Достоен ли е Фетел за „Ферари“?

През 2015-а Себастиан Фетел пристигна във „Ферари“ с голямата мисия да възроди както най-славния тим във Формула 1, така и собствената си кариера. Той беше най-успешният действащ пилот в „кралските гонки“ с четирите си световни титли с „Ред Бул“, въпреки че много специалисти поставяха под въпрос статута му като член на клуба на най-великите в историята. На епохата на лесните победи на „червените бикове“ беше сложен край с промените в правилника, които дадоха приоритет на автомобилните компании с ресурс за всестранно развитие на колите пред „чисти“ конструктори като „Ред Бул Рейсинг“. А последният сезон в тима се оказа истински кошмар за Фетел, който се оказа победен от новия си съотборник Даниел Рикардо. Измъкването в посока „Маранело“ обещаваше бляскаво бъдеще за Себ, от когото се очакваше да повтори историята на Михаел Шумахер, с когото го сравняват от малък.

4 години и половина по-късно всички надежди излетяха през ауспуха. Германецът така и не успя да направи нещо повече от злополучния си предшественик Фернандо Алонсо. И докато испанецът поне успяваше да се включи в битката за титлата, Фетел гледа от почетно разстояние шампионските коли на „Мерцедес“.

Дори с тези тухли в раницата на бившия шампион може да му бъде простено почти всичко с довода, че колата му отстъпва сериозно по възможности на „сребърните стрели“. Просто няма достатъчно писти, на които „Ферари“ да може да съперничи на шампионите. Така звездата на „скудерията“ винаги може да влезе в образа на феноменален състезател, който се опитва да се бори с непреодолимите ограничения на техниката.

Всичко свърши този сезон, когато в италианския тим пристигна 20-годишния пилот от Монако Шарл Льоклер. Той зае мястото на всеобщия любимец Кими Райконен и показа, че Ледения отдавна е изоставил амбициите си за нещо повече от аплодисменти в замяна на спокойния живот като скъпоплатен втори пилот. Отново на дневен ред излезе политиката на „Ферари“ да разчитат само на един „кон“ и да не допускат подгласника да отнема точки от фаворита. В предишни години тази тактика е била оправдана по ред причини, а и в последно време се превърна в практика за почти всички отбори. Но сега е огромен минус за „скудерията“, която се превръща в символ на потъпкването на младия талант в името на изхабено рекламно лице.

„Фетел вън! Льоклер №1“, пишеха италианските медии още след втория кръг на шампионата. Ръководството на тима обаче продължи да залага на германеца като изостави лицемерните приказки, че подкрепя и двамата си пилоти, за да постави на масата довода, че Фетел имал повече опит и шансове за титлата.

По средата на сезона обаче бившият световен шампион е едва 4-и в класирането със 123 точки, само 3 повече от новия си съотборник, който тепърва трупа опит с колата на тима. Льоклер редовно оставя зад себе си звездата в квалификациите и явно вече отчая шефовете на „Ферари“, които се отказаха от практиката си да сменят позициите на двамата с различни прийоми по време на състезанията. Монегаскът спечели два поулпозишъна срещу един за Фетел, качи се пет пъти на подиума срещу четири за Себ. И пропусна две почти сигурни победи – първата заради техническа повреда, а втората след спорна маневра на Макс Верстапен в последните обиколки. А Фетел така и не успява да покаже, че е дори близо до първото място в колоната.

Капакът на всичко беше гръмкият провал в Гран при на Великобритания. Звездата пристигна едва 16-и на финала след като блъсна отзад Макс Верстапен, повреди колата си и получи наказание. Демонстрацията на безсилие насъска отново медиите срещу пилота.

„Това беше дъното на неговото падение – пише немският „Auto Motor und Sport“, който оценява Фетел с „тройка“ по десетобалната система. - Себастиан се справи по-зле дори отколкото в Бахрейн. Така грешка не бихте очаквали дори от начинаещ състезател, да не говорим за световен шампион. Тогава изоставането му от Льоклер беше по-малко. Разлика от шест десети е прекалено много.“

Бившият пилот Ралф Шумахер смята, че Льоклер вече поставя под въпрос лидерската позиция на германеца в отбора.

„Основното предизвикателство пред „Ферари“ на „Силвърстоун“ беше сцеплението на задната ос – смята братът на Михаел Шумахер. - Шарл се справи с тази задача значително по-добре от Себ. Той определено му усложнява живота и набира все по-голяма тежест в отбора. Фетел губи статута си на първи пилот.“

В Италия вече открито призовават шефа на „скудерията“ Матия Биното да заложи на младока.

„Себастиан не е този пилот, който искаме да видим във „Ферари“ - пише „Гадзета дело спорт“. - Очевидно на него вече не му се получават нещата. Но отборът може да разчита на Льоклер.“

„Ил Джорнале“ пък сравни настоящия сезон на Фетел с кошмара от 2014-а. Още веднъж практиката доказва, че германецът отстъпва на млад конкурент, който го побеждава със същата кола, при това бе да се ползва с протекция отгоре.

„Нямат нищо общо – отрича пилотът. - Онова беше много отдавна, а сега е съвсем различно. Много състезания можеше да се развият по различен начин. Сигурен съм, че добрите резултати предстоят.“

Но в Италия, и по света вече са отписали бившата звезда и очакват новите подвизи на младия му съотборник.

„Льоклер е душата на „Ферари“, твърди испанският „Ас“. А „Кориере дело спорт“ сравнява младока с легендата Жил Вилньов, чието име носи пистата в Монреал.

„Също като големия канадец Шарл умее да се защитава безупречно и яростно да атакува“, хвали вестникът битката на Льоклер с Макс Верстапен на „Силвърстоун“. Този пък пилотът на „Ферари“ удържа агресивния холандец и се качи на подиума, след като в предишното състезание загуби битката за първото място в Австрия. И двамата младоци твърдят, че дуелите помежду им тепърва предстоят.

„Само за две седмици той направи необходимите изводи и заслужено се пребори за мястото на подиума – твърди „Скай Спортс“. - Това е един нов пилот, Льоклер 2.0, който вече редовно замества Фетел като лидер на „Ферари“.“

Коментари

Задължително поле