Фирма на жената на Лозан Панов купила от „Артекс“ четиристаен апартамент и два гаража за 225 евро на квадрат

Румен Радев ще се срещне с президента на Египет

Британските депутати поемат контрола върху Брекзит за един ден

С един удар – 4 глупости

Изстрадахме точка в Косово, Хубчев отказа да коментира темата „Левски“

На 26 март 2019 да почерпят

Ракети са изстреляни от Газа към Израел

Тереза Мей: Британският парламент ще обсъди в сряда официално отлагане на датата на Брекзита

Чужденци похарчиха 1 млрд. лв. за хотели

Хванаха крадци на метални тръби, докато пренасят плячката

Пожарникари извадиха несретница, паднала в Луда Камчия 62-годишната жена пренощувала в коритото преди някой да чуе виковете й и да извика помощ

Българските зеленчуци изчезват Намаляват както площите, така и количествата зарзават всяка година

Росен Желясков: Разочароващо е решението на Европейския парламент в сряда да се гласува пакетът „Мобилност“

Как може да се прекрати отпуска по майчинство

МВнР на Русия: Решението на САЩ да признае суверенитета на Израел над Голанските възвишения не променя позицията на Москва, че това е територия на Сирия

Генерал-майор Цанко Стойков – Пилот №1

Не са много хората, които знаят, че преди 91 години в Казанлък се откриват летище, училище за пилоти и фабрика за самолети на чешката фирма Аеро-Прага. Също там, но в началото на 1963 г. се ражда командирът на днешните Български Военновъздушни сили (ВВС) генерал-майор Цанко Стойков. Като всеки пилот, той е оптимист и се надява на възраждане на авиационната ни индустрия. На първо време, според него, чрез подобно сътрудничество, бихме могли да си върнем някои стари позиции.

Тръгнал от авиационен град, преминал през Висшето военновъздушно училище “Георги Бенковски” в Долна Митрополия, днес е на изключително отговорна позиция. На него се падна не само да командва въздушната отбрана на страната, но и да взема съдбоносни решения за превъоръжаване на бойната ни авиация. Въпросът не е “Ще успее ли?”. По-скоро за ген. Стойков казват “Длъжен е да успее”, за да сме спокойни за родното небе.

Основания за оптимизъм има. Първо и най-вече, защото изтребителната авиация е живота на ген. Стойков. Много преди да ес качи на самолета. По-старите авиатори имат отлични спомени за баща му подполковник Иван Стойков, като командир на ескадрила и инспектор по техника на пилотирането в 21-и изтребителен авиополк в Узунджово. Превъзходен пилот на МиГ-15 и МиГ-17, човек и педагог, казват те.

Първите си офицерски крачки ген. Стойков прави в авиобаза “Граф Игнатиево”. И така за 17 години заема 11 длъжности от младши пилот до командир на авиобазата. Плюс три години обучение в престижните Военна академия “Георги С. Раковски” в София и Военновъздушен колеж “Максуел” в САЩ. С над 1500 пролетени часа на L-29, L-39, МиГ-15, МиГ-17, МиГ-21 и МиГ- 29. Няма как иначе да носи високото професионално звание “Летец-пилот” първи клас.

С този актив преди две години пое командването на ВВС. И с още нещо, което съвсем не е без значение – с дипломатическия си опит, като аташе по отбраната на България в САЩ. Оказва се, че това е много необходимо, когато трябва да защитава приоритети и тези и да се пази от удари. Не само себе си, но и своите подчинени. Негово е предупреждението, че дебатът около избора на нов боен самолет не бива да се политизира. Опитите в това отношение, смята той, дават възможност на неподготвени хора да слагат етикети и да засягат в някаква степен честта и достойнството на военните експерти. И още едно негово предупреждение във времето на модернизация “Не бива да се противопоставят видовете въоръжени сили, т.е. кой е по-важен и приоритетен. Не бива да се противопоставят и различните социални групи – военни и цивилни, когато става дума за пари за отбрана, здравеопазване, образование и други области от живота.”

