Една легенда се ражда в операционната зала

Пред тази чудовищна машина поклонниците на бързите коли падат на колене и превъзнасят нейните създатели. 16 цилиндъра, 8 литра работен обем, 4 турбини, 1500 конски сили, 1600 Nm въртящ момент, електронно ограничена максимална скорост 420 км/ч - новото Bugatti Chiron е автомобил на суперлативите. Той достига граници, непосилни за никой друг сериен модел. Още при 2000 оборота в минута коляновите валове на могъщия двигател W16 изпращат към колелата силата на 420 коня и 1600 Nm. При 4000 оборота моторът вече генерира 900 конски сили, а при 6700 оборота достига максималната производителност от 1500 коня. Такава дива мощ може да доведе до саморазрушение и изгаряне на гумите на място, ако не бъде обуздана по някакъв начин. В случая - с електронни системи, а не с полицейски ограждения. От 0 до 100 км/ч за 2,4 секунди, от 0 до 200 км/ч за 6 секунди, от 0 до 300 км/ч за 14 секунди - никоя друга серийна кола не може това. И неслучайно кандидатите да я притежават са много повече от заложения в производствения цикъл тираж от 500 екземпляра.

200 от 500-те броя Chiron са купени „на сляпо“, без клиентите (всички до един мъже, няма нито една дама) дори да знаят как ще изглежда най-мощният, най-бързият и най-скъпият автомобил на света. На година обаче централата на Bugatti във френското градче Молсхайм може да произведе между 60 и 70 коли. Налага се някои собственици да чакат за доставка търпеливо 2-3 г. след заплащането на 200 000 евро капаро. Първите три модела Chiron вече са готови и това даде повод на Bugatti да разпространи повече информация и снимки за това как се създава това чудо на техниката.

Когато стане дума за автомобилно производство, хората си представят големи халета, роботи, поточни линии. Работещите в Bugatti наричат своя производствен център „ателие“, а не фабрика. Помещенията с площ 1000 кв. метра светят от чистота и приличат на операционни зали, а не на завод за коли. Нито капчица разлято моторно масло, нито сантиметър следа от гума, нито прашинка по белия под. Тук 20 висококвалифицирани механици сглобяват на ръка Chiron. Отнема им приблизително седмица, за да създадат една кола. Единственият електрически инструмент в „ателието“ е ключ с програмиран въртящ момент. Той е свързан с компютър и е крайно необходим, тъй като от 1800 гаечни връзки в автомобила за 1000 е нужно да бъдат затегнати с точно определен въртящ момент. Всяка от тези 1000 връзки се документира в книгата за производство на конкретната кола.

От техническа гледна точка няма разлика между различните екземпляри Chiron, но дизайнерски те се отличават, защото всеки брой е уникат и се изработва по изричното желание на купувача. Той определя цветовете, материалите, апликациите. Затова повечето компоненти за дадена кола пристигат в „ателието“ чак след като е направена поръчката. За каросерията се предлагат 23 цвята, за карбоновите елементи - 8 варианта, за кожената тапицерия - 31 цвята, ако е алкантара - 8 цвята. И още - 30 цвята за шевовете, 18 цвята за облицовката на пода и 11 цвята за коланите. И това е само базовият пакет. Майсторите в Bugatti ще забъркат всеки цвят, който купувачът пожелае, ако ще да е на любимия лак за нокти на съпругата му.

Рамата и монококът от карбон пристигат в Молсхайм готови и боядисани след тестовете. Двигателят също се доставя отвън, от завод на концерна майка Volkswagen. Сглобяването на шасито отнема няколко дни. Първо се окомплектова предната част, а на задната се качва моторът. След това предната и задната част се свързват с титаниеви болтове, което е тежък ръчен труд. Чак тогава двигателят се пали за първи път и се изпробва на най-мощния стенд в света, който симулира движение със скорост 200 км/ч и ускорения под пълно натоварване с мощност 1500 конски сили. При тестовете се отделя толкова много енергия, че тя се акумулира за електроснабдяването на „ателието“ и всъщност всеки Chiron сам си осигурява ток за производството.

Готовата каросерия минава на проверка за изолация под буйни водни струи и едва след това започва монтирането на интериора. Всяка сглобка се контролира до части от милиметъра. Паралелно инженерите проверяват електронните системи. Следва облепване с фолио за 300 км изпитания в реални условия - на летище за максимална скорост и ускорение и на магистрала за пътно поведение. После се сваля фолиото и се нанася последният слой от лака на каросерията, монтират се оригиналните гуми и се прави нова проверка за петна и замърсявания. Ако има такива, са нужни седмици за изработка наново на зацапания детайл. Само с такъв взискателен контрол и безкомпромисно качество се оправдава високата цена на Chiron - от 3 милиона евро нагоре.

 

 

С пълна газ резервоарът пресъхва за 8 минути

При пълно натоварване четирите турбини на Bugatti Chiron нагнетяват в 16-те цилиндъра 3600 кубически метра въздух за един час. За същото време бензиновата помпа засмуква 880 литра гориво. Теоретично при пълна газ пълният догоре 100-литров резервоар ще пресъхне за 8 минути. Дебитът на водната помпа е 800 литра на минута - ако бъде свързана с пожарникарски маркуч, тя ще напълни една вана за къпане само за 8 секунди.

Двигателят е по-голям и по-тежък от цял автомобил Smart. Карбоновите компоненти в каросерията се състоят от 3,3 милиона километра въглеродни влакна - в права линия те стигат девет пъти от Земята до Луната. Благодарение на лекия карбон теглото на колата остава малко над 2 тона. Единствената част, която е станала по-тежка, е масивната сребърна емблема, която струва 500 евро. Числото 500 фигурира и на километража - Chiron e единственият автомобил със скоростометър до 500 км/ч, тъй като реално може да развие около 470 км/ч.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили