Едва половината от обявените места за директори на училища са заети

Едва половината от обявените места за директори на училища са заети

От обявените 476 места за директори на училища едва около половината се заеха в началото на учебната година.

Това съобщи директорът на столичното 51-во СУ "Елисавета Багряна" Асен Александров, председател на Сдружението на директорите в средното образование, по БНР. Според него държавата трябва да организира курсове за кандидатите за директори:

"Шестмесечни курсове, може би, преди да се явят на конкурс. Първо, за да преценят дали тази професия е за тях, второ - за да се подготвят по-добре. Това го има в редица държави. Минавайки през тези курсове, те получават статут на кандидат-директор. Нещо като квалификация, която трябва да имаш, преди да кандидатстваш за директор. Много е трудно от учител направо да станеш директор - това са коренно различни отговорности и по тази причина или няма достатъчно кандидати, или не успяват да се справят достатъчно добре. Трябва да се помисли по този въпрос". 

Александров подчерта, че училищните директори в България имат най-много права и отговорности, сравнено с другите държави в ЕС:

"Да назначават и да уволняват, управление на бюджет, управление на учебния процес, комуникация с родителите. В другите държави тези отговорности са разделени. ... А и все пак не е чак толкова привлекателна директорската професия на фона на тези отговорности, защото заплатата е с около 20% повече от тази на учителите. Затова казвам, че трябва да се подготвят такива кадри, а не да се разчита да бъдат намерени природни таланти".

За да подобрим образованието, трябва да променяме някои неща, заяви Александров и коментира предстоящите промени в задачите за Националното външно оценяване в 4-ти клас, като целта е те да бъдат практически ориентирани и затова намерението на Министерството на образованието е през тази учебна година да замени диктовката със задача за редактиране на текст.

"Мнението за тази промяна е различно. ... Дали едно нещо е в изпита, или - не, не пречи то да се развива. Аз бих казал, че не е лоша тази идея. ... Очевидно, че предвидената промяна ще подобри уменията на учениците да мислят по-критически. Към това ще бъдат насочени усилията и на техните учители", коментира той и уточни, че за него "по-дълбоката реформа е в оценките, които даваме на учениците, да калкулираме и какви житейски умения - от тези, които търсят и работодателите - са придобили". 

Най-четени