Сътресения в „Марибор“ преди „Лудогорец“

Ново огнище на африканска чума в Русенско

Край на свободното движение към Великобритания от 1 ноември При Брекзит без сделка гражданите на ЕС няма да имат право на престой и работа

Намериха още човешки останки край Негован

Макрон призова Путин да зачита демокрацията

Няма замърсяване на въздуха от пожара край Ботевград Към момента пламъците са овладяни, съобщиха огнеборците

Цялата територия на област Перник е обявена за санитарна зона заради чумата

Световен отровител 19 със серен двуокис е България (обзор) 350 000 тона от отровния газ изхвърлила страната ни в атмосферата през 2018 г.

Горски пожар наложи евакуация на най-малко 9000 души на Канарските острови

„Патриотичен фронт” възкръсва за местните избори Уточняват населените места

Виртуални турове сменят ваканциите Чрез добавена реалност ще посещаваме труднодостъпни и защитени места

САЩ тестваха крилата ракета със среден обсег

Доплащаме за лечение по официални тарифи С Наредба на здравния министър ще се избегне нерегламентираното даване на пари

Задължителен ли е медицинският преглед, когато започваме работа

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 20 август 2019

Как уикенд туризмът убива духа на града

Country: Italy Site: Venice Caption: The terrific mass tourism impact on the historic city Image Date: 21st February 2009 Photographer: Alessandro Giumelli/World Monuments Fund Provenance: 2014 Watch Nomination Original: from Sharefile

Туристите са завоеватели, маскирани като приятели, независимо колко пари ще похарчат

 

Има толкова много начини да се изложиш, когато си в чужбина. Мартин, 24-годишен мъж от Калифорния, е избрал един от най-успешно доказаните. Купонджията, военнослужещ в армията на САЩ, ще изпие една обиколка на Европа това лято. До момента екскурзията му протича славно.

Той е беснял по улиците на Барселона, в мезонет на остров Ибиса и на парти кораб в Средиземно море. Следващата му заветна цел е Прага, но преди това планира да направи един организиран тур на кръчмите в Берлин. Последното се рекламира в интернет като оригинално преживяване, което преминава през три нощни питейни заведения и един клуб. Започва всяка вечер в 10 ч местно време в хостел на „Алекзандерплац“. Участниците получават безплатен шот твърд алкохол за всяка бира или коктейл, който изпиват. Организаторът е ирландски бизнесмен, който предлага същите обиколки в още 12 европейски града.

В зависимост от деня от седмицата, групата варира между 80 и 200 души – сред тях са непълнолетни британци, които се наливат с евтина водка, докато вървят от едно заведение към следващото; американци, във възторг от факта, че в Европа е разрешено да се пие алкохол на обществени места… и примерно трима татуирани германци от Долна Саксония, които си организират състезание по оригване. Групата е в най-добра форма в метрото, където пътуването е съпроводено подскоци, блъскане и песни „Оле, оле, оле“. Футболните запалянковци са ангели в сравнение с тях. И докато подобни истории бетонират репутацията на Берлин като парти град, същевременно нанасят непоправима вреда на имиджа му.

Туристите са завоеватели, маскирани като приятели, което ги прави много трудни за овладяване, независимо колко пари ще похарчат. Откакто кратките пътувания до близки и далечни градове станаха популярни като основен начин за прекарване на свободното време, градските жители по цял свят започнаха да се оплакват от растяща негостоприемност около себе си. Чувстват се претоварени и на ръба на нервите си.

Уикенд туризмът процъфтява от Азия до Южна Америка. Само в Европа резервациите за организирани пътувания и обиколки на различни градове са нараснали с 40% между 2005 и 2014 г. В Германия в Мюнхен се отчита най-голямо увеличение на посетителите. Дори компании като производителя на кафе „Чибо“ и веригата супермаркети „Алди“ се занимават с туризъм.
Масовата мода се подхранва от компании като AirBnB, която осигурява допълнителни места за настаняване на един доста претоварен вече пазар. Броят на достъпни частни квартири е особено висок в Париж, където се равнява на половината хотелски стаи в града.

Ситуацията се развива непрекъснато – за пътешествениците, за туристическата индустрия и за хотелиерите и хазяите. Но местните жители роптаят. Особено в гъсто заселените градове на Европа, където развлеченията са често пъти концентрирани върху район от няколко квадратни километра, какъвто е случаят с Барселона, Прага или Залцбург. Туристическите дестинации посрещат тълпите с покруса. Местни жители масово напускат домовете си, а малки бизнеси като пекарни и бакалски магазини изчезват с тях, заменени от сергии за сувенири и бюра за обмен на валута.

За това положение преди 60 години предупреди германският писател Ханс Магнус Енценсбергер в своята „Теория на туризма“. Според него пътешествениците посредством самото си присъствие са заплаха за това което търсят – оригиналност и местен колорит. Посетителят тръгва в търсене на нови емоции и забавления и в момента, в който достигне дестинацията си, той автоматично я лишава от нейния мистицизъм. Затова и продължава непрекъснато да търси нови непознати локации и емоции.

