Осигуровки и за доходи от продажби в интернет Хората, които извършват стопанска дейност, с вноски като еднолични търговци

20 години навърши Дневният център за деца с увреждания в Дебелец

100 декара от сметището край село Цалапица горят

Премиерът Борисов в Болярово: Докато другите говорят за диверсификация, ние я правим (СНИМКИ и ВИДЕО)

Компании изтеглят капитали от страната Чуждестранните инвестиции са отрицателни

В ДАНС се проведе среща във връзка с предоставяне на информация по искане на главния прокурор

Дистанционна специалност обмислят за джипитата През есента започва изграждане на национална педиатрия

Изяли сме 12 000 тона мед от трети страни

Евакуираха Айфеловата кула, след като бе забелязан мъж, катерещ се по нея

Деми Роуз като гръцка богиня (СНИМКИ)

Намериха тялото на 68-годишен мъж в Кърджалийско

Как звучи поетичният клинопис?

Лили Качова

В надпреварата между формите на изкуството в интернет епохата все повече автори си служат с екперимента като провокация за налагане на своя глас. Иновативното писане и възприемане на поезия изисква оттласкване от познатите стихови похвати и тип изобразителност. Но как да стане оплодяването на традицията с нова визия?

Поетесата Лили Качова ни предлага своя „Клинопис върху снега” (изд. „Мултипринт”, 2019). В стихотворението „Разсъбличане на душата” виждаме как сблъсъкът между емоционалния градус и философското мислене ражда „клинописен” стил: крайно експресивни метафори, загатване на идея и катарзисно самоотричане. Какво е общото между древното клинописно писмо (изрязвано от шумерите върху глинени плочи) и българския стихов канон? Вероятно Лили Качова има предвид изчезването на словото в небитието, така както изчезват следите в снега, колкото и остро да дяламе пластиката на думите. Защото поезията продължава да бъде бутиково изкуство, особено в глобалната интернет среда, където властват визуалните изображения и съкратената комуникация:

Светът – преял с такива като мен –
проточва бавно лигата нататък.
Отивам си.
Така съм уморена,
че нямам сили даже да заплача.

Премиерата на изящното томче на 14 май 2019 г. събра в галерия-книжарница „София-прес” десетки почитатели на поезията. Сред тях беше и актьорът Любен Чаталов. Книгата представи поетесата Камелия Кондова: „Писането на поезия е непоправима работа. Колкото и да се съпротивлява един поет на порива си или да заявява, че прекратява писането, това няма как да стане, ако е истински поет. Тук са събрани великолепни стихове – Лили е толкова прецизна към всяка дума, че даже прекалява. Затова ѝ казвам: „Спри! Прегърни тези стихотворения, те са твои!”.
Предговорът е дело на литературния критик Юлий Йорданов, който обобщава, че поезията тук „не е сдъвкана храна, а кара читателя да мисли” и още: „Стиховете на Качова са бурни като градуса на морския темперамент, горещокръвни и жарят като слънцето лятос”.

„Това е много важна за мене книга, защото идва в разлома на личното ми време – 20 години събирах това, което раздираше душата ми, хармонизирах живота си. Идва време човек да се смири, да се омиротвори и да се подчини на Божия промисъл” – призна Лили Качова. В последвалия авторски рецитал звучаха стихове от „Клинопис върху снега”.

За авторката:
Лили Качова е позната на четящата публика от предишните си пет стихосбирки: „Стихове на пясъка” (изд. „Август”, 2004), „Вълче в градината на Господ” (изд. „Български писател”, 2008), „Адажио за мокри гларуси” (изд. „Потайниче”, 2013), „Виа Понтика и кръстопътни души” („потайниче”, 2015), „Бряг за безпътници” (изд. „Потайниче”, 2016). Тя е лауреат на множество отличия от национални литературни конкурси, сред които са: „В полите на Витоша” (2008), „Яворови дни” (2011), „Акад. Николай Лилиев” (2017), „Мара Белчева” (2018), „Дора Габе” (2018).

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.