Дневен хороскоп на Алена за вторник, 15.10.2019

На 15 октомври 2019 да почерпят

Ново дъно: България счупи рекорд за домакинска загуба

На два пъти спряха България – Англия, гостите отказват да играят

10 ранени при сблъсъци на летището в Барселона

Английски фенове се биха на „Витошка“, има ранен

Офертите за Нова година са с 11-12% по-скъпи Хубавите места ще са разпродадени до 30 ноември

Пожар в цех за бои и химикали в Габрово

Ако работите през нощта – трябва да знаете това

Заев: Правителството на Северна Македония остава посветено на Договора за добросъседство с България

Шефът на „Росатом“: Русия е готова да построи ядрена централа в Саудитска Арабия съвместно със САЩ

Гледаме малката Турна от „Майка“ в нов сериал

Двойна игра на Прокопиев с ЕВН Брокерите му спестили 87 млн. лв. на австрийското дружество при покупката на остатъка от държавния дял през 2011 г. (обзор)

Нещата според чиновниците от ЕК и по същество Право на отговор от Европейската комисия и коментар на главния редактор на "Труд"

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 15 октомври 2019

Едно предизвестено духовно убийство Паметникът пред НДК не трябва да бъде разрушаван, смята големият български художник

Преди десетина дни кметът на София г-жа Фандъкова уведоми българската общественост така, като че ли ставаше дума за смяна на плочките пред градската тоалетна: „Още през лятото ще премахнем спорния паметник пред НДК. Там няма паметник. Ценните неща ще запазим в музея…“ Мъчно ми стана за г-жа Фандъкова, но това си е мой сантиментален проблем. Веднага, за кой ли път, Съюзът на художниците изпрати аргументирано възражение срещу разрушаването на паметника до всички отговорни институции и лично до техните ръководитeли. Досега единствено от президентската институция са изпратили писмо до Елен Герджиков – да бъдат запознати с оказаните действия на Столичен общински съвет!!! Любопитна е следващата реакция след „запознаването“! Разбира се, и Столична община в лицето на главния кръстоносец на „гласа народен“ за спасяване на историческата памет зам.-кмета доц. д-р Чобанов не закъсня с реакцията си – предложи на Валентин Старчев чрез писмо до Съюза на художниците красиво, уважително, благородно и великодушно самоубийство! И срок! Една седмица! Достатъчно време за размисъл да станеш не само самоубиец, но и сам да изкопаеш гроба на собственото си съзидание!

Ще си позволя да цитирам този исторически документ на властовия цинизъм:

Уважаеми професор Старчев,
Във връзка с Решение №842 на Столичен общински съвет от 18.12.2014 г., предстои демонтиране и преместване на художествените скулптурни елементи от останките на архитектурно-художествения синтез „1300-та години България“.
Постигнато е споразумение между Столична община и Националния исторически музей пластиките да бъдат разположени в парковото пространство на музея, където ще бъдат достъпни за посетители.
Обръщаме се към Вас като автор на композицията „1300-та години България“, с предложение да изготвите идейния проект за разполагане на демонтираните от нея елементи.
Ще се радваме да получим Вашия отговор с предложение в едноседмичен срок след получаване на това писмо.
От Столична община сме готови да окажем необходимото Ви съдействие.
С уважение: доц. д-р Тодор Чобанов, заместник-кмет на Столична община

След като много пъти, особено след безумното решение на Столичния общински съвет от 18 декември 2014 г. паметникът пред НДК „1300 години“ да бъде демонтиран и преместен, изразявах и по-кратко, и по-нашироко позицията си – днес отново си позволявам като човек, който много пъти е спасявал и връщал разрушени паметници и произведения на изкуството, жертва и на след 9-то септемврийските погроми, и на след 10-то ноемврийските изстъпления, който сам е преживял унищожаването на собствени произведения (справка новата софийска ж.п. гара) да призова софийските съветници да се стреснат и проумеят, че не са далече от историческите и съвременни примери на културните погроми.

