Лиляна Павлова сочи напредък в проектирането на магистрала „Струма“ в Кресненското дефиле

Лиляна Павлова

"Има много сериозен напредък в проектирането и процедурите за оценка на въздействието върху околната среда на частта от АМ „Струма“, която трябва да премине през Кресненското дефиле", коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова пред БТВ.

Става въпрос за 20-те км от Крупник до Кресна.

"Най-новият вариант, за който виждам, че постигаме страхотен консенсус, е в участъка в посока към Гърция съществуващото трасе да се използва в едната посока, а в обратна посока да се направи обход на Кресна. В този случай ще се наложи изграждането на пет тунела и доста виадукти, но този вариант няма да оскъпи процедурата", каза Павлова.

"От останалите възможни варианти изграждането на дълъг тунел отпадна, защото имаме много проблеми от екологична гледна точка, а за т. нар. етажерка – използване на съществуващото трасе и изграждането на две нива, едно до друго и едно над друго, еколозите също имат притеснения."

Иначе АМ „Струма“ е готова до Благоевград. Следва да започне строителството на участъка от Благоевград до Крупник. Има избран изпълнител, който ще започне работа от новия строителен сезон.

За участъка от Кресна до Сандански също има избран изпълнител, той започва работа през септември.

Междувременно сега се избира изпълнител на тунела „Железница“. За процедурата кандидатстват 17 фирми. Това ще е най-дългият тунел в България и е наистина сложно съоръжение. "Става въпрос за две тръби, всяка от които ще е по 2200 м, ще има и два големи виадукта по 700 м в началото и в края на тунела", обясни министърът.

По повод критиките, че в Норвегия за същата цена ще бъдат построени двойно повече километри, Павлова коментира, че е много трудно един тунел да се сравнява с друг, защото значение имат пътната част, която той включва, дали са една или две тръби. Цената не трябва да се изчислява на километър, а на линеен метър изкопаване и отделно за изграждане на 2,5 км магистрала, посочи тя.

Павлова коментира и проблемния пътен възел „Кочериново“. На път от Благоевград за София, за да се включат в магистралата, шофьорите трябва да спрат и да направят ляв завой. Катастрофите там са чести.

"Това не е основният пътен възел за включване в магистралата", коментира министърът. Тя посочи, че инцидентите там са поради несъобразена скорост или неспазване на дистанция.

Разгледахме вариантите в пътната агенция и инженерите се спряха на изграждането на ново кръгово кръстовище, което да облекчи влизането и излизането от магистралата. "Възложила съм проектът да бъде направен максимално бързо", каза Павлова.

Коментари

Задължително поле