Клаудия Кардинале – секссимвол завинаги

Мъжете са луди по Кардинале през 60-те години.

Легендата става на 83

Ухажват я най-известните режисьори и актьори, но тя има само един любим мъж

Договорът й забранявал да се подстригва, да напълнява и да се омъжва

Изнасилили актрисата като девойка

Звездата представяла сина си за братче

Петдесетте и 60-те години на миналия век са златната епоха на киното, което по онова време е доминирано от италианците и французите. Към „новата вълна“ принадлежат режисьори като Франсоа Трюфо и Жан-Люк Годар, актьори като Жан-Пол Белмондо, Ален Делон, Пиер Ришар, Бриджит Бардо, Катрин Деньов и, разбира се, Клаудия Кардинале – всепризнат секссимвол от младостта й до днес, когато предстои да навърши 83 години на 15 април.

Красавицата мъжкарана

Бъдещата звезда се ражда през 1938 г. в Тунис, който тогава е френска колония. Предците й са италианци, но родителите й говорят френски език. Баща й е инженер технолог, който работи на строежа на железницата в Тунис, а майка й е дъщеря на сицилиански корабостроител. Семейството има още три деца. Клод Жозефин Роз, както е рожденото име на Клаудия, е най-голямата – мъжкарана, която често ступва съучениците си и си навлича неприятности в училище. Казват й „Берберката“, защото е мургава и тъмнокоса. Тя няма намерение да става актриса, за разлика от сестра си. По-скоро се вижда като учителка-мисионерка в пустинята. 

На 14 години момичето се появява за първи път на екрана. Начинаещият режисьор Рене Вотие търси девойка с арабски черти за документалния си филм за тунизийските моряци „Златните пръстени“. Тъй като родителите на мюсюлманските ученички не са съгласни децата им да бъдат снимани, той се спира на европейката Клод. Камерата я показва само за секунди, но снимките на непознатото момиче впечатляват зрители и режисьори и то е поканено да участва в ревю. Скоро се появява на страниците на модно списание.

Клаудия е забелязана от египетския актьор Омар Шариф, който настоява да я поканят на пробни снимки за историческия филм „Гоха“, отново за ролята на арабка. Тя се дърпа, въпреки че баща й вече е дал съгласието си, и предлага да вземат сестра й Бланш. 

Всичко се променя след конкурс за най-красивата италианка в Тунис, който Клаудия печели, без да се е явявала. Тя и сестра й продават лотарийни билети до сцената, когато един от членовете на журито я забелязва, издърпва я на сцената и обявява, че е победителка. 

Докосване до голямото кино

Наградата е посещение на кинофестивала във Венеция, годината – 1957-а. Бъдещата звезда заминава заедно с майка си, а след това се отправя към Рим, за да се запише на актьорски курсове в Римския експериментален киноцентър. Започва да се снима активно. Тя говори само френски, което в началото е голям проблем за нея и налага да бъде дублирана.

Продуцентът Франко Кристалди вижда огромен потенциал в начинаещата актриса и я взима под крилото си. Тя подписва изгоден и за двете страни 7-годишен договор с компанията Vides Cinematografica, който й гарантира постоянно осигуряване на второстепенни роли. В него е казано, че не й се позволява да се подстригва, да надебелява и да се омъжва...

Извънбрачно дете

Споразумението е застрашено още в самото му начало, защото малко преди конкурса за красота в Тунис Клаудия е изнасилена от мъж, който я преследва известно време, докато успява да я вкара с измама в колата си и да я отведе на пусто място. После я заплашва да не казва на никого. Девойката обаче забременява и през цялото време, докато тръгва да гради кариерата си, включително когато се снима, крие това. Изнасилвачът, разбрал за бременността й, настоява да направи аборт, но тя, след като се съветва със семейството си, решава да роди детето.

В седмия месец вече става невъзможно да крие бременността си. Тогава Франко Кристалди дискретно я изпраща в Лондон, където през октомври 1958 г. тя ражда сина си Патрик, кръстен на светеца-покровител на болницата, в която се появява. За да не се наруши договорът и да не се разочароват хлътналите по актрисата зрители от факта, че тя има извънбрачно дете, записват момченцето на името на пристигналата в Лондон майка на Клаудия. Така то е обявено за нейно малко братче.

Истината излиза наяве, чак когато Патрик е на 8 години. След това той дълго време не иска да общува с майка си, а тя през 1966 г. се омъжва тайно за Франко, който дава фамилията си на детето й. Всъщност бракът им не е признат от италианците, защото е сключен в САЩ, а първият брак на Кристалди не е разтрогнат от църквата. С деспотичния Франко актрисата живее до 1975 г., когато го зарязва заради голямата си любов. Междувременно тя разбира, че мъжът, който я е изнасилил навремето, й е писал много писма и е искал да признае детето, но Кристалди е скрил това от нея.

