Искаме от ЕС 3,3 млрд. лв. за пътна безопасност (обзор)

Със средствата ще се строят и нови магистрали

МВР е координатор по новия фонд

3,3 млрд. лв. искаме от Брюксел за пътна безопасност. Това стана ясно от думите на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, който взе участие в международна конференция „Нови технологии и добри световни и европейски практики” в София.

Част от тази сума – 2,6 млрд. лв. са предвидени за подобряване на безопасността по съществуващите пътища, а около 730 млн. лв. ще отидат за изграждане на нови автомагистрали и скоростни шосета до 2030 г.

Координатор по проекта за България е МВР. Страната ни кандидатства за сумата във връзка със създаването на нов европейски пътен фонд и бъдеща “Стратегическа рамка за пътна безопасност в ЕС”. За него Европейската комисия е изискала информация от всички държави какви са необходимите ресурси и какви дейности ще бъдат предприети от съответната държава членка. Очаква се новият пътен фонд да заработи в периода 2020-2030 г. и целево да финансира проекти за пътна безопасност, като целта е жертвите по пътищата да намалеят наполовина.

До момента в страната ни са вложени над 660 млн. лв. за подобряване на инфраструктурата, свързана с пътната безопасност, обясни Нанков. Монтирани са маркировки, табели, вертикална и хоризонтална сигнализация, ограничителни системи, включително и на участъци с висока концентрация на пътнотранспортни произшествия. Въпреки България продължава да е лидер по жертви на катастрофи. За 2016 г. бяхме на първо място със 105 убити на 1 млн. от населението, а за 2017 г. с 95 загинали на 1 млн. души сме на второ място след Румъния (98 на 1 млн.).

Над 20 000 километра пътища у нас се нуждаят от спешна рехабилитация, като 12 000 от тях са общински, а 8 хил.- републикански. Трябва да бъде сложен край на подхода, по който се работеше през последните 30 години за кърпене на дупките, категоричен бе Нанков. Министърът обясни, че това ще стане възможно с въвеждането на тол системата, която няма да е панацея, но ще даде възможност за повече инвестиции в сектора.

Следобед регионалният министър Нанков бе на първата копка на новия лот от 9,3 км от магистрала “Хемус” между Ябланица и пътен възел “Боаза”. До два месеца и половина ще започне изграждането на 16,5 км от трасето на магистралата от Шумен към Търговище. До края на годината ще бъдат обявени на търг и още 52 км, чието проектиране в момента завършва. През 2019 г. ще бъдат възложени и още 85 км от “Хемус”. Днес бе даден старт и на рехабилитацията на обходния път на Ловеч.

“Парите за пътна безопасност се връщат многократно – с тях се плаща за нещо безценно – човешкия живот”, заяви Алекси Кесяков, секретар на комисията за безопасност на движението. Той посочи, че само през 2016 г. по застраховки “Гражданска отговорност” и “Автокаско” са изплатени 700 млн. лв., но в тези разходи не влизат изхарченото от системата на здравеопазването, разходите на съдебната система и т.н. А още по-малко пък с пари могат да се измерват огромните човешки трагедии, настъпващи след всяка катастрофа.

 

62 жертви по магистралите в България

02-99Над 300 тежки катастрофи с 62-ма убити и 427 ранени са станали по магистралите в България през 2017 г. Това сочи черната хроника на КАТ. При 682 жертви за годината в страната, смъртността по аутобаните е близо 10 %.

175 са загинали и 1090 са били ранени при сблъсъци на първокласните пътища, към които спадат едни от най-опасаните отсечки у нас – Кресненското дефиле, Русе-Бяла, Ботевград-Мездра.

През м.г. 496 от жертвите са мъже, а 186 жени. 179 от загиналите са пешеходци, като 84 от тях са били на възраст над 64 години.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България