На 23 април 2019 да почерпят

Британка беше убита в Нигерия след отвличане

Започна аварийното укрепване на пътя за Рилския манастир

Двумоторен самолет се разби в Тексас, загинаха шестима души

Льо Пен влиза в съюза на Салвини Коалицията вече обединява формации от 7 евродържави

Топло време с облаци и дъжд ни очаква утре

Цената на бензина се повишава преди Великден

Заловиха 36 мигранти, опитали да прекосят Ламанша с малки лодки

Всеки втори готов да нарушава закона Хората с по-високи доходи са по-склонни да влязат в сивата икономика

Осмокласник зове за интересно преподаване със стари помагала Георги от Шумен подреди изложба с над 300 експоната

Трябва ли работодателят да освободи служител с право на пенсия

Пиян полицай предизвика катастрофа на пътя Пловдив-Карлово, задържаха го

Тостер за снимки и ходещо кошче създадоха БГ ученици

Порожанов обеща реформи, за да си запази поста (обзор)

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 23 април 2019

Димо Касазов: Циганите и циганският въпрос

Мургавото братство манифестира на 9. ІХ. 1949 г. Един от плакатите обещава, че ще преизпълнят двегодишния стопански план.

В политическата история на България: 35 години ромите са без избирателни права

Грозна неправда има в политическата история на отечеството. Цели 35 години мургавата част от нацията е без избирателни права. Пътят до урните на най-активния електорат е отрязан. Онези, които само срещу една бира, две кебапчета и няколко лева тичат да пуснат свещената бюлетина, са поругани. На българските цигани е отнето изконното право да участват в управлението на държавата. През февруари 1901 г. идва на власт правителство с министър-председател Петко Каравелов. Първата работа на новия кабинет е да изготви Закон за изменение избирателния закон. В него е записана поправка за премахване на циганския вот. Дотогава глава І, член 4, алинея 6 и 7 забраняват да гласуват “съдържателите на блуднишки домове и просяците”. Сега е добавено: “в това число и циганите, които нямат постоянно местожителство, а така също и ония, на които семействата се занимават с просия”. Този апендикс е приет със смазващо болшинство от Народното събрание. На 31 май 90 депутати вдигат ръка “за” и само 6 са “против” очевадната дискриминация. Решаващ се оказва аргументът на премиера:

Дискриминацията е по внушение на премиера Петко Каравелов

“Ако една американска нация не допуща такова нещо за китайците, то ние действително ще направим добре, ако махнем циганите, които не са способни за никаква работа.”
Електоратът с естествен загар на кожата е приравнен до сутеньорите, просяците и най-обидното – до китайците!
Гордото циганско племе не може да преглътне позора. Ромите едвам изтрайват до 1905 г., когато свикват циганския конгрес, за който пише съвременникът Димо Казасов. Той обаче греши, че под натиска на високия форум неправдата е премахната. Рестрикцията остава чак до 1937 г., когато е заличена по волята на цар Борис ІІІ.

Според преброяването от 1905 год. циганите в България са били 99 004 души и след турците са второто по численост малцинство в страната. От тях в градовете са живели 20 545 души, а в селата – 78 459. В София циганското население наброяваше около 2300 души. Неговите жилища бяха разпръснати в покрайнините на града, а най-компактната маса от тях бе разположена по северната линия на ул. “Козлодуй”, източно от бул. “Георги Димитров”.

С избирателния закон от 1901 год. на циганите бяха отнети избирателните права въпреки чл. 86 от Търновската конституция, който гласи:
“Избиратели са всички български граждани, които имат възраст по-горе от 21 година и се ползват с граждански и политически права.”
За претекст на това посегателство послужи с нищо немотивираното твърдение, че циганските гласове били евтино купувани от заможните кандидати и влияели върху правилния изборен резултат. Статистиката от 1901 год. за гласоподавателите показваше, че гласувалите за ХІ обикновено народно събрание граждани представляват само 20% от населението. Съответният процент за циганското неселение ще се изрази с цифрата 20 000 гласоподаватели, разпръснати из цялата страна, и то в по-голямата си част пръснати на воля като скитнически групи. Какво влияние могат да окажат на изборния резултат тия пръснати гласове?

Не тия съображения бяха продиктували избирателните ограничения за циганското малцинство, а с нищо неоправданото презрение към една раса, тласната от историческите събития в безпросветност и нищета. Има хора, които още не са се освободили от това унаследено високомерно отношение към циганите, които са рядко трудолюбиво и даровито племе. Племе с богата емоционалност, на която въпреки вековната си потиснатост то съумява да даде непосредствен израз чрез изумителната си музикална даровитост.

