Урсула фон дер Лайен: България доказва, че солидарността все още е в сърцето на ЕС

Александровска болница с лаборатория за PCR тестове за COVID-19

Бивш шеф на IT отдела в СГС: Всички програмисти имат достъп до файловете на съдията

Нова израелска технология може да ускори диагностицирането на COVID-19

Фейсбук започва да следи абонатите си заради коронавируса

Борис Джонсън е приет в интензивно отделение

На 7 април 2020 да почерпят

Телците да проявят търпение, Водолеите стабилизират финансите си – Дневният хороскоп на Алена

Стилиян Петров: До няколко месеца ще обявя дали се кандиратирам за президент на БФС

Коронавирусът – тор за графоманията Сред мераклиите за слава преобладават неразбрани поети

Улица в Ню Йорк е №1 по сделки с луксозни имоти Средната цена е 38,5 млн. долара

Строят апартаменти за възрастни хора

Броят на смъртните случаи от коронавирус в САЩ надхвърли 10 000

Коронавирусът предпочита мъжете

Франция съобщи за още 833 смъртни случая от Covid-19

Людмил Ангелов с почит към Рахманинов

Людмил Ангелов (до пианото). До него е директорът на Софийската филхармония Найден Тодоров. Снимки: Софийска филхармония

Изява и за младия бас Божидар Божкилов

Божидар Божкилов

На 16 февруари в зала “България” Софийската филхармония и Фортисимо академия продължиха традицията си в образоването на българската публика, подкрепени от корифея на пианото Людмил Ангелов, актьорите Ана Пападопулу и Валентин Ганев и младия бас Божидар Божкилов. Концертът, посветен на Сергей Рахманинов, беше проведен под палката на Найден Тодоров и в първата част публиката имаше шанс да научи повече за житейския път, творчеството и популярността на руския композитор от двамата актьори.

Примамени от интересния факт, че музиката на Рахманинов е използвана в редица филми като “Мъже в черно”, “Дневникът на Бриджит Джоунс” и “Спайдърмен”, слушателите научиха как малкият Рахманинов изпълнявал собствените си ранни произведения пред семейството си, като ги наричал “най-новото от Шопен”. Проследиха пътя на съзряващия пианист през Санкт Петербургската и Московската консерватория, като музикални “илюстрации” предоставиха софийските филхамоници и Найден Тодоров с откъси от Симфония №2 в ми минор, както и Людмил Ангелов с Прелюд за пиано №2 – едно от най-известните клавирни произведения на композитора, което с акордовата си фактура, напомняща камбанен звън, става любимо на публиката веднага след написването си. До такава степен слушателите искат Рахманинов да свири винаги този прелюд на бис, че в един момент самият той започва да отказва, защото “все пак съм написал и други произведения”.

Рахманинов завършва образованието си в Москва с премиерата на първата си опера “Алеко”, на която присъства и самият Чайковски, с когото младият композитор има силна връзка. Публиката имаше шанс да чуе Каватината на Алеко в изпълнение на изгряващия български бас Божидар Божкилов, който от миналата година е член на Оперното студио на Ла Скала.

Но връхната точка на концерта беше втората част, когато прозвуча Концертът за пиано и оркестър №2 в изпълнение на Людмил Ангелов. Публиката беше подготвена от водещите с лек музикален анализ, който спомогна слушането и разбирането на това така любимо произведение – един от най-често изпълняваните клавирни концерти до ден днешен, като мотиви от него са използвани и от популярни музиканти като Франк Синатра и Селин Дион. Понесени от емоционалното изпълнение на Людмил Ангелов, слушателите не спряха аплодисментите си, докато пианистът не излезе на бис, продължавайки “урока” на вечерта с Прелюд №5: Alla Marcia на Рахманинов.

И макар по време на концерта публиката да научи много за живота и творчеството на големия руски композитор, за жалост едва ли някога ще успее да се намери начин тя да бъде обучена да не аплодира между частите на произведенията.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.