"Галъп интернешънъл": 69% от българите смятат, че пътуването у нас се е улеснило от строителството на нова инфраструктура

Мнозинство от 69% смятат, че пътуването у нас се е улеснило чувствително от строителството на нова инфраструктура. Повечето шофьори вече са запознати с предстоящото въвеждане на електронна система за таксуване при използване на републиканската пътна мрежа. Предвижда се от 1 януари 2019 г. да се премине към електронна винетка за леките коли до 3,5 тона, а от август догодина – към тол за изминато разстояние на превозните средства над 3,5 тона. При въвеждането на нова система съществуват закономерни притеснения за възможно повишаване на цени, но българите като цяло по-скоро възприемат спокойно принципа на нововъведението, а именно: цените за леките автомобили да останат същите, а за тежкотоварните да се повишат. Това е свързано и с очакването на българите да се обръща повече внимание на състоянието на пътната мрежа, което бе уловено в други скорошни изследвания, съобщават от агенция "Галъп".

Изводите са от експресен сондаж, проведен от „Галъп интернешънъл“ сред 809 души в цялата страна чрез телефонно интервю по специална панелна методика, която осигурява максимална представителност на данните. Изследването е възложено от Агенция „Пътна инфраструктура“ във връзка с предстоящото от Нова година въвеждане на електронната система за таксуване при преминаване по републиканската пътна мрежа.

Проверено е отношението към темата за изграждането на пътища у нас – 69% споделят мнението, че в последните години у нас действително са се изградили пътища, които улесняват пътуването. 28% са на обратното мнение, а останалите се колебаят.

picture1

Мнозинство от 66% смятат за справедливо тежкотоварните превозни средства да плащат не за време, както досега, а за изминат път, въпреки че това ще направи таксите за тях по-високи. 24% са на обратното мнение, а останалите се колебаят. Това е всъщност основният принцип на новата система за таксуване, която включва електронни винетки за леките автомобили и тол за изминато разстояние за тежкотоварните над 3,5 тона. Данните кореспондират и с подобно изследване преди година, отбелязват от агенцията.

picture2

При изричен въпрос повече от половината от интервюираните (52%) възприемат опцията „По-добре е да се повишат таксите за тежките автомобили, защото те нанасят повече щети на пътищата“. 43% възприемат алтернативната позиция: „По-добре е да не се повишават таксите за тежките автомобили, защото това може да доведе до повишаване на други цени“. Останалите не могат да изберат между двете опции. Този компонент представлява и част от сърцевината на новата система за таксуване и данните свидетелстват за сравнително широка обществена възприемчивост, уточняват от "Галъп".

При запитване кога влиза в сила новата система, сред шофьорите, делът на спонтанно назоваващите „януари 2019 г.“ е 40%, а 21% посочват годината без точния месец. Това означава, че почти две трети от шофьорите у нас свързват идващата 2019 г. с въвеждането на новата система на таксуване, която пряко ги засяга, отбелязват от агенцията.

Не така стоят нещата що се отнася до тол системата за тежкотоварните автомобили. 5% от шофьорите спонтанно назовават с точност от кога влизат новите правила (от август 2019 г.), а 9% отговарят „от 2019 г.“, т.е. 14% от интервюираните шофьори показват запознатост по темата.

Обществото или има нужда от допълнителна информация за предвидената уикенд винетка, или просто активно пътуващите продължават да смятат, че най-изгодна е годишната винетка. 33% от запитаните отговарят, че идеята изглежда е по-удобна от винетките за по-дълги периоди, но 58% смятат, че този тип винетка няма да е по-удобна. Останалите се колебаят.

Според резултатите от проучването, пълнолетните българи – закономерно, са най-чувствителни към въпросите, свързани с увеличаване на личните разходи. Затова например, при проверката дали дадени мерки и идеи се възприемат като справедливи, най-широка подкрепа има твърдението, че „Цените на новите електронни винетки за леките автомобили ще останат същите, както досега“ (86%).

Данните са от експресен сондаж, проведен от „Галъп интернешънъл“ сред 809 души в цялата страна чрез телефонно интервю по специална панелна методика, осигуряваща максимална представителност на данните, възложен от Агенция „Пътна инфраструктура“. Сондажът е проведен между 9 и 12 ноември. Един процент от извадката е равен на около 55 хиляди души. Стандартно отклонение ±3.5% при 50%-ови дялове.

Коментари

Задължително поле