15 отнети книжки при акция на СДВР Съставени са 24 акта и 16 фиша

Менда Стоянова пред „Труд“: Няма риск за валутния борд

Жрици на любовта търсят маскировка

Доброто държавно и лошото частно билетче Законопроектите на Валери Симеонов и на министър Горанов не могат да съществуват заедно, тъй като се отричат

Чистена таранка по 3 лева в Бургас

Китайски учени: Коронавирусът започва все по-лесно да се предава от човек на човек

Перлата на Пирин се нареди до Кицбюел

Вандали повредиха фонтана до общината в Сливен

Банско изстреля Шифрин на върха

Появи се запис, на който Тръмп заповядва да уволнят американската посланичка в Украйна (ВИДЕО)

Освещават новия храм „Св.Прокопий Варненски „ в края на юни

5000 лева глоба и условна присъда получи сливенец за държане на 20 литра прекурсори за дрога

Жълт код за поледици е обявен за утре в няколко области в страната

Разширяват „синята зона“ във Варна Осигуряват нови близо 5800 паркоместа в широкия център на града

Дворецът в Балчик огря със славата си Чехия Директорът на културния институт Жени Михайлова получи символичния ключ на град Валмез

Електрическите автомобили имат проблеми със зимните гуми На пазара се предлага само един модел, предназначен специално за такива коли

По-бавно се износват, въпреки високата мощност и въртящ момент

Собственици на електрически коли се натъкват на проблеми със зимните гуми в началото на студения сезон. В момента на пазара липсват зимни гуми (с едно изключение), които са предназначени специално за електромобили. Производителите разработват усилено подходящи гуми, но тяхната поява се очаква най-рано след година. По тази причина водачите на електрически коли са принудени да слагат стандартни зимни гуми за конвенционални автомобили, ако открият подходящите размери.

Гумите за електромобили са много специфични. Те трябва да осигурят не само безопасност и комфорт, но и по-дълъг пробег. Необходимо е и да са издръжливи със силни странични бордове, тъй като електрическите коли са по-тежки заради батериите. Здравината също е много важна, тъй като електромобилите обикновено не са оборудвани с резервна гума поради причината, че батерията изяжда необходимото пространство в багажника. В тестове е установено, че когато са „обути“ със специално предназначени за тях гуми, колите на ток изминават поне с 6% по-дълга дистанция с едно и също количество енергия в батерията. В някои ситуации при изчерпване на батерията тези проценти повече могат да бъдат решителни, за да се стигне до точка за зареждане. Шестте процента се равняват на 15 км за електромобил с пробег 250 км.

Автомобилите на ток обикновено са конструирани и оборудвани от завода с по-тесни и високи летни гуми, за да срещат по-ниско съпротивление при търкаляне. Колкото по-ниско е съпротивлението, толкова по-малко енергия от батерията се изразходва при движение. Този принцип важи и за моделите с дизелови и бензинови двигатели. При тях обаче пробегът не е от толкова голямо значение, както при електромобилите, които в студеното време още по-бързо изразходват ресурса на батерията си.

По-голямото съпротивление при търкаляне на гумата означава по-добро сцепление, т. е. автомобилът стои по-стабилно на пътя – послушно завива, спира и потегля. Солидното сцепление е особено важно върху хлъзгавите настилки през зимата. Задачата пред производителите е да открият подходяща смес, която да осигури оптимален компромис от ниско съпротивление и добро сцепление през зимата при по-малката контактна площ с пътя на тесните гуми за електромобили.

Досега само един доставчик на гуми има решение на този ребус. Това е японската компания „Бриджстоун“, която предлага зимната гума Blizzak LM500 за един определен електромобил – BMW i3. Тази гума е с рядко срещаните размери 155/70/19, изработена е от мека смес с високо съдържание на силициев диоксид, а ламелите са с широк профил и специален дизайн за по-добро сцепление в зимни условия и по-ниско съпротивление от триенето с настилката. Не всички търговски центрове предлагат този модел гуми, защото търсенето все още не е голямо, а и в България броят на електромобилите засега е сравнително нисък. Цената на една такава гума варира в широк диапазон от 300 до 440 лева.

Други световни гиганти в бранша като „Мишлен“ и „Гудиър“ разработват усилено зимни гуми за електромобили и вероятно ще ги пуснат за следващия студен сезон. Предизвикателството и конкуренцията са огромни, защото производителите на електрически коли се борят за всеки километър пробег, а гумите се оказват един от определящите фактори. Наред с всичко гумите трябва да бъдат и тихи, за да не развалят звуковия комфорт при пътуване с безшумните електромобили.

Бързите промени в автоиндустрията засягат не само задвижването на колите, но и техните компоненти като гумите. Докато на пазара се появят новите продукти, собствениците на коли на ток трябва да се задоволят с това, което се предлага в момента – стандартни зимни гуми. Те са съвместими с размера на джантите на някои модели електромобили, като „Тесла“ например.

Хубавата новина за любителите на електрическата мобилност е тази, че колите на ток по-бавно износват гумите си, въпреки високата мощност и въртящ момент. Това се дължи на модерните електронни системи, които по-бързо напасват спирачното усилие и тягата на електрическия мотор към колелата. В тестове е установено, че при спокойно шофиране „Тесла“ изяжда само 1 милиметър от протектора на зимни гуми за 12 000 км. Трудно е обаче да се шофира спокойно автомобил, който разполага с мощност от стотици конски сили и ускорява светкавично като стрела, тъй като не се нуждае от развъртане на двигателя до високи обороти. Като при всяко сухопътно превозно средство, единствената връзка на пътниците в електрическата кола с пътя са четирите гуми. А това е площ, по-малка от кориците на четири книги. И всеки компромис може да струва скъпо.

 

Търговците отчитат слаб ноември, спадът в продажбите е 10%

Големите търговско-сервизни комплекси отчитат спад в продажбите на зимни гуми. Топлият месец ноември е довел до ниско търсене. Купените досега през този сезон гуми са около 10% по-малко в сравнение с миналата година. Много от собствениците на автомобили още не са сложили зимни гуми.

При падането на първия сняг пред сервизите се извиха опашки. Това се тълкува като знак, че дори тези, които имат намерение да монтират зимни гуми, не бързат да го направят, а чакат настъпването на истинската сурова зима. Липсата на снежна покривка допринася за по-слабата търговия.

По закон от 15 ноември до 1 март автомобилите у нас трябва да се движат с “гуми, предназначени за зимни условия или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 милиметра”. Това означава, че колите могат да се карат както със зимни гуми, така и с летни или всесезонни с достатъчна дълбочина на протектора.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.