Кристофър Нолан - Пред прага на „Оскар”-а

Класният английски режисьор Кристофър Нолан се очерта като един от големите фаворити за спечелване на „Оскар“ след обявавянето на номинациите за наградите на Академията. Неговата изключително успешна военна екшън драма „Дюнкерк“ получи общо осем номинации, а Нолан ще се състезава в категориите за режисура и най-добър филм в ролята си на продуцент заедно със съпругата си Ема. Церемонията е на четвърти март в Лос Анджелис.

Единственото препятствие по пътя на Кристофър Нолан към заветния режисьорски “Оскар” е силната идеологизация на Холивуд и залитането в политически коректни крайности. Възможно е хората от журито на Академията да изберат филм, който е по-социално ангажиран, занимава се с проблемите на етнически или сексуални малцинства, и/или не е дело на бели мъже. Всички тези фактори работят против Нолан, но със сигурност колосалният успех на “Дюнкерк” затвърди позицията на Кристофър като едно от най-важните и влиятелни имени в съвременното кино.

Военната драма на Нолан описва Битката за Дюнкерк, която се разгръща през лятото на 1940 г. и продължава от края на май до началото на юни. Съюзническите сили (предимно британски, френски, полски и белгийски войски) губят и са притиснати от немската военна машина. Останали без други възможности, Съюзниците организират едно от най-мащабните отстъпления, което военната история познава. Стотици хиляди войници бягат от плажовете на Дюнкерк в открити широки кораби. Разглеждано в ретроспекция, това може да не е най-славното решение, но избирайки да живеят, за да се бият друг ден, Съюзниците се спасяват от пълен погром. Нолан е режисьор и сценарист, а в ролите ще са Том Харди, Марк Райлънс, Кенет Брана, Килиън Мърфи, Фьон Уайтхед, Анерин Бернар, Джеймс Дарси, Джак Лоудън, Бари Кеган, Том Глин-Карни, Хари Стайлс и Миранда Нолан.

Десетте филма на Кристофър Нолан досега са донесли над 4,4 милиарда долара в глобалния бокс-офис и имат общо седем награди “Оскар” и 26 номинации. Самият той вече има общо пет номинации, но нито една спечелена статуетка. Нолан е един от малкото съвременни режисьори, които са обожавани едновременно от масовите зрители и елитарните критици сноби. Неговите филми – от “Мементо”, през трилогията за Батман, до “Интерстелар”, са дебатирани, интерпретирани, изследвани детайлно от максимално широк кръг хора, ангажрирани с киното. Нолан си изгради репутация на майстор на “интелигентния блокбастър”, на човек, който може да инжектира интелект в скъпи и епични произведения, предназначени за големия пазар.

Кристофър Нолан се ражда на 30 юли 1970 г. в Лондон, Англия. Баща му Брендън Нолан е британец и работи като копирайтър в рекламната индустрия, а майка му Кристина е американка и работи като стюардеса.

Кристофър Нолан има двама братя - Матю и Джонатан Нолан – и двойно гражданство – американско и британско. Детството му е разделено в пътувания между Лондон и Чикаго, той започва да снима аматьорски късометражни филми на седемгодишна възраст, използвайки камерата на баща си и различни екшън фигурки. Когато става на единадесет години, решава че иска да се занимава със създаването на игрални филми професионално.

Нолан учи в престижния колеж “Хейлибъри” край Хартфорд, Хартфордшър, а след това се записва в специалност английска литература в Лондонския университетски колеж. Той избира Лондонския колеж заради доброто му филмово оборудване. В колежа Кристофър става председател на “Колежанското филмово общество”.

Заедно със своята състудентка Ема Томас, която после става негова съпруга и професионална партньорка в продуцирането, започват да снимат филми на 35 мм. лента по време на учебната година, а парите, спечелени от тези филми, използват за заснемане на филми на 16 мм. лента по време на лятната ваканция.

Той има някои по-слаби филми, ала е доказан виртуоз. А “Дюнкерк” вече е смятан за най-големият му връх.

Филмов майстор

от „старата школа”

Нолан избягва да ползва прекалено много компютърни ефекти, предпочита практическите трикове и винаги държи да снима на реални локации, а не в студио, когато е възможно. Той не ползва мобилни устройства и живее като в ерата преди масовото навлизане на дигиталните технологии. Смартфоните са абсолютно забранени на неговите снимачни площадки.

ЗА НЕГО

„Мементо” е революционно

кино произведение

Крис е несравним майстор на сложните филми, който обича да изгражда своите сценарии като лабиринти. Притежава страхотно усещане за структурата на времето. За мен беше изключително преживяване да участвам в главна роля в неговия филм “Мементо” и аз съм безкрайно щастлив, че филмът се превърна в такова влиятелно и революционно кино произведение.

ГАЙ ПИЪРС,

АКТЬОР

Пак бих

се снимал

при него

Нолан и аз сме работили по “Генезис”, който за мое щастие стана огромен хит и аз съм останал с невероятно силни и положителни впечатления от него. Със сигурност пак бих се снимал във филм, написан и режисиран от Крис. Той е от онези големи режисьори, които искат да превърнат визуалния стил в част от историята. Дюнкерк” заслужава да спечеи “Оскар” за филм и режисура.

ЛЕОНАРДО ДИ КАПРИО,

АКТЬОР И ПРОДУЦЕНТ

“Дюнкерк”

показва войната

с изключителен реализъм

“Дюнкерк” е наистина качествен филм, който показва войната с изключителен реализъм и неслучайно ветерани, които посетиха официалната премиера на излизане от салона споделиха, че все едно са се върнали в битката. “Донкерк” не е просто военен филм, а е история за човешкото оцеляване. За оцеляването и спасението като победа. От друга страна Нолан не дава исторически контекст и обяснения за случващото се. Може би щеше да е добре да покаже поне Чърчил, който взима важните решения за евакуацията.

ВИКТОР ДЕЙВИС ХАНСЪН,

ИСТОРИК И КОЛУМНИСТ

Коментари

Задължително поле