Ако от трепета на сърцето изтичат силите, които са продиктували гениалните произведения на словесното, изобразителното и тоналното творчество, ако страшната сила на времето се е оказала безпомощна да покрие с ръжда и забвение това творчество, ако сред шума и блясъка на днешния технически прогрес човек дири да удовлетвори жаждата си по възвишената и чиста красота от бистрите струи на изкуството, хората, у които трепетът на сърцето е жив, както е у циганите, неминуемо ще възкръснат и те вече възкръсват за всестранен културен живот.
И в миналото фактите бяха против политическото пренебрежение към циганите. Никакъв полицейски натиск над циганите в Сливен не помогна, за да ги застави след отменяването на закона да гласуват за правителството, а не за тесните социалисти. Натискът, упражнен върху циганите в с. Голинци (Ломско), също така не ги отклони от решението да гласуват за широките социалисти.

Някогашната циганска махала в София.

Обгореното лице и оръфаната дреха на циганина крият една самостоятелност, добита в суровата борба с глада и студа, укрепнала под воя на снежните виелици над скъсаните шатри и грохналите бордеи.

Циганите не посрещнаха равнодушно отнемането на избирателните им права, а масово възроптаха и поискаха да се премахне противоконституционният закон. Срещу ограничението се създаде цяло движение, на което талантлив двигател и изразител беше столичният адвокат д-р Марков, който владееше английски, немски, френски, италиански, руски, турски, арабски, арменски и други езици.

Културата и образованието на тоя полиглот не попречиха на софийското общество да го обкичи с най-цветисти епитети, един от които запази съществуването си до края на живота си – “Циганския цар”. Защитата на циганите не беше популярна и мнозина я посрещнаха с присмех, на който стана жертва и “Циганският цар”.

Стоян Шангов от “Вечерна поща” изкова от името на Марков ново наименование на циганите. Наричаше ги “марксисти”.

С упоритостта си д-р Марков успя да организира първия в България цигански конгрес, който бе открит в София на 19 декември 1905 год. Много умело атакуваният ограничителен закон не издържа напора и следващата година бе отменен. Не след дълго почина в мизерия и смелият защитник на циганите д-р Марков.

Класически ром от 30-те години на ХХ век.

Откъде и кога са проникнали в Балканския полуостров и в Европа циганите и какъв е техният произход?

Около тоя въпрос дълго време съществуваха само хипотези. Днес той вече притежава научно установен отговор. Докато се считаше, че циганите имат египетски произход, поради което някои ги наричаха “египтяни”, сега е установено, че те произхождат от скитническите племена на Северна Индия, която напуснали между V и Х век. Филологическите проучвания са установили, че циганският език принадлежи към семейството на новоиндийските езици. Софийските цигани ме уверяваха, че при срещите, които са имали с посетилите София индийци, могли да установят, че с тях имат еднакви думи за най-обикновените неща, свързани с ежедневния живот.

Циганите в света наброяват около 2 милиона. Половината от тях живеят в Европа, пръснати почти във всички страни. Те имат общ език, от който времето, средата и политическите условия са оформили два диалекта – северен и южен. С първия диалект си служат циганите в Съветския съюз, Финландия, Полша и Германия, а с втория – тия от Унгария, Чехословакия, Австрия, Румъния, България, Югославия, Турция, Гърция и Албания. Езикът на циганите от Франция, Англия и Испания прави значителни отклонения от двата широко разпространени диалекта.

По характера на своя живот циганите се разпадат на две основни групи – уседнала и скитаща. В последната група са запазени старите патриархални отношения. Запазена е властта на старейшината, който те избират помежду си. Нашите цигани наричат старейшината черибашия. В някои групи властта на черибашията е наследствена.

Цар Борис ІІІ връща циганския вот.

В България живеят 214 167 цигани (1959 год.), по голяма част от които имат установено местожителство. Едни от тях изповядват източноправославната религия, а други мохамеданската. Те се занимават с дърводелие (корита, вретена, лъжици и др.), с кошничарство, железарство, ковачество, хамалство и др. Най-голям брой цигани са работници в близките до тяхното местожителство предприятия. В София циганите възлизат на 8103 (1959 год.).

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (15)

  1. На автора от статията му пожелавам да поживее на село един – два месеца с представители на това племе и тогава да пише. И да пита обикновените хора как живеят с тях. И забравя да спомене най-важната им черта склонността им към кражби, и налитане на бой, когато са в по-голям брой.

    1. А вие булгурите защото по малко крадете? Виж парламента , себе си и съседа си. По-вече крадете и от нас циганите ! Кражбата и злобата, завистта са типично български национални черти .

  2. На практикате са си останали на племенно ниво, както преди векове. Аз не виждам някаква промяна. Развитието трябва да върви към отделния индивид,не към групата, а при това племе виждаме, че все още са на нивото, което цивилизования свят отдавна е изживял.

  3. Тахов, лъжеш „като дърт циганин“.
    Фактите: Даже нашата википедия дава брой 4-5 милиона, а не 2.
    Ако 20% от населението гласува, няма никаква корелация, че 20% от някоя група гласува… Някои групи може да гласуват 99%, други 3-4%.
    Заключение: Изключително слаба и манипулативна статия, писана от лице с ценности на лъжец… Може би слабоумен.