Ако не ги знаят, мога да им ги напомня. За паметника няма да говоря – аз съм го защитавал, още когато новите патриоти не бяха се родили и осъзнали историческата си мисия и когато Тодор Живков се вбеси от думите ми за качествата му (свидетелите все още са живи)! Но в случая не за паметника става дума, а за грубо манипулативното противопоставяне на загиналите войници и офицери от 1-ви и 6-ти пехотен полк с тези, на които костите лежат в основата на нашата 1300-годишнина. Историческата памет не е привилегия на едно или друго общинско решение! Защо тези реаниматори на националната ни памет забравят, че след бомбардировките на София, Старите казарми бяха руини – защо не желаят да си спомнят за прекрасния проект на арх. Агура за възстановяване на войнишкия мемориал?! Министър Москова и Иван Костов дори направиха тогава първата копка! Защо?! Нека ме извини г-жа Фандъкова, но ако е вярно, че е казала: „Там няма паметник!“ – бих си позволил да попитам – къде е този паметник, от който се възхищаваха световни културни дейци и когото плюеха родни партийни величия! Къде? От самото създаване на паметника до ден днешен, съзнателно, по различни причини, той беше оставен на силите на саморазрушението, на обществената немара и държавническа безотговорност. Има нещо безсрамно в нежеланието да се върнем към отговорността за собствените си дела, а вместо това спекулативно замитаме следите с възмущението на „глас народен“. Бих искал да чуя този глас, от този народ, но който знае какво е съзидание! Бих искал да чуя гласа на Величко Минеков, на Павел Койчев, на Крум Дамянов, на Емил Попов и Ангел Станев, на Вежди и Иван Русев, на Георги Чапкънов, Христо Харалампиев, Иван Вукадинов, Стоян Цанев, Николай Майсторов и Милко Божков, Станислав Памукчиев…!

Защо тези съветници – амбициозни нероновци, облечени във власт, не се запитат защо толкова различни властимащи и преди тях, които се ритаха, където сварят за спечелване на народната любов и за място в историята, оставиха с бездушието и безхаберието си ерозията и разрухата да преобразят този изключителен паметник…, оглозган до кости? Защо тези любители на „гласа народен“ не желаят да чуят и пренебрегват „гласа на народа“ – на професионалната общност на Съюза на художниците, на Съюза на архитектите…? Претендирам, че те не са по-малко отговорни от тях.

Двама млади български архитекти в Лондон Цветелина Димитрова и Росен Пецев, в желанието си да участват в кампанията против разрушаване на паметника, са направили анкета с 10-15 архитекти за тяхната независима позиция. Ние обикновено подтичваме след чуждите мнения отвън, когато ни изнасят, но едва ли софийските общинари и любители на фейсбук ще стигат до позицията им – затова накратко ще спомена само някои от тях, а всички са против разрушаване на паметника:

Дан Славински: „Аз мисля, че град или народ, който е наясно със своето минало, би вървял по-уверено към своето бъдеще. Подкрепям идеята за запазване на паметника.“

Крис Мулхоланд: Събарянето на този красив мемориал няма да е само отнемане на силното му физическо присъствие, но и изтриване важна част от българската история, а заедно с това и брилянтното й представяне от скулптора.“

Даниел Родригес: „Паметникът „1300 години България“ е част от историята на София и България. Той е част от градската тъкан и притежава художествени и архитектонични стойности, които преминават отвъд неговата историческа символика.“

Фредерико Франческо: Предложение към правителството: „Не пилейте пари за разрушаването му, а го реновирайте.“

Джовани Патаня: „Когато видях този паметник за първи път, не можах да повярвам, че е проектиран в началото на 80-те години. Ясно е, че Валентин Старчев е имал визия и тази визия е отразена в ясно изразени архитектурни форми, играещи заедно красива игра на сила и баланс.“

Касанг Каджанк: „Премахването му или демонтирането му ще бъде премахване на ключов аспект от историческата и културна памет.“

Лука Карате: „Не можем да създадем по-добро бъдеще, опитвайки се да изтрием нашето минало.“

Сонг Минг: „По мое мнение паметникът „1300години“ е велика и вечна съвременна скулптура… Безспорно, че той трябва да бъде защитен по най-добрия начин.“

Кристина Гресер: „Да разрушиш скулптурата би било акт на насилие срещу българското културно наследство и престъпление срещу добре известно произведение на изкуството.“

Позволявам си към това да прибавя и част от едно послание на достойната Васка Емануилова:
„Нека шепа хора да не бъдат съдници от името на всички … Кой ви дава правото да лишавате родени утре от нашия труд!“

Уважаеми адресанти на писмото на Съюза на художниците!
Как и по какъв начин ще отговорите на нашата тревога – така и ще бъдете запомнени, особено когато заедно сме изправени пред избор – спасение и съзидание или разруха! Следващата година Европа посвещава на запазване на европейското културно наследство. С какво и по какъв начин ще оправдаем безумното решение на Общинския съвет на София?! Само смяната на плочките пред НДК едва ли ще е най-добрият принос и пример към опазване и съхраняване на европейското културно наследство, но това е друга тема, по-скоро за размисъл!
С основание държавата хвърля милиони за запазване на нашата европейска граница. Но има и една друга, не по-малко важна граница – също на нашата държава – границата на духа!

