На 27 януари 2020 да почерпят

Дневен хороскоп на Алена за понеделник, 27.01.2020

Баскетболната легенда Кобе Брайънт е загинал в катастрофа с хеликоптер

Обявените за персона нон грата руски дипломати са напуснали България

Генералният директор на СЗО пътува за Китай във връзка с новия вирус

Нидерландия се извини за преследването на евреите

Коронавирусът мутира и става нелечим (ИНФОГРАФИКА)

11 елитни коне изгоряха при пожар във Врачанско

Четири реактивни снаряда се взривиха до американското посолство в Багдад

Оптична илюзия смая потребители в инстаграм

Националният консултант по вирусология проф. Ива Христова пред “Труд”: Тест за коронавируса ще имаме до месец

Жители на Ботевград протестират в подкрепа на кмета

Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова пред “Труд”: Курсът лев – евро е гарантиран (обзор)

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 27 януари 2020

Нов процес за убийство с бомба

Красимир Вълчев: Няма нагласи в други институти за отделяне от БАН, НИМХ има от над 10 години

Снимка: Архив

Не мисля, че има нагласи в други институти за отделяне от БАН, каза на заседание на парламентарната образователна комисия министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по повод решението на Общото събрание на БАН да позволи частично излизане на НИМХ от Академията.

„Бях изненадан да разбера, че в НИМХ има такива нагласи от над 10 години. Сега са по-ясно изразени и категорични“, посочи той. „Има ясно изразено желание от над 90% от служителите на НИМХ за напускане на структурата на БАН. Това желание е категорично“, заяви Красимир Вълчев. „Въпросът не е само финансов, и ние подпомогнахме НИМХ. Има различни виждания за това как трябва да се управлява и развива институтът“, коментира образователният министър.

„Има и емоции от последните седмици, които доведоха до това да се прекрати предсрочно мандатът на директора на НИМХ проф. Христомир Брънзов“, каза още той

Тази година над 2800 ученици ще бъдат в дуална форма на обучение, миналата година са били 1800, обяви Красимир Вълчев.

„Броят на паралелките дуално обучение тази година ще бъде над 110“, заяви той. „Всяка година имаме увеличение на учениците, приети дуално обучение“, посочи министър Вълчев и допълни, че над 200 са работодателите, включени в дуалната форма на обучение. „Професионалното образование загуби част от репутацията си. Дуалното обучение е възможност да върнем част от тази репутация“, обяви Красимир Вълчев. „Дуалната форма вече е регламентирана. Трябва да изчистим малкото пречки, които има, и да създадем предпоставки за разширяването ѝ“, каза още образователният министър.

Свободните места в държавните висши училища са в математика, физически и химически науки, инженерни специалности. Ще имаме недостиг по почти всички инженерни специалности в бъдеще, заяви Вълчев.

„Спрямо 2015 година приемът в държавните висши училища е намален с 13 хил. бройки. Приемът след завършване на гимназиално образование е бил 48 хил., сега е 38 хил.“, обясни той. „Ако този прием беше в съответствие с търсенето на студентите, нямаше да има толкова голям брой свободни места“, коментира Красимир Вълчев.

„Доста водим полемиката колко трябва да намалим приема. Факт е, че нямаме много професионални направления. От 52 ще изброим 6-8, в които трябва да намаляваме приема“, обясни той. „Всеки язовир трябва да има по един воден инженер, а ситуацията със водните инженери е критична. Всички чуждестранни инвеститори искат инженери. Недостиг ще има и в аграрните науки“, посочи образователният министър.

„В информационните технологии имаме ръст, но въпреки това ще имаме болезнен недостиг на кадри предвид всички дигитални трансформации, които очакваме да се случат във всички общества“, заяви Красимир Вълчев. Той каза още, че не липсва търсене за специалността медицина, но проблемът е със задържането на кадрите.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.