Обезщетения само за изрядни фермери

Андрей Райчев: Главният прокурор удари най-силната бизнес империя в страната

Кола блъсна майка с бебе в количка на пешеходна пътека в София

Разходите за здраве увеличени с 44 на сто Живеем с 590 лв. на месец

Близките на Криси искат присъдата за убиеца да остане без промяна Мирно бдение преди заседанието на Апелативния съд в Бургас

ВМРО изкарват вандалите от гробищните паркове

Дават повече пари за кардиохирургия

Електронните търгове свалят цените на лекарствата

ВМА: Двамата български студенти, завърнали се от Китай, нямат коронавирус Изписани са от болницата

АПИ: 690 превозни средства са засечени без електронни винетки днес до 17 ч.

Министерството на правосъдието изпрати до ОАЕ искането за екстрадиция на Васил Божков

Електротабло предизвика пожар на Орлов мост

Газова бутилка се взриви в Поморие Пенсионерка се отърва на косъм

Неми филми и музика на живо в кино „Влайкова” Показват класически ленти от Германия

Само за 90 минути: Нови 42 хил. лева от феновете на „Левски“

Златната палма за Хирокадзу Корееда Изобилстваха въздълги и откровено скучни филми

Специално за “Труд” от Кан

След 4 участия в конкурса на Кан (едното от които отличено с Наградата на журито), японският режисьор Хирокадзу Корееда триумфира в събота със Златната палма.

Филмът “Семейни кражби” (“Shoplifters”) е най-зрялата му творба до момента, продължаваща усърдното му изследване на психологията на средното японско семейство. Със своя едновременно очарователен и трогателен филм за семейство, оцеляващо чрез дребни кражби, режисьорът не спестява и критичния си поглед към днешното японско общество.

В последните 4 години отново филм със силно социално послание триумфира в Кан – след френския “Дийпан: Съдбата на бежанеца” и Аз, “Даниъл Блейк” на Кен Лоуч. Дали считаният за най-престижен фестивал продължава успешно да улавя водещите артистични тенденции сред филмите, създавани от големите майстори на киното днес?

Социалните теми са неизменно важни и всеки от изброените лауреати безспорно има своите качества, но зрителите на тези филми се изчерпват с десетина прожекции (поне у нас). Куп други наистина паметни и завладяващи филми остават ненаградени от фестивалните журита (най-фрапантен бе случаят с шедьовъра “Великата красота”, тръгнал си без награда от Кан, а след това триумфирал с Оскар; а новият филм на Сорентино “Лоро” – неистова сатира на Силвио Берлускони в 2 части, въобще не беше показан в Кан).

Тази година и без друго конкурсната програма на фестивала в Кан бе доста спорна – за пръв път от доста време насам най-чаканите филми на годината не бяха показани тук (с изключение на по-късно добавените нови филми на Тери Гилиъм и Ларс фон Трир). Изобилстваха въздълги и откровено скучни филми, така че задачата на журито, водено от Кейт Бланшет, вероятно не е била твърде сложна (показателно е например, че няма нито един награден френски филм, а този фестивал е витрина на могъщата френска киноиндустрия).

Живият класик Жан-Люк Годар бе отличен за филма си “Книгата на образите” с извънредната Специална Златна палма. Актьорските награди отидоха при казахската актриса Самал Еслямова за филма “Айка” на Сергей Дворцевой и за наистина паметното изпълнение на непрофесионалиста Марчело Фонте в “Кучкарят” на Матео Гароне, където той играе собственик на салон за къпане на кучета, тормозен от местен мафиот. Наградата за сценарий бе поделена между италианката Аличе Рорвахел за “Щастливият Лазар” и филма на Джафар Панахи “3 лица”.

ВАЖНИ ПРИЗОВЕ

– Наградата на журито взе провокативният ливански филм Capharnaum на Надин Лабаки – за 12-годишно момче, решило да съди родителите си затова, че са го родили;

– С наградата за режисура бе отличен въздействащия и стилен филм на Павел Павликовски “Студена война”;

– Голямата награда на журито (втората по значимост след Златната палма) отиде напълно заслужено при Спайк Лий и майсторската му антирасистка сатира BlackKklansman (“Черният ку-клукс-клановец”) – един от двата американски филма в състезанието (другият е зле приетият “Under the Silver Lake” на Дейвид Робърт Мичъл).

– Голямата награда “Особен поглед” бе дадена на Али Абаси за “Граница”. За най-добър режисьор бе определен Сергей Лозница за “Донбас”, за най-добро изпълнение – Виктор Полстер (“Girl”), за сценарий – Мериен Бенм Барек (“София”).

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.