Изработването на батерии замърсява повече природата от традиционните автомобили
Източникът на вредни емисии се измества
Мираж се оказва екологично светлото бъдеще, което ни обещават с повсеместното въвеждане на електрически автомобили. Всъщност колите на ток не само не допринасят за по-честа природа, но напротив - вредят повече от събратята си на течно гориво - дизел, бензин и газ.
Това е така по няколко причини, като основните са две: нарастващото потребление на електрически ток за тяхното зареждане се произвежда в централи, които замърсяват околната среда все по-интензивно. На второ място е огромният проблем с рециклирането на техните батерии, които са екологични бомби със закъснител. Великобритания планира да измести за по-рано от планираното забраната за продажба на нови дизелови и бензинови автомобили и това да стане още през 2030 г. Редица градове в Германия вече забраниха придвижването с дизелови коли.
Но ефектът от всичко това ще бъде само увеличаване на вредните емисии в атмосферата и преразпределение на бизнес за милиарди, показват редица научни изследвания. От гледна точка на климата електрическите автомобили са по-вредни от тези с дизелов двигател. Причината за това е, че трябва да бъдат взети предвид нивата на емисиите парникови газове не само по време на експлоатацията на автомобила, а и при производството му, зареждането и процеса на рециклиране.
Експерти на престижния германски институт ИФО са сравнили общия обем на парниковите газове, произвеждани през целия “живот” на един дизелов Мерцедес С220d и на една електрическа Тесла модел 3.
Добиването и обработката на литий, кобалт и манган, влагани в батериите на електромобилите, е изключително енергоемко. Авторите на изследването са установили, че при производството на една батерия, чийто живот е най-много 10 години, се отделят между 11 и 15 тона въглероден двуокис. Ако Теслата изминава по 15 000 километра годишно, това означава, че на километър тя ще изпуска по 73 до 98 грама CO2. Ако отчетем и факта, че електричеството, което потребява тази кола, се произвежда основно от централи на въглища, тогава изхвърляните в атмосферата отровни вещества нарастват на 156 до 181 грама на километър пробег, посочват експертите от ИФО. При дизеловия Мерцедес този показател е 112 грама на километър.
По отношение на изследването обаче има критики, че се сравняват автомобили с различна мощност. Затова германският автомобилен клуб ADAC е провел друго изследване - с автомобили от един и същи клас: Голф с бензинов двигател, с дизелов двигател, с газова уредба, хибрид и електрически. Изследването показва, че електрическият автомобил постига по-малък въглероден отпечатък от бензиновия чак след 127 500 км пробег и 8 години експлоатация, а от дизеловия - след 219 000 км и 16,5 години експлоатация.
Оказва се, че електрическите коли само променят източника на замърсяване. И от големите градове в развитите страни той се премества към въглищните електроцентрали и към страните, добиващи металите за производство на батерии.
Проучвания в Европа, САЩ и Китай показват, че производството на електрически автомобили създава повече парникови емисии от това - за бензинови автомобили, пише “Business Insider”. Най-сериозната причина за тази разлика е акумулаторната батерия, която представлява близо четвърт от теглото на автомобила, казва Колби Селф, директор на изследователския център “Automotive Science”.
Батериите са много по-обемни от оловните акумулатори в автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Електрическите автомобили използват литиево-йонни батерии, подобни на тези в мобилните телефони и лаптопите.
Литиево-йонните батерии изискват огромно количество енергия за производството си - от извличането и обработката на редките метали като литий, никел и кобалт. Освен това са много по-трудни за рециклиране от оловните батерии.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш