Има ли Марешки воля за истината

Варненски съд спря данъчна проверка на фирмата му

Петролният бизнес на кандидат-депутата не е на печалба, както той твърди, а има загуба от над 2,2 млн. лв. за 2016 г.

Въпреки многобройните си публични изяви варненският бизнесмен и кандидат-депутат Веселин Марешки досега не е показал нито един документ колко ДДС и акциз е платила на държавата фирмата му „Трейднет Варна”.

Пробойните в българското законодателство и липсата на адекватен държавен контрол от страна на митници и данъчни не само допускат в държавата да процъфтява контрабанда на горива за 1,2 милиарда лева годишно, но дават и политическо поле за изява на популизма на един човек - Веселин Марешки.

Напоследък икономисти и финансисти често го наричат „феномен” заради умението му противно на всякаква пазарна логика да продава бензин и дизел на по-ниски цени от тези на бензиностанциите на производителите и вносителите, от които ги купува.

Финансови експерти са категорични, че единственият начин да се продава по-евтино гориво на пазара е, ако то е контрабандно и не са му платени акциз и ДДС.

Въпреки многобройните си публични изяви варненският бизнесмен и кандидат-депутат Веселин Марешки досега не е показал нито един документ колко ДДС и акциз е платила фирмата му „Трейднет Варна” на държавната хазна.

Той дълго време криеше и упорито отказваше да обясни и откъде се снабдява с горива.

„Няма значение на каква цена купувам горивото и откъде идва, а на каква стойност го продавам”, каза точно преди година бизнесменът в студиото на Bulgaria On Air.

Всъщност за държавната хазна има огромно значение кой откъде и с какви акцизни стоки търгува, защото по данни на финансовото министерство само през 2015 г. приходите от ДДС от горива са се стопили с 1,2 млрд. лв. спрямо 2014 г. Факт, който данъчните не желаят да коментират публично, а от 2016 г. Министерството на финансите спря да публикува разбивка колко от приходите от акцизи и ДДС са именно от този сектор.

Както писа „Труд”, Националната агенция за приходите започна на 31 януари данъчна ревизия за цялата 2016 г. на фирмата „Трейднет Варна” ЕООД. Но проверката моментално бе замразена за три месеца от Административния съд във Варна. Причина за отлагането й е жалба, подадена от „Трейднет Варна”, в която пише, че данъчните искали твърде много документи, информация и справки, които нямало да може да бъдат събрани и предоставени в определения срок до 23 февруари 2017 г. Въпреки че съдът е наясно, че за този период от три месеца има потенциална възможност проверяваните фирми да подправят или да укрият важна информация и документация, ВАС-Варна отменя решението на НАП и постановява прекратяване на данъчната ревизия. Данъчните прекратяват проверката си на 28 февруари 2017 г. Така единствената възможност НАП отново да започнат такава е след изборите, когато Марешки е възможно да бъде фактор в новата власт, поне според политическите анализатори.

Бизнесът му с горива работи на загуба

Пред медиите Марешки заявява категорично, че бизнесът му с горивата е печеливш.

„Работя на печалба въпреки по-ниските цени, тъй като именно заради тях имам повече клиенти. Моят марж е около 3 до 5 стотинки, а на другите бензиностанции достига 40 стотинки. Печеля от по-големия оборот и от повечето клиенти”, казва варненският бизнесмен.

Фактите на данъчните обаче показват друго. По техни данни „Трейднет Варна” ЕООД, под чиято шапка оперират бензиностанциите VM Petroleum, работи на загуба, която към момента е над 2,2 млн. лв.

Откъде е горивото на Марешки

След като многократно бе призоваван да разкрие доставчиците си на горива, в края на 2016 г. Марешки заяви, че купува от трите големи търговеца - „Лукойл”, „Сакса” и рафинерията „Полисан” в Русе, която ГДБОП затвори преди седмица.

От „Лукойл” категорично отрекоха да имат търговски взаимоотношения с варненския бизнесмен. Те дори предоставиха официално на „Труд” протокол, подписан от Веселин Марешки, от който става ясно, че през миналата година му е предложено да сключи договор с „Лукойл”, но той е отказал с мотив, че нямал готовност (виж карето и факсимилето). Въпреки уверението, че когато е готов, ще му бъде дадена възможност да работи директно с компанията, това и до момента не се е случило, обясниха от „Лукойл”. Вместо това Марешки предпочита да купува горива от бургаската рафинерия чрез посредници, което единствено увеличава транспортните му разходи.

От втората посочена от него компания - „Сакса”, той рядко купува горива.

„Случва се VM Petroleum да купуват гориво от нас. Освен клиент са ни и конкурент, защото ние също имаме търговски обекти за продажба на дребно. Тяхната надценка е минимална. За дизела е 1 ст., за масовия бензин - 2, за този с по-високо октаново число - 7 ст. С тази надценка не могат да покрият основни разходи - наеми, заплати, осигуровки”, заявява Светозар Димов, единият от собствениците на „Сакса”, по време на изслушване в парламентарната комисия, която анализира пазара на горива у нас в края на миналата година.

Съдружниците в компанията са категорични, че не могат да си позволят толкова ниски цени в своите търговски обекти. Според тях ниските цени на Марешки не са социални, а напротив „ ощетяват хората, защото не се плащат всички данъци заради минималните надценки.