Венеция е пример за град, който напълно е изгубил магията си. От 1980 г. насам местното население се е свило от 120 000 на 60 000 души. За сметка на това 80 000 индивидуални и организирани туристи посещават града всеки ден. Преди време авторитетният вестник „Франкфуртер Алгемайне Цайтунг“ описа Венеция като „мумифициран град“, който е мутирал в „самоходна пощенска картичка“ .

За да предпазят градовете си от подобна съдба, европейците започват да се бунтуват. На фронтовата линия е Барселона, чийто туристически бум започна през 1992 г. с олимпийските игри. Столицата на Каталуния беше построена наново заради събитието – футуристични сгради, дълга пясъчна плажна ивица, която превърна местната риболовна индустрия в детска площадка.
Ресторантите на крайбрежната алея рекламират с неонови надписи миди и пилешка паеля. Но по тесните улици на града жителите на Барселона протестират срещу тълпите туристи, като провесват знамето на Каталуния от прозорците, заедно с надписи „Не даваме квартири на туристи“. Редовни демонстрации се провеждат от 2014 г. насам, когато трима чисто голи италианци влезли в квартален супермаркет. Туристите били отседнали в частна квартира.

***

През 50-те години, когато Енценсбергер пише есето си за същината на туризма, многодневните екскурзии до европейските градове все още са привилегия на по-заможните. Посетителите пристигат с автомобил или влак, като само малцина сред тях могат си позволят да летят със самолет. Туристите се интересуват предимно от значими културни и архитектурни забележителности. Пазаруването и пиянството идват на второ място.

Градският туризъм се превърна в масов феномен през 80-те години. Растящите доходи създадоха нова тенденция, на „другото пътуване“, което се различава фундаментално от годишната ваканция на плажа или в планината. Нови авиолинии като „Райънеър“ и „Ийзиджет“ започнаха да революционализират авиационния сектор, което доведе до свиване на традиционните компании като „Луфтханза“ и „Ер Франс“. Самолетните билети са достъпни на цената на едно пътуване с такси. Нискобюджетните авиокомпании докараха нови групи клиенти в хотелите и общежитията, предимно млади хора. Изведнъж се оказа, че джобните им пари могат да ги отведат много по-далече от дома, отколкото когато и да било преди.

В наши дни евтините самолетни билети покриват близо 40 на сто от авиационния пазар в Европа, като се очаква това число да се увеличи значително в бъдеще. „Луфтханза“ спря да се подиграва на нискобюджетните компании много отдавна и влезе в бизнеса със собствена нова марка „Юроуингс“, защото не може си позволи да загуби този пазарен дял. Нискобюджетните превозвачи играят решаваща роля и в проследяването в каква посока се преориентират туристическите потоци, като добавят нови, досега по-скъпи дестинации в разписанията си.
Компаниите за пътувания също признават, че градският туризъм трябва да се контролира по-ефективно. Лидерът на пазара в Европа – „ТУИ“, е в процес на рекламиране на нови дестинации, за да избегне претоварването на популярните. Като алтернатива на Дубровник в Хърватия „ТУИ“ предлага пътуване до Котор, в съседна Черна гора. Вместо пътешествие до Амстердам компанията все повече рекламира Ротердам. А откакто Юрген Клоп стана треньор на „Ливърпул“, „ТУИ“ измести фокуса си от Лондон към английския пристанищен град.

В крайна сметка градовете са като хората. Някои са просто по-популярни от други. Но когато любовта стане прекалено потискаща, идва време за радикални промени. Тогава някои градове се обръщат към Владимир Преведен, експерт по туризма към консултантската компания „Роланд Бергер“. Той разработва предложения за градове и региони за контролиране на туристическите потоци. Наскоро е развил подобна концепция за Куала Лумпур и вече работи върху Прага. Според него чешката столица трябва да загърби нискобюджетния имидж, да вдигне цените и да привлече нови групи посетители подобно на Лондон и Париж преди години. Приходите остават същите, но местните жители не са изложени на много стрес.

В Прага вече са предприети първите постъпки – от септември моторизирани превозни средства от всякакъв вид ще бъдат допускани в историческата част на града само по изключителни поводи. Градската управа очаква да привлече и други групи туристи с годишния си маратон, лазерно шоу над река Вълтава и няколко културни фестивала.

Други градове също проявяват находчивост. Берлин наскоро забрани апартаменти да се отдават под наем за туристически нужди без съгласието на властите. Барселона въведе такса за еднодневни посещения. Който иска да посети крепостта Алхамбра в Гранада, има интерес да се запише онлайн месеци предварително.

 

* Текстът се публикува със съкращения

 

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. Защо да е изгубил чара и магията си – това просто са наследниците на Венецианския търговец в качеството си на туристи.

  2. Така става кат споделяш евроатлантическата ценност „повече еврос“. Швабите да не реват.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.