  4. Аз съм толерантен човек, но иде ли реч за циганите, косите ми настръхват. Само два примера. Циганин уби моя близка родственица за 5 лева?!! Втори пример – ремонтирах наследствена къща в провинцията. Помолих шефа на строителната фирма да наеме и цигани, че да заработят нещо с почтен труд, така и стана. И какво? Обраха баща ми, докато е бил в градината, а после на два пъти разбиваха къщата и откраднаха всичко, което им е попаднало. Бог да ги съди, а законът да ги накаже. Ама не е така. Вече четвърта година убиецът на родственицата ми не си е чул присъдата. Ега ти правосъдието! Сори за израза, но…

  5. Бог да ни пази от двете огромни злини-турците и циганите!Те са родени само да вредят.Докато има илям-ще има и зло!Иначе на родно „правосъдие“никога не разчитайте!!!

  6. Но кой е Димо Казасов ?! Едва ли някой е чул
    за него! Димо Казасов е активен съучастник
    на превратажите Кимон Георгиев иДамян Велчев .
    Той е сръбски шпионин. Сърбите га финансираха
    за борбата му срещу най-българскато ВМРО . Той използваше и руски рубли.дадени му от евреина Кръстю Раковски за превръщане на ВМРО във филиал на КПСС .ВМРО бе сириозна преграда за политиката на Москва към Балканите ,по-точнo. за обиденението на българския народ. Комунистическите му възгледи ясно личат в сега побликуваната му статия. Интересно защо не се споменава вестника и годината на публикуването й?! Пропагандата на всякакви леви “ … исти “е. била винаги сред най- бедните и зависим от подаянията на властта хора. В пропагандата левите наблягат само в разпределението на благата. Те не се интересуват от създаването им. Обещанията им са щедри.Всеки би тръгнал след политици обещаващи да вземат от някого и да ги дарят на друг. Малко са тези , от които може да се вземе , но желаещите да получат са много. Прятно ми е ,че по времето на Казасов само циганите са подкрепили фалша на тесни и широки социалисти.Здраво мислищия тогава българин не се е интересувал от подаянието.
    Нищо не се е променило . Нинова говори само за ограбените от партията й пенсионери и съвременните цигани подаващи ръка за милостиня Циганизацията на България , дело на комунистите,е пълна.!!!

  7. цензор е л.а.й.н.о ……………………………………………………………………………………………………………..

  8. От 30 години работя с цигани и не съм намерил нищо по-различно в тях като хора и индивиди. Не мисля че трябва да имат различни права и съм убеден че трябва да бъдат интегрирани напълно в обществата в които живеят. Дискриминацията, твърда или мека, е трудно да се отрече, предопределена от разлика в културата, етоса и предубеждениата. За нещастие, опитите за интеграция са били безуспешни и е тъжно че циганите остават като странични елементи както в политиката, така и в икономиката и културата. А те биха могли да допринасят пъноценнно към обществата в което живеят. Не само от опортюнистична гледна точка.

  9. Видяхте ли снимката?“Класически ром от 30-те години на двадесети век!?“Абе тъпа журналистическа утрепка!Къде,кога и на кое място през 30-те години някой въобще е споменавал думата „ром“!?Разберете антибългари-„роми“означава жители на италианската столица,а те не са мангасари.“Ром“ пък е известно кубинско алкохолно питие.Среща се и в други карибски страни.През 1969-та година излезе“На всеки километър“.Девета серия е озаглавена „Циганката“.Не е „ромката“.Най-известната песен на Грега Ганчева,по текст на Емил Димитров-„Тумбалалайка“-първият куплет започва с :“Циганка стара пуши с лула…“Няма „ромка“.А сега как ще я пеят китаристите на маса?Този обиден за римските жители термин бе наложен в началото на 90-те.Пак от тогава „падна“за винаги турското робство.Стана „осм.владичество“,“присъствие“….Всичко това е упадъчно за БЪЛГАРСКОТО национално самосъзнание и култура.Разни идиоти от министерството „опровергават“Ботев и Вазов,за да угодят на „вечното присъствие във властта“-дпс.Това е национален срам и позор!!!!Останете себе си!!!Не се поддавайте на тъпи журналистически наслагвания и коленичене!!!Бъдете истински БЪЛГАРИ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. Шизи хаповете, пий си хаповете с шепи и се скрий в някое циганско гето!

  10. Османците с асимилирането си се циганизират, и печелят прозвището – турци, което няма нищо общо с тюрките, живяли всред старите БОГари. Помака Ататюрк с помоща на младотурците, които в болшинството си са евреи, а и с болезнената си родова асимилация от османците си остава помак, и самотник до края на живота, с поглед към европейската цивилизация, но республиката която сътворява по ленински я кръщава – турция не случайно повлиял се от старо еврейския прочит за турчин…

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.