Единствената й любов

Според признанията на Клаудия Кардинале в живота й има само един мъж и това е неаполитанският режисьор Паскуале Скуитиери. От него е дъщеря й Клаудия, кръстена на майка си. Със Скуитиери снимат 10 филма и са заедно повече от 40 години - до смъртта му през февруари 2017 г. Това не пречи на режисьора от 2003 г. да има романтична връзка и през 2013 г. да се ожени за актрисата и певица Отавия Фуско. След смъртта му Клаудия и вдовицата играят заедно в пиеса, поставена от Скуитиери в парижки театър. 

На снимачната площадка Кардинале среща най-известните за своето време мъже и никой не остава безразличен към нея. Дейвид Нивън, партньорът й в “Розовата пантера”, й прави най-красивия комплимент: “Клаудия, заедно със спагетите ти си най-хубавото изобретение на италианците!”. 

Актрисата има много гореща любовна сцена с Хенри Фонда в “Имало едно време на Запад” на Серджо Леоне, но жена му, „закована като лешояд до камерата“, по думите на Кардинале, „ме гледаше с такава омраза, че се бях парализирала“. Тя признава, че е обожавала Белмондо, с когото е снимала четири филма, както и Делон, с когото много са се смели, но само толкова. Рок Хъдсън е неин голям приятел хомосексуалист, с когото се разхожда под ръка, за да си помислят, че имат романс, защото да бъдеш гей в киното по онова време е истинска присъда. До него е, когато той умира в Париж от СПИН.

Още в началото на кариерата си Клаудия Кардинале прави няколко филма с Марчело Мастрояни. Той е влюбен в нея не само пред камерата и веднъж го казва открито в телевизионно предаване, заради което тогавашната му съпруга Катрин Деньов дълго време е бясна на Клаудия. 

Идол на бъдещата актриса, още когато тя е в Тунис, е Марлон Брандо. „Той разбра за това и веднъж почука на вратата ми в Холивуд, за да ме съблазни и да спи с мен – разказва Кардинале пред в. „Монд“. - Но бързо разбра. “ОК. Ти си Овен като мен, нали?”. И си тръгна. Почти изпитах малко съжаление. Дори Паскуале по-късно беше изумен: “Как можа да откажеш на Брандо?”

Фотошопът е излишен

Клаудия Кардинале е може би единствената актриса, която продължава да се снима и в осмото си десетилетие. През 2017 г. тя е избрана да краси плаката на 70-ия кинофестивал в Кан. Организаторите избират нейна прочута снимка от 1959 г., на която актрисата танцува с развята пола. Бдителни интернет посетители забелязват обаче, че е използван фотошоп и сочната снага на актрисата е изтънена в талията и бедрата. Защо е било нужно това, след като за времето си Клаудия е смятана за жена с идеална фигура и е била секссимвол през целия си живот?

Актрисата се свързва и с българското кино чрез филма „Имало едно време един уестърн“ на режисьора Борис Десподов. Тя за първи път след повече от 140 филма играе самата себе си. Лентата е снимана през 2014 г., а следващата година е премиерата му, за която Клаудия Кардинале пристига в България. Тя е обявена за „доктор хонорис кауза“ на НАТФИЗ и получава най-високото отличие на Министерството на културата – орден „Златен век“. 

От 1999 г. актрисата е посланик на добра воля на ЮНЕСКО. Използва известността си в служба на многобройни каузи – борбата срещу СПИН и смъртното наказание, правата на жените и хомосексуалистите, децата на Камбоджа. 

Въпреки възрастта си, Клаудия Кардинале успява да запази природната си красота и да остарява достойно без помощта на пластичната хирургия. И без нужда от фотошоп. 

Снимки (по избор):
0620-1 Клаудия Кардинале – красива на всяка възраст.
0620-2 Актрисата и досега е търсена в киното.
0620-3 Най-красивата актриса в историята на киното според „Таймс“.
0620-4 Снимката на танцуващата Клаудия, използвана за плаката на кинофестивала в Кан през 2017 г.
0620-5 Актрисата притежава идеалната фигура за своето време. 
0620-6 Със сина си Патрик
0620-7 С Бриджит Бардо я свързва дългогодишно приятелство.
0620-8 Мъжете са луди по Кардинале през 60-те години. 

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Лайфстайл