Уважаеми държавници,
не допускайте през нея политически и псевдопатриотични комплексари, невежествени исторически и административни терористи, неграмотни и агресивни нашественици! Утре ще бъде късно!
Преди няколко дни по един колкото достоен, толкова и трагичен повод в Еврейския дом си припомнихме старозаветната мъдрост: „Който спасява един живот, спасява цяла вселена!“ Не като банална перифраза, а като дълбоко убеждение – вярвам, че спасението на живота на едно произведение е духовно спасение и за неговите противници, и за цялата ни духовност.

Господа общински съветници, моля, събудете се! Не противопоставяйте трагичните знаци на нашата история – тя е една и не е нито моя, нито Ваша – а на България!

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (17)

  1. Да ме прощава г-н Русев, но това е всичко друго, но не и паметник.

  2. ИСТЕРИЯТА С ТОЗИ “ ОСТАТЪК “ ОТ ПАМЕТНИК ПРЕД НДК Е АБСОЛЮТНО НЕНУЖНА , ДИРИЖИРАНА , МАНИПУЛИРАНА И БАВНО СЕ ПРЕВРЪЩА В ДЪВКА ЗА ПАРТИЙНО ПОЛЗВАНЕ. СОФИЯНЦИ ОТДАВНА СА СЕ ПРОИЗНЕСЛИ ПО ОТНОШЕНИЕ НА ПАМЕТНИКА , С НЕ ДОТАМ ПРИЛИЧНИЯ ЕПИТЕТ “ СЕДМОЪГЪЛЕН ПЕТО..УЙНИК“!!!!! ПАМЕТНИКЪТ ТРЯБВА ДА СЕ ХАРЕСВА НА ГРЖДАНИТЕ НА ЕДНО НАСЕЛЕНО МЕСТО , А НЕ НА НЕГОВИЯ АВТОР

  3. От тия горните двама трактористи си правете интелектуалното ниво на тия дето взели решение да се премахне паметника, или някой не иска да се споменава , че България е на 1300 години , а само на 134 години , къде сте патриоти да ви видим сега.

  4. Другарю Гого, има паметник „1300 години България“ в град Шумен и наистина прилича на паметник. Не е лошо да го посетиш и да видиш разликата, защото това нищо пред НДК е подигравка с българите.

  5. НЯМА ДА КОМЕНТИРАМ ЗУМИТЕ НА ДРУГРЧЕТО ГОГО,ПО ПРОСТАТА ПРИЧИНА ЧЕ ИМЕТО ГОВОРИ ДОСТАТЪЧНО КРАСНОРЕЧИВО .А ТОВА ЧЕ НЕ ХАРЕСВА ТРКТОРИСТИТЕ ,ГОВОРИ ЗА НЕГОВАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ .????

  6. Как лакея на тодор Живков стана голям художник? 40 години рисува едни и същи восъчни цомбита. Това малко като приказката за новите дрехи на царя. Кога най-после ще се намери някой, който да извика, че царя ( академика) е гол. „А дано, ама надали“, както казваше покойния Бочаров.

  7. Да го преместят в музея на социалистическото изкуство. Не го харесвам. Много са депресиращи фигурите.

  8. Откога пролеткулта взе отношение към пластичната изобразителното!?

  9. Уникален склеротирал номенклатурчик………..Погледни се на снимката до Людмила Живкова и престани да тровиш въздуха, псевдо академико…..Никой не го интересуват картините на разплаканите терористични / партизански /майки……………И в гроба да ви вкарат ще ламтите за власт и пари……………..

  10. Колкото пъти се е налагало да мина покрай него,ходейки в София,толкова пъти съм го възприемал като декор от филма „Пришълецът“.

  11. Abe toq ne se lie preselil v swetloto akademichno budeshte?

  12. До автора на писмото – гражданинът Русев!

    Ето какво е моето лично мнение гражданино Русев, аз мисля, че този паметник не носи никаква положителна символика!

    Нещо повече – тази скулптурна гротеска, тази естетическа перверзия, не задоволява дори и елементарна естетическа нужда, няма композиционно единство, с ансамбъла от сгради и пространството или със заобикалящият го ландшафт.

    Тази уродлива гротеска не представлява нищо, положително, нищо смислено – още по-малко пък се връзва с някаква символика, смисъл или послание – извън напълно негативния!

