Ивайло Московски – Балансьорът

В поредица от силуети вестник “Труд” представя на прощаване министрите от кабинета в оставка

Мегаведомството, което ръководи Ивайло Московски, побира 6 държавни агенции и 22 предприятия в една транспортна система.

Тежка и сложна, дърпана и влачена години наред, тази система със своите неспиращи кризи продължава да генерира напрежение и днес, когато всички сме свели глави, а мислите ни са насочени към Хитрино.

“Баланьор” и “визионер”. Това са двете определения, които срещаме най-често за Ивайло Московски в търсене на по-пълноценен публичен образ.

Роден в Плевен, сега на 44 години, Московски е от поколение, което си спомня немалко отпреди прехода и е част от промените след него. Биографията му изглежда повече от стабилна – възпитаник на математическа гимназия в града, после завършва УНСС с “Публични финанси” в София и “Финансов мениджмънт” в Стопанската академия в Свищов. Преди Министерството на транспорта и политическата кариера през 2009 г. е бил на ключови позиции в различни компании. Твърди се, че познава цялата система на транспорта и съобщенията като петте си пръста. От 2009 до 2011-а е заместник-министър, после става министър и остава на поста до падането на правителството на Борисов през 2013 г. По коридорите на транспортното ведомство още се разказва историята как негова асистентка с 30-годишен опит в министерството плакала като малко дете, когато Московски си тръгнал през същата тази 2013-а. През ноември 2014 г. за втори път е назначен за министър на транспорта, но за съжаление и през този мандат усилията, които положи да сложи ред и да балансира системата, вероятно ще останат напразни. Въпреки че не дава вид да има пристрастия към някой вид транспорт, като че ли голямата му болка и предизвикателство ще си остане железницата. Неслучайно реализирането на идеята за отдаване на концесия на летище София минава през погасяване на дългове на БДЖ.

Ивайло Московски е атакуван немалко пъти включително и за летището най-вече с въпроса защо трябва едно от малкото останали печеливши държавни предприятия да отиде в частни ръце. Сега, след като правителството подаде оставка, Московски реши да остави съдбата на аерогарата на следващите, били те служебно избрани, и удължи до 31 януари 2017 г. срока за подаване на документи за концесия.

С автобусните превозвачи също не му беше лесно, след като последните заплашваха на няколко пъти с протести заради мащабите на сивия сектор и нереграментираните пътувания. Московски потуши бунта и им обеща законова подкрепа, като предложенията влязоха на първо четене в парламента.

И таксиметровите шофьори дърпаха чергата, даже се стигна до внезапно блокиране на Орлов мост. Минути по-късно камерите показваха Ивайло Московски, който разговаряше с тях и търсеше решение на бунта.

Когато наши тираджии обявиха, че ще запушат границата заради номерата на гърците, Московски успя някак да ги убеди да не правят същите мръсни номера като съседите. За дискредитираната система и проблемите в ДАИ сигурно може да се напише книга. И там Московски получи не един и два удара под кръста. После бръкна в раната на една толкова стара тема с още по-стари и нерешени проблеми като тази с режима за шофьорските курсове и книжки и призна, че в момента отговорността се прехвърля между държавата и частните школи и е необходима “радикална промяна”.

“Процесите в сектора на транспорта се развиват извън рамките на политическите мандати, затова думата “устойчивост” е ключова за нашата система”, обяви на среща със студенти скоро министърът в оставка. Призна пред младите, че никога не е бил против споделеното пътуване, нещо, за което доста “хейтъри” напълниха торбите в интернет, а срещу споделените измами.

За обикновения Ивайло Московски от Плевен разбрахме, че като всеки баща дава мило и драго да прекара всяка свободна минута със семейството и синовете си. Последната книга, която прочел, била “Третата вълна” на Алвин Тофлър. Разбрахме също, че макар и това да му се случва рядко заради политическия му график, обича да разпуска с риболов и да прави преходи в планината.

Бъдещето ще покаже дали ще има повече време за това, или отново ще търси спасение на един сектор, който според немалко хора е неспасяем.

 

Говори три езика

Ивайло Московски говори три езика – английски, немски и руски. Живял е в Германия. Работил е като инспектор индустриален риск и промишлено застраховане, на “ти” е и в сферата с индустриалното оборудване на фирми. Често обича да казва, че със своето географско положение България е единствената страна в Европа, която е кръстопът на 5 транспортни коридора. Относно фактите по оперативна програма “Транспорт”, по която той пряко отговаря и хвърли много усилия, са финансирани 118 проекта на обща стойност близо 4 млрд. лева.

 

За него

Не сме имали остри сблъсъци

Работили сме в диалог и не сме имали остри сблъсъци. Истината е, че вратата му е била винаги отворена за разговори със синдикатите. Упрекът ми към Ивайло Московски е, че беше недостатъчно напорист, за да преодолеем дълговата криза на Българските държавни железници.

Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите към КНСБ

Показа последователност

В продължение на два мандата министър Московски показа последователност и търсене на възможно най-добрите решения за сектора. Неговият професионализъм се основава на дълбоко познаване на механизмите, движещи оперативната дейност, и на нормативната база, която стои зад тях. В годините на съвместната ни работа заставаше зад важните, но трудни решения в търсене на баланс.

Христо Щерионов, изпълнителен директор на “Летище София” ЕАД

Комуникацията не беше на добро ниво

Комуникацията с него не беше на добро ниво. Имали сме само две срещи. Препращаше ни към ДАИ, там пък постоянно имаше скандали и текучество от хора. През неговото управление така и не можахме да получим някаква протекция, включително остана нерешен и проблемът с нерегламентираните превози.

Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи

Винаги е заставал зад нас

Министър Московски беше перфектният министър за нашия бранш. Той разбира от всички видове транспорт – от въздушен до железопътен. Винаги е заставал зад нас дори когато блокирахме границата в отговор на протестите на гръцките фермери, които затваряха граничните пунктове с месеци. Сега браншът е притеснен какъв министър ще дойде след него.

Илиян Филипов, Българска асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. Защо при толкова интелект, знания, разбирания този толкова кадърен министър допусна по времето на двата мандата на ГЕРБ железницата (олицетворението на всяка държава) на България, да бъде ТОТАЛНО унищожена?

    1. Елементарно. Кражби и разпродажби. Да не би да сте забравили, че крадливата безродна свиня бойко се опита вече да продаде най-печелившото предприятие на БДЖ? Хубаво, че в този момент падна от власт и сделката не се осъществи, но това не означава, че той и аверите му са загубили апетит за железницата.

  2. СЕГА Е МОМЕНТА ДА ОСЪДИМ МИНИСТЪР-ТОЙ Е ВИНОВЕН ЗА ХИТРИНО НО ЕДВАЛИ

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.