядко хората, които влагат някаква мисъл и проявяват някаква толерантност на пътя. Докато не станат хората малко по-разбрани, по-добри, по-спокойни и заинтересовани за безопасността на останалите, ако щат на всяко ограничение по две камери да сложат, ефект няма да има !

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.