Когато прие командването на ВВС, си постави три основни цели: съхраняване на хората и привличане на нови, за да се осигури приемственост на поколенията; финализиране на проекта за придобиване на нов тип боен самолет и поддържане на наличната авиационна и обслужваща техника за гарантиране на безопасната им експлоатация. Поведението на своите подчинени той нарича достойно и отговорно. Защото летят десет пъти по-малко от стандартите на НАТО и пак изпълняват задачите си. Съдбата му отреди на 1 октомври той да отвори офертите за новите изтребители. Оная съдба, която отказа тази чест поне на 4-5 командири на ВВС преди него. Тя стовари на плещите му, обаче и отговорността да бъде част от вземането на решението за бъдещето на родната авиация. Не е малко. Трябва да оправдае надеждите на военни пилоти, инженери и техници. Освен това, разговорите му с политиците трябва да бъдат в интерес единствено на авиацията. Само така, както е казвал и той, ще се запазят мотивацията и желанието на подготвените авиационни специалисти да продължат да служат в редовете на Военновъздушните сили.

Темата за хоризонта в мисленето, също го занимава. Ще купим самолети за 6-7 години или малко повече, а после? Трябват ни хора. Ето защо продължава борбата на своите предшественици генералите Константин Попов и Румен Радев за възстановяне на самостоятелно Висше военновъздушно училище. Аргументите му дадоха основание на министъра на отбраната Красимир Каракачанов да заяви, че по този въпрос има политически консенсус. Пътят към тази цел се оказа доста трънлив. Засега ген. Стойков върви по него. Има симпатизанти и съмишленици. Остава да видим как стои темата за хоризонта в мисленето на тези, които ще имат последната дума.

Няма да чуете командирът на ВВС да надува фанфари за хубаво или за лошо. Така е устроен. Може би това е и част от дипломата в него. Сигурното е обаче, че трудно бихте го отказали от намеренията му.

 

Първи в Европа

Преди 106 години, на 16 октомври 1912 година пилотът поручик Радул Милков и наблюдателят поручик Продан Таракчиев със своя самолет „Албатрос” изпълняват разузнавателен полет над Одринската крепост и успяват да хвърлят две ръчни гранати над гара Караагач. Това е бойното кръщение на младата тогава българска военна авиация. Преди 106 години е извършен първият боен полет в историята не само на нашата, но и на Европейската авиация. 16 октомври е датата, приета за официален празник на Военновъздушните сили на Република България.

 

За него

Професионалист и патриот

С ген. Цанко Стойков сме изминали заедно целия път в изтребителната авиация, той е изключителен професионалист, със здрав морал и истински патриот. Радвам се, че ген. Стойков е начело на ВВС и му пожелавам успех. Уверен съм, че прави и ще продължава да прави всичко, което зависи от него за укрепването на Военновъздушните ни сили.

Ген. Румен Радев, военен пилот, президент на Р. България и върховен главнокомандващ Въоръжените сили

 

Колегите му вярват

Радвам се, че генерал-майор Стойков изгради силен екип и работи за стабилизирането и развитието на ВВС. Той има солидно образование и е отличен пилот и подготвен командир. Притежава завидни качества за работа с хората. Успява да постигне целите си с убедителни аргументи. Не съм го виждал да подхожда неподготвен към изпълнението на дадена задача. Най-важното е, че подчинените му вярват.

Ген. Константин Попов, военен пилот, народен представител, председател на Комисията по отбрана

 

Това не е пределът на развитието му

Познавам го от лейтенант, когато стана командир на 2-а изтребителна ескадрила в авиобаза “Граф Игнатиево”. С прекрасни впечатления съм от него. Дисциплиниран, изпълнителен, спокоен и уравновесен. Отличен пилот е. Има много добродетели. Удоволствие е да се лети с него на един самолет. Всеки момент можеш да го потърсиш и да срещнеш разбиране. Радвам се, че оглави ВВС. Това, обаче не е предела на развитието му.

Ген. Симеон Симеонов, военен пилот, народен представител

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (4)

  1. Ако е достатъчно предан на Кремъл и БКП-БСП, да го правим я президент, я премиер…

  2. Ако е достатъчно предан на Кремъл и БКП-БСП, да го правим я президент, я премиер…

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.