Третият доставчик на горива за Марешки е русенската рафинерия „Полисан”, която бе затворена от ГДБОП преди седмица заради разследване за неплатен акциз и ДДС измами. Рафинерията купувала гориво от Молдова. Енергийни експерти не откриват финансова логика в това да се купува от държава, която няма рафинерия, а самата тя внася от Румъния и Русия. Според службите най-вероятно става въпрос за контрабанда на горива с неясен произход и подмяна на документи. Разследващи подозират, че дизелът на Марешки с увеличено съдържание на сяра идва именно от „Полисан”.

Припомняме, че миналата година Държавната агенция за метрологичен и технически надзор запечата колонка на габровската бензиностанция на Марешки заради некачествено гориво със 70% завишено съдържание на сяра. В края на годината пък Агенция „Митници” затвори заради неплатен акциз бензиностанцията в Габрово на кандидата за депутат от партия „Воля”. Там митничарите бяха хванали голямо количество горива, за които не са представени документи за платен налог.

Днес, въпреки че акцизът все още не е платен, бензиностанцията на Марешки отново работи

Причината е дупка в Закона за акцизите и данъчните складове, която не позволява при първо нарушение обектът да бъде затворен за повече от един месец. В същото време „Трейднет Варна” обжалва постановлението на митниците, с което обектът бе запечатан.

Повече от две години икономисти, финансисти и данъчни не могат да намерят логичен отговор на въпроса как бизнесменът продава горива под цена на производител и вносител без заобикаляне на закони и кражби на ДДС или акциз.

Време е ГДБОП, ДАНС, съд и прокуратура да установят и да кажат публично каква е истината за ниските цени на бензина и дизела на Веселин Марешки.

Българският данъкоплатец трябва и има право да знае дали кандидатът за депутат от партия „Воля” Веселин Марешки има воля за истината или често нарушава законите в страната. В противен случай влизането му в парламента ще е недопустимо.

 

„Труд” пита Веселин Марешки:

• Колко ДДС е платила компанията „Трейднет Варна” ЕООД, под която оперират бензиностанциите ви VM Petroleum през последните 5 години?

• Какъв е размерът на платения корпоративен данък на компанията „Трейднет Варна” ЕООД за последните 5 години?

• Твърдите, че работите на печалба от бизнеса си с горива. Бихте ли казали в какъв размер е тя след приспадане на разходите?

• Нарушавали ли сте българското законодателство? Ако да - колко пъти и по какъв начин?

 

При председателя на партия „Воля“ се плаща само кеш

На повечето бензиностанции VM Petroleum може да се плаща само кеш. Най-новата придобивка на Веселин Марешки в София не прави изключение и на нея също няма ПОС-терминал. Странно защо толкова усърдно борещият се за пазарен дял бизнесмен не въвежда елементарното удобство, което би привлякло повече клиенти, а упорито не го прави.

Проверка на „Труд” в сайта Fuelo.net показа, че повечето бензиностанции на Марешки нямат ПОС-терминал, а само на две-три може да се плаща и с карта.

Този факт буди интерес предвид описаната в началото на март в поредицата на „Труд” „Пробойните в пазара на горива” схема за източване на ДДС. Тя се прилага именно през бензиностанции, на които няма възможност за плащане с банкови карти.

По закон няма изискване задължително да има ПОС-терминал на бензиностанциите. У нас обаче недобросъвестни собственици се възползват от този факт и продават фактури на регистрирани по Закона за ДДС фирми, които имат нужда да осчетоводят фиктивни разходи, така че данъчните да им върнат ДДС.

Срещу услугата собственикът на бензиностанцията получава половината от върнатия ДДС, т.е 10%. В повечето случаи данъчните не хващат измамата, защото не правят проверки на кого са издадени фактурите. Липсата на ПОС-терминал пък не позволява да се засече дали точно тази фирма е зареждала гориво на бензиностанцията или гражданинът Х. Ако има ПОС, тогава плащането минава през банка и веднага осветява колко ДДС трябва да се плати.

Схемата се прилага предимно в по-малки населени места, където рядко купувачи изискват фактура и това позволява на търговеца да сваля цените на горивата, като краде от държавата.

След всичко това резонно възниква въпросът дали тази липса на ПОС-терминали на бензиностанции VM Petroleum е в услуга на клиентите, или пък е от полза само за кандидат-депутата от партия „Воля”?

 

Играта с посредниците на горива

Вместо да сключи директен договор с „Лукойл”, по неизвестни причини Веселин Марешки предпочита да купува гориво чрез посредници.

Например, за да зареди бензиностанцията си в Бургас, не взима гориво директно от „Лукойл Нефтохим Бургас”, а го купува от фирмата „Салина 7”, която е регистрирана в Хисаря и има данъчен склад в Сопот. „Салина 7” купува гориво от база на „Лукойл” в Благоевград, транспортира го до склада си в Сопот, а оттам Марешки го взима и закарва в Бургас.

Възниква въпросът защо е необходимо горивото да изминава 1000 км, преди да бъде доставено в бургаския обект на бизнесмена? Не е ли по-логично да го купи направо от „Лукойл” в Бургас, вместо да увеличава транспортните си разходи? В такъв случай как продава бензин и дизел на дребно на цени, по-ниски от производители и вносители на горива?

Коментари

Задължително поле