Дете в болница, съсед го би с пръчка

Вижте колко изхарчиха партиите в предизборната кампания за евровота

Три реактора на руска АЕЦ бяха изключени аварийно заради късо съединение

Кметът на Търново разпореди проверка по случая със затиснатото от гума дете В зоната за фитнес има табела, че се ползват от лица над 18 години

„Орлите“ срещу 108-годишен исландски клуб

Борисов разгледа снимачната площадка на „Откраднат живот“ (СНИМКИ)

Нов заместник-председател встъпи в длъжност във Варненския окръжен съд

Треньорът на „Лудогорец“: Ще има санкции

Д-р Иван Димитров се призна за виновен за убийството на Жоро Плъха, може да бъде осъден още днес

Почина проф. д-р на и.н. Иван Душанов

Евакуираха 130 пътници, заради сигнал за бомба в самолет на летището в Белград

Кметът на Белица подкара багер

Урсула фон дер Лайен иска всяка страна от ЕС да й предложи по един мъж и една жена за еврокомисар

Честна шуменка намери и върна портфейл с много пари

Бойко Борисов: В момента, в който направим индустриална зона, тя се пълни

Менте и оригинал в родния модернизъм Вихри се скандал с фалшиви картини в галерия “Структура”

Влявo – уж “Любов” от Милчо Качулев, вдясно – портрет на Глен Клоуз от Киб.

Възможно е експозицията да е умишлена арт провокация

 

Що е то модернизъм и има ли той почва у нас?

На този въпрос се опитва да даде отговор изложбата “Модернизъм и авангард. Българската перспектива” в столичната галерия “Структура”. Обаче подобно на много други неща и явления у нас опитът за представяне на родния модернизъм изглежда се оказва имитация, фалшификат на нещо вече създадено и издигнато в култ в чужбина. Дали наистина е така?

Още с откриването на изложбата на 30 май в арт средите масово се заговори, че много от изложените произведения са правени ако не миналата година, то поне през последното десетилетие.

Един от най-големите специалисти по въпросите на модернизма, доц. Ружа Маринска, бивш директор на НХГ и изкуствоведът Пламен Петров първи биха тревога, че голяма част от картините не са автентични.

Според съобщението до медиите, изложбата с произведения от колекцията на рекламния бос Николай Неделчев показва “почти 100 неизвестни творби на български автори със значителен принос в историята на изкуството”. Включени са картини, рисувани от (или приписвани на) Борис Елисеев, Александър Жендов, Христо Каварналиев, Гео Милев, Иван Милев, Иван Ненов, Георги Попов-Джон, Николай Райнов, Дечко Узунов…”

Каталогът на изложбата включва текстове от проф. Ирина Генова, доц. Борис Данаилов, д-р Биляна Борисова и д-р Мария Василева – куратор, критик и историк на изкуството с много сериозна биография, ръководител на галерия “Структура”.

Броят на примерите за очевидните копирания в експозицията расте с всеки изминат ден.

Започна се с рисунката, озаглавена “Сън – Еротика”, с подпис на Сирак Скитник (1883-1943) и датировка “между двете войни”. Художникът Антон Стайков забеляза, че тя е старателно прекопирана от проект за корица на съвременно издание “Кама Сутра” на английската “Пенгуин”, дело на родената през 1982 г. френска художничка Малика Фавре. Авторката коментира случая в Туитър:

“Сюрреалистична ситуация в София, България, където това копие на моята скица “Кама Сутра” от 2012-а се появи като част от изложба, озаглавена “Модернизъм и авангард”, и е приписано на прочутия български художник Сирак Скитник (1883-1943). Ново ниво в плагиатството”.

Собственикът на картините Николай Неделчев е основател и директор на “Публисис Марк Груп – холдинг”, който управлява 10 специализирани агенции в областта на маркетинговите комуникации. Вчера той обяви, че сезирал прокуратурата и съответните органи за проблема с картините.

Междувременно започна създаването на независим експертен съвет, за да се установи автентичността на произведенията. Мария Василева, ръководител на галерията, написа в коментар в личния си профил във фейсбук:

“Във връзка с появилите се публикации и разкрития относно някои работи, включени в изложбата “Модернизъм и авангард. Българската перспектива”, съм длъжна да публикувам и своето мнение. Независимо от предоставените сертификати и реставрационни протоколи, не изключвам наличието на фалшификати. Начинът, по който се разразява скандалът, ме навежда на мисълта, че става дума за провокация, насочена към конкретни хора от екипа на проекта. Не изключвам и опити да се минира цялостната промяна на статуквото в българското изкуство. Благодаря на всички, които се включват професионално в дебата”.

Докато бъде създаден експертният съвет, мнозина ентусиасти започнаха да търсят доброволно още фалшификати сред изложените картини.

Рисунка с туш на художника Мирчо Качулев (1901-1972) се оказа портрет в профил на холивудската звезда Глен Клоуз от френския графичен артист Кристоф Луи Кибе с псевдоним Киб. “Съвпадението” бе разкрито от дете от Художествената гимназия в София при посещение в галерия “Структура” на ученици от осми клас, пише сайтът Клуб Z.

Арт порталът “Площад Славейков” “разкри” още рисунка, представена като създадена от Гео Милев, която всъщност е на немския експресионист Ернст Лудвиг Кирхнер (1880-1938).

“Труд” се обърна за коментар към Игор Марковски, български журналист, актьор, общественик и виден арт дилър.

“Не съм видял още изложбата, каза той и добави: Обаче фактът, че почти всички показани картини са очебийно неавтентични, ме навежда на мисълта, че може би става въпрос за пърформанс, един вид арт-провокация. Спомнете си, когато преди десетина години известният наш художник концептуалист Иван Мудов обяви, че открива “Музей на модерното изкуство” на гара “Подуене”. Когато в уречения час там се събраха медиите, той съобщи, че това е пореден негов пърформънс, който цели да обърне внимание на факта, че България се остро се нуждае от музей на модернизма.”

Наистина, що е е то модернизъм и има ли той почва у нас?

Днес по думите на уредничката Мария Василева трябва да се очаква галерия “Структура” да излезе с официално съобщение по въпроса.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.