Ето къде ще вали сняг в неделя

Франкофония на Киномания Ноемврийски изкушения за ценители на седмото изкуство

Отбелязваме Световния ден за възпоминание на жертвите от пътнотранспортни произшествия

Министър Кралев: Започваме срещите за кандидатурата за Мондиал 2030

Поли Генова празнува с гаджето на Бали Половинката й е филипинец, двамата са заедно повече от година

Зорница Русинова: Надявам се с приемането на Закона за хората с увреждания протестите да спрат

Над 120 хиляди протестират във Франция, има и задържани

36 цивилни, сред които 17 деца, са загинали при удари на международната коалиция срещу ИДИЛ в Сирия 

Наградиха победителите в два конкурса на Ротари клуб-Велико Търново

АПИ с призив: Тръгвайте на път с автомобили, подготвени за зимни условия

Корнелия Нинова: Оставката на Валери Симеонов е закъсняла и неискрена

Изгониха за 18 месеца от семейното жилище син, тормозил майка си Мъжът влетял пиян в стаята, заплашил жената с пистолет, че ще я убия и стрелял в пода

Ротари клуб подари концерт-спектакъл на великотърновци

Волен Сидеров: Оставката на Валери Симеонов не е съгласувана с мен

АПИ: До 20 декември се приемат офертите за ремонта на 47 км от път II-23 Русе – Кубрат

Златната палма за Хирокадзу Корееда Изобилстваха въздълги и откровено скучни филми

Японският режисьор Хирокадзу Корееда спечели наградата “Златната палма” с история за семейство, което крие опасна тайна.

Специално за “Труд” от Кан

След 4 участия в конкурса на Кан (едното от които отличено с Наградата на журито), японският режисьор Хирокадзу Корееда триумфира в събота със Златната палма.

Филмът “Семейни кражби” (“Shoplifters”) е най-зрялата му творба до момента, продължаваща усърдното му изследване на психологията на средното японско семейство. Със своя едновременно очарователен и трогателен филм за семейство, оцеляващо чрез дребни кражби, режисьорът не спестява и критичния си поглед към днешното японско общество.

В последните 4 години отново филм със силно социално послание триумфира в Кан – след френския “Дийпан: Съдбата на бежанеца” и Аз, “Даниъл Блейк” на Кен Лоуч. Дали считаният за най-престижен фестивал продължава успешно да улавя водещите артистични тенденции сред филмите, създавани от големите майстори на киното днес?

Социалните теми са неизменно важни и всеки от изброените лауреати безспорно има своите качества, но зрителите на тези филми се изчерпват с десетина прожекции (поне у нас). Куп други наистина паметни и завладяващи филми остават ненаградени от фестивалните журита (най-фрапантен бе случаят с шедьовъра “Великата красота”, тръгнал си без награда от Кан, а след това триумфирал с Оскар; а новият филм на Сорентино “Лоро” – неистова сатира на Силвио Берлускони в 2 части, въобще не беше показан в Кан).

Тази година и без друго конкурсната програма на фестивала в Кан бе доста спорна – за пръв път от доста време насам най-чаканите филми на годината не бяха показани тук (с изключение на по-късно добавените нови филми на Тери Гилиъм и Ларс фон Трир). Изобилстваха въздълги и откровено скучни филми, така че задачата на журито, водено от Кейт Бланшет, вероятно не е била твърде сложна (показателно е например, че няма нито един награден френски филм, а този фестивал е витрина на могъщата френска киноиндустрия).

Живият класик Жан-Люк Годар бе отличен за филма си “Книгата на образите” с извънредната Специална Златна палма. Актьорските награди отидоха при казахската актриса Самал Еслямова за филма “Айка” на Сергей Дворцевой и за наистина паметното изпълнение на непрофесионалиста Марчело Фонте в “Кучкарят” на Матео Гароне, където той играе собственик на салон за къпане на кучета, тормозен от местен мафиот. Наградата за сценарий бе поделена между италианката Аличе Рорвахел за “Щастливият Лазар” и филма на Джафар Панахи “3 лица”.

ВАЖНИ ПРИЗОВЕ

– Наградата на журито взе провокативният ливански филм Capharnaum на Надин Лабаки – за 12-годишно момче, решило да съди родителите си затова, че са го родили;

– С наградата за режисура бе отличен въздействащия и стилен филм на Павел Павликовски “Студена война”;

– Голямата награда на журито (втората по значимост след Златната палма) отиде напълно заслужено при Спайк Лий и майсторската му антирасистка сатира BlackKklansman (“Черният ку-клукс-клановец”) – един от двата американски филма в състезанието (другият е зле приетият “Under the Silver Lake” на Дейвид Робърт Мичъл).

– Голямата награда “Особен поглед” бе дадена на Али Абаси за “Граница”. За най-добър режисьор бе определен Сергей Лозница за “Донбас”, за най-добро изпълнение – Виктор Полстер (“Girl”), за сценарий – Мериен Бенм Барек (“София”).

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.