Кризата удари големите камиони

Бусовете са засегнати най-малко

Продажбите в ЕС намаляват с близо 38%, а у нас с 49%

През юли и август в много страни има ръст

Световната икономическа криза удари най-много продажбите на големи камиони над 16 тона. Причината за това е, че те се използват предимно в международната търговия, която беше засегната от блокирането на граници и от свитото потребление.

За първите осем месеца на годината продажбите на големи камиони в ЕС намаляват с 37,9% и достигат 121,6 хил., показват данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили. В България спадът е с 49,3% като до август са регистрирани само 1204 камиона над 16 тона. От страните в ЕС по-голям е спадът само в Естония (-59,8%), Литва (-58,4%), Латвия (-58,3%), Словакия (-55%) и Унгария (-52%).

Спадът при продажбите на камиони над 16 тона е по-голям от намалението при останалите търговски превозни средства, както и от сделките с нови коли, които за страните от ЕС са се свили с 32%. Пазарът на големи камиони постепенно се възстановява през последните месеци. Но наред с това има и сериозни размествания на пазара на превози в ЕС.

Докато в редица страни от ЕС продължава да има спад на продажбите на големи камиони, в други вече има голям ръст. Например в Гърция регистрираните камиони над 16 тона през юли и август са 54 и 22, което е ръст с 350% и 267% на годишна база. Пред юли голям ръст в сделките с камиони има и в Португалия (+93%), Унгария (+44,8%) и Чехия (+44,6%). През август сериозно увеличение на продажбите има в Ирландия (+59,2%) и Италия (+19,4%). Тези покупки на камиони едва ли се дължат на ръст на търговския оборот. По-вероятно е едни фири да взимат част от пазара, който досега е бил обслужван от други компании.

При бусовете до 3,5 тона спадът е най-малък. В ЕС намалението на регистрираните нови бусове от януари до август е с 26,7%, а в България спадът е с 20,6%. При камионите над 3,5 тона намалението в ЕС е с 35,8%, а у нас е с 48,9%.

Коментари

Задължително поле