Дневен хороскоп на Алена за неделя, 20.10.2019

На 20 октомври 2019 да почерпят

Йордан Радичков давал зайци като автограф на цялата дружина

„Левски“ измъкна трудна, но важна победа на „Герена“

Треньор обезвреди въоръжен ученик с… прегръдка (ВИДЕО)

Тео Ушев с нова номинация за „Оскар”

Рафаел Надал се ожени

Италианец, воювал с кюрдите срещу ИДИЛ: Турската офанзива ще възроди Ислямска държава Турците унищожават бойците, които изстрадаха толкова много за света, казва Клаудио Локатели

Един милион протестираха срещу Брекзит в Лондон

Внезапна сърдечна смърт покосила 15-годишната ученичка от Димитровград

Апатит наш насущний Съдържа се в костите и зъбите

Първанов: Отстъпили сме прекалено много на Македония

Испанският премиер отхвърли призива на лидера на Каталуния за диалог

Дмитрий Медведев: Газопроводът „Турски поток“ е изгоден за цяла Европа

Полицаи обискираха дома на кмета на Несебър Цял ден в града се провежда специализираната акция

Все по-големи коли караме Днешният модел VW Polo е по-дълъг от първия Golf

С годините надебеляват не само хората, но и автомобилите. Колите стават все по-големи и по-тежки (с много малко изключения).

Някои твърдят, че това е продиктувано и от израстването (в буквалния смисъл) на човешкия род. За последните 120 години височината на един средностатистически човек се е увеличила с 14 см. При автомобилите обаче нещата се случват по-бързо. За последните 40 години един средностатистически автомобил като VW Golf е пораснал с 50 см на дължина и с 20 см на широчина. Ако паркират един до друг, първият Golf от 1974 г. ще стигне до задната гума на сегашния Golf. В цифри съпоставката между двата модела на дължина и широчина изглежда така – 3,71 м и 1,61 м през 1974 г. срещу 4,26 м и 1,80 м през 2019 днес. Съвременното VW Polo дори е по-голямо от първия Golf.

При почти всички автомобилни производители габаритите на колите растат с пускането на всеки нов модел. Някъде разликата в размера на каросериите е още по-голяма. Първото MINI от 1959 г. е с дължина и широчина 3,05 м и 1,40 м, а сегашното е с 3,82 м и 1,73 м. Първата А-класа на Mercedes от 1997 г. е с размери 3,58 м и 1,72 м, а днешната – 4,42 м и 1,80 м. Нарицателното „бейби бенц“ вече не подхожда на този универсален като размери автомобил в компактния сегмент.

Примерите за бурния растеж за леките коли са много. Основната причина за тази тенденция са очакванията на потребителите. Купувачите търсят все по-комфортни и добре оборудвани модели. Удобствата, луксът и мощността вървят в комплект с по-големи размери и тегло. През 1960 г. от завода на VW излиза новият (тогава) „бръмбар“ с редица новости на борда. Сред тях са електрическите мигачи, които заместват архаичните механично подаваните сигнали за завой с метални стрелки отстрани на вратата, стартер за автоматично палене на двигателя и повишена мощност до 30 к.с. В разцвета на своя жизнен цикъл култовия „бръмбар“ достига дължина 4,14 в и широчина 1,59 м.

Три години по-късно Porsche пуска първото поколение на модела 911 – истинска спортна кола с аеродинамичен дизайн и мощност 130 к.с. при габарити 4,29 м дължина и 1,65 м широчина. Днес повечето масови коли са и по-големи, и по-мощни. Актуалното поколение 911 Carrera S разполага с ресурс от 450 к.с., а каросерията е дълга 4,52 м и широка 1,86 м.

Както при жилищата, телефоните и самолетите, така и при автомобилите се очаква размерите да продължат да растат. Реално малки коли в буквалния смисъл на думата вече няма. Дори най-малкият модел на VW – градският „мъник“ Up е широк 1,64 м – колкото първото поколение Porsche 911. Пазарният бум на SUV-овете и увеличеното търсене на пикапите са още едно потвърждение на факта, че търсенето на малки коли намалява драстично. По отношение на мощността промените също са фрапиращи. През 70-те години на миналия век автомобилите с повече от 100 к.с. са били рядкост, а днес са рядкост тези с по-малко от 100 к.с.

 

 

 

Местата за паркиране сериозно отесняват

Колкото по-големи стават автомобилите, толкова по-трудно намират място за паркиране. За последните две десетилетия широчината на новите коли се е увеличила драстично средно с около 12 см, показва проучване на транспортния факултет на германския университет в Дуисбург. През 1990 г. средната широчина на автомобилите е била 1,68 см, а сега е 1,80 м. По всичко изглежда, че тази тенденция ще продължи и през 2025 г. се очаква средната широчина на новите модели да бъде 1,83 м. С увеличаването на размера на колите расте и рискът от инциденти.

При толкова бързо нарастване на габаритите, съществуващите паркоместа започват да отесняват. По средноевропейски стандарти широчината на едно паркомясто е 2,30 м. Очевидно е, че много от автомобилите се нуждаят от по-широко пространство, за да паркират безопасно и да осигурят безпроблемно качване и слизане. Експерти препоръчват също да започне и разширение на пътните ленти в тесни участъци.

 

 

Мощността се покачва средно с 1-2 к.с. на година

Въпреки все по-строгите изисквания за нивото на отделяните вредни емисии, новите автомобили стават все по-мощни и по-бързи. Точно 154 конски сили е средната мощност на новозакупените коли през изминалата година в Германия, която е държавата с най-развита автомобилна индустрия и най-много на брой автомобили в Европа. Базовият модел на първото поколение VW Golf от 1974 г. разполага с 50 к.с., а базовият модел на сегашната генерация – с 85 к.с. Повишението е със 70%.

Всяка година средната мощност на автомобилите се вдига с 1-2 конски сили. Като цяло дизеловите модели разполагат с по-висок ресурс на средна база – 168 конски сили срещу 146 конски сили за бензиновите коли. Продажбата на дизели обаче намалява в Европейския съюз вследствие на политиката за ограничаване на този вид превозни средства с цел опазване на въздуха по-чист.

Купувачите не се влияят от факта, че с по-мощни коли е по-висок рискът от нарушаване на ограниченията на скоростта. Показателен е примерът с Швейцария, която е една от европейските страни с най-строги ограничения на скоростта (120 км/ч на магистрала), но и същевременно е държавата с едни от най-мощните автомобили (170 к.с. средна мощност).

Увеличаването на мощността на превозните средства се дължи не само на развитието на технологиите и появата на все по-високо производителни двигатели, но и на измененията в автомобилния пазар. Малките и компактни коли, както и вановете, се търсят все по-слабо за сметка на SUV-овете, които имат нужда от по-мощни мотори за задвижване. Появата на нови електрически коли също е свързано с високи мощности, тъй като електрическите двигатели са компактни, леки и могат да генерират по-голям ресурс. Проблемът при тях идва от това, че по-бързо изтощават батерията, когато захранват повече „коне” при сериозно натискане на педала на газта.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.