    Лично за мен цялата тази жалка нелепост, това стърчащо „нещо“ която т. нар. „артисти“, „художници“, „скулптори“, „творци“ на комунистическата клептокрация защитава така агресивно е символ на просташкото, некомпетентно, отвратителното, грозното, уродливото, чудовищното, нелепо, бездарно и жалко изпълнение, което символизира пълният ни провал като носители на нещо смислено, във всяко отношение: на ниво – общество; на ниво – естетика; на ниво – себе изразяване, на ниво – смисъл и послание.

    Тази скулптурна мерзост, тази естетическа перверзия, тази архитектурна гротеска е обида за всеки, който я гледа! Персонално аз се чувствам засегнат всеки път щом мина покрай това естетическо нищо.

    Това нищо е обида за всеки българин, освен за т. нар. „артисти“, „художници“, „скулптори“, „творци“ на комунистическата клептокрация, тя е обида за нас като българи, защото ни се навира в очите като релефно доказателство за масовата липса на компетентност, повсеместната посредственост и желанието да наричаш грозното – хубаво и черното – бяло.

    Господа и дами „творци“ – гражданино Русев – позволете ни ние, хората за които това „нещо“ е предназначено да можем да имаме оценъчно – познавателни способности; да можем да различим хубавото от грозното, правото – от кривото, бялото от черното.

    Ние, които не го харесваме, не го харесваме по всички тези причини: не защото е плод на един човеконенавистен политически строй, на неговия интелектуален слугинаш, но преди всичко защото няма никаква потребност (още по-малко духовна), която тази скулптурна гротеска и архитектурна перверзия да задоволява – нито естетическа, нито архитектурна, нито познавателна, нито социална, още по-малко символична е стойността на това нещо.

    Това нещо или по точно нищо, господа и дами „творци“ – гражданино Русев“, което от години стърчи представлява един огромен символ на масовата българска посредственост при изпълнението на каквато и да е задача.

    Това е демонстрация и доказателство за липса на желание за поставяне на критерии, за липса на грижа и за наличие на смислова и естетическа импотентност на автора, изпълнителите, за наличие на архитектурна, скулптурна гротеска и бездарност, за наличие на една естетическа перверзия.

    Това е един огромен символ на провала и разбира се – символ на липсата на талант – във всяко отношение! Това „нещо“, което стърчи е отвратително!

    Тази стърчаща естетическа и архитектурна гнусота е не просто нещо грозно, в него не просто липсва смисъл и талант.

    Това е едно огромно отсъствие на каквото и да е послание – това е едно ГОЛЯМО НИЩО!

    ТАЗИ СТЪРЧАЩА ЕСТЕТИЧЕСКА ГРОТЕСКА И АРХИТЕКТУРНА ПЕРВЕРЗИЯ E СИМВОЛ НА ПОВСЕМЕСТНИЯ МАСОВ, БЪЛГАРСКИ ПРОВАЛ И ТОТАЛНА ПОСРЕДСТВЕНОСТ!

    P.S. Гражданино Русев, Вашето мнение относно стърчаща естетическа гротеска и архитектурна перверзия е меко казано нелепо.

    Нелепо, смешно и жалко е – точно както онова, което правите, това, което човъркате, мацате, с интелектуалната претенция да значи нещо за някого, освен за Вас самия…

  13. По въпроса на колко години е България надминахме и македонците. Гърците на колко години са? Тошко Колев попита „Га ще ги стигнем американците?“ като са само на 240 години. Руснаците също се дразнят и ни питат защо сме взели тяхната азбука, а китайците броят Китай о 1949 година.Ние още пеем за трите синджира роби и рецитираме „От Батак съм чичо.“
    Затова Скопие и София водят цивилизацията към светли бъднини.

  14. Ваното е, че 20 години след мавзолея си отиде и тоз монумент , каквото ще да приказва склерозиралия академик Русев, който на времето си изкарваше прехраната да рисува портретите на Людмила . Сега е ред де си заслужи парите. Следващия паметник (ако мога да го нарека така) според мен е ред да се махне този на Кобурга от входа на Парка на свободата.

  15. Кой измисли да се прекръщава Парка на свободата с глупавото име борисова градина. Сега се готви да ни става цар Борис Четвърти – на него ще прекръстят Панчаревското езеро на борисов гьол.

  16. Tова на баба ти хвърчило мъртво се роди, Уви…!!! Затуй сега недей плачи…!!! Буд Здоров.

  17. Защото няма Парк на Свобода в тази скапана страна …!!!

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.