Директорите затварят училищата

Заповед дава правомощия

Важи за областите, които са в “червена” или “оранжева” зона заради разпространението на COVID-19

Първи излизат от 8. до 12. клас, начален етап - последни

Училищата ще превключват към дистанционно обучение по искане на директорите, без препоръка от здравните власти. Ръководителите на образователни институции ще могат да поискат преминаване към учене от вкъщи, ако областта, в която се намират, е с усложнена епидемична обстановка и попада в червена или оранжева зона. Това са области с над 120 заболели на 100 000 население и над 60 заболели на 100 000. Това гласи заповед на министъра на образованието.

Дистанционното обучение ще става факт след одобрението му. Срокът, който учениците ще бъдат вкъщи, вероятно ще бъде между 10 до 14 дни, обясни  зам.-министърът на образованието Таня Михайлова.

Условията конкретно училище, намиращо се в “червена” или “оранжева” зона, да излезе онлайн по искане на директора, са няколко. Да има увеличаващ се или висок брой на ученици и учители, заразоносители на COVID-19 или с грипоподобни симптоми, и/или при голям брой карантинирани учители и ученици в училището, както и да има условия за дистанционно обучение, гласи заповедта.

На практика директорът и педагогическият съвет ще взимат решение за превключване, след като въпросът е обсъден с обществения съвет и е отчетено мнението на преобладаващата част от родителите.

“Докладът на директора трябва да бъде мотивиран и да отговаря на условията, които министърът е посочил в заповедта. Тя се отнася за всички училища във всички формати, но не и за детски градини”, обясни пред “Труд” началникът на РУО-София-град Ваня Кастрева. По думите є заповедта дава възможност за гъвкави решения на прага на грипния сезон.

Според документа препоръчително е първи в дистанционно обучение да излязат учениците от гимназиален етап, след това тези от прогимназиален, а в краен вариант най-малките от 1. до 4. клас.

Щабовете по места също ще могат да нареждат превключване към дистанционно обучение. От Националното сдружение на общините (НСРОБ) обясниха пред “Труд”, че кметовете по места ще могат да дават препоръки по тази линия като председатели на кризисните щабове, но сроковете за обучение вкъщи няма да зависят от тях.

Към момента областите в “оранжева зона” са: Перник, Монтана, Враца, Ловеч, Пазарджик, Пловдив, Стара Загора, Смолян, Кърджали, Ямбол, Бургас, Варна, Добрич, Разград и Русе.

Областите в “червената зона” са Благоевград, София, Габрово, Сливен, Търговище, Шумен.

Според данни на МОН учителите заболяват от коронавирус 10 пъти повече от учениците. Към 20 октомври положителни за COVID-19 бяха 289 учители, а 286 децата и учениците в училища и детски градини.

Преподавателите в системата са 90 000, а децата - 920 000.

Диян Стаматов, директор на 119. СУ “Акад. Михаил Арнаудов”, пред “Труд”:

Превключването може да е факт за 72 часа

Разумният срок за онлайн обучение е 3 седмици. Според правилата за обучение в ситуацията с COVID-19, които разработиха МЗ и МОН, е разписано, че до 30 календарни дни може да се учи в електронна среда. Ако използваме тези правила и ги прехвърлим към настояващата заповед, то стъпките са ясни. Първо трябва да има анкета до родителите, да си кажат мнението, после решение на педагогическия съвет, съгласувано с обществения съвет на родителите. Всичко това може да се случи до 72 часа, след което да се използва възможността да се излиза в дистанционно обучение.

Тук водещата роля не е на родителите - те не взимат отговорността за тази ситуация, те са съгласуващата структура, те трябва да кажат становище, но решението се взима от педагогическия колектив. Има значение ролята на учителите. Представете си ситуация, в която родителите кажат - не, ние не искаме онлайн, но учителите са болни. Тогава това тяхно несъгласие отива в невъзможността да се осъществи учебният процес. В момента притеснението е към учителите, защото учениците от 8. до 12. клас са реалният приносител на тази зараза. Ако след седмица-две останем без учители, това ще бъде много опасно. Анкетата до родителите на гимназистите я подготвям, докато говорим.

Решението може да не е предшествано от препоръка от РЗИ, но е разумно да се изпрати информация и до тях, както и до РУО. Всичко това може да стане за 3 дни - изпращане на писма до РЗИ и РУО, взимаме на решение на педагогическия съвет, обществения съвет и взимане на анкета от родителите.

Асен Александров, директор на 51. СОУ “Елисавета Багряна”, пред “Труд”:

Ще търсим РЗИ за мнение

Почти всички области вече са в оранжево или червено. Това означава, че директорите могат да имат инициативата, като съберат педагогическия и обществения съвет. Много е сложно отчитане на нагласите на преобладаващата част от родителите на учениците. При нас преобладаващата част от мненията им са да не се минава на дистанционно обучение.

В момента на базата на 40 паралелки имаме 4 карантинирани, имаме и 10 деца, които са изолирани, защото родителите им са с COVID-19.

Притеснява ме оптималният срок за онлайн обучение, както е посочен в заповедта. Вероятно тогава ще чакаме съгласието на РЗИ и техния съвет колко да е.

Величка Стойчева, директор на 18. СУ “Уилям Гладстон”, пред “Труд”:

При нас под карантина са най-малките

Не сме обмисляли досега за гимназиален етап за преминаване, както е в заповедта, защото там нямаме много карантинирани ученици. Проблемът при нас е начален етап. Под карантина в момента са общо 8 паралелки - целият випуск на четвърти клас, една паралелки от втори и една в трети клас.

Много е трудно да бъде направена организация за дистанционна форма при малките, защото губят много учебен материал, трудна е социализацията, даже и при 10 дни от вкъщи.

Всеки ден картината е много различна. Ние сме най-голямото училище, така че процентът на карантинирани ученици никога не може да го стигне 15% или 20%.

Коментари

Задължително поле