Защо зелените знаят предварително какво решава кабинетът за Банско

Дядо Коледа ще акостира с рибарска лодка в Каварна

Окончателно КЕВР увеличи цената на водата в 14 области

Черната техника е най-предпочитаната покупка по време на предпразничен намаления

Принц Хари и Мегън Маркъл ще се оженят на 19 май догодина

Шест деца са настанени в „Пирогов” със съмнение за хранително отравяне от дъвки

Илияна Йотова призова Зоран Заев час по-скоро Договорът за добросъседство да бъде ратифициран 

Неизвестни атакуваха влак с камъни, пострада момиче

Двама пловдивчани изгоряха заради обиди, закани и неуважително отношение към полицаи

8 г. затвор за бившия руски министър на икономиката Алексей Улюкаев

Нено Димов: Вторият лифт на Банско няма да разклати коалицията Договорът за концесия на ски-зоната може да бъде пренаписан

Ердоган: Започваме инициативи в ООН за анулиране на решението на САЩ за Йерусалим

Бисер Петков: 416 818 души са наети на минимална работна заплата

250 нови експонати във Военноморския музей Варна Колекцията обогатиха дарители от България, Германия и Полша

Доброволци от цяла България правят мащабно учение на гребния канал в Пловдив

Модерни Военновъздушни сили? А защо не си купим дирижабли?

На чии интереси служат политици, които искат да похарчат 1,5 млрд. народна пара за 40-годишни горублянски изтребители

Конкурсът за придобиване на нов (подчертавам думата „нов“) изтребител за българските ВВС, бе върнат отново в изходна точка, защото военните експерти избраха нови самолети. Този конкурс бе обявен още по времето на правителството „Борисов 2“ и имаше краен срок, който пък съвпадна със служебния кабинет. Комисията избра чисто новите шведски „Грипен“ (четвърто плюс поколение), а на второ място бяха класирани Ф-16 (трето поколение) втора ръка, произведени някъде през далечната 1981 г., използвани от португалските ВВС, без двигатели. Цената и на двете оферти е идентична – милиард и половина лева (индикативна стойност – б.а.). Да, наистина е странно защо техническата комисия е предпочела новите изтребители вместо горублянските. Странна е и цената, но това е друга тема. Очевидно за политиците обаче беше много странно това решение, че върнаха конкурса за пореден път в изходно положение. Най-вероятно заради натиск отвън.

„Категорично съм против решението за избор на изтребител за българските Военновъздушни сили да бъде само на базата на технически критерии“, заяви бившият президент Росен Плевнелиев. Той дори подчерта, че всички наши партньори летят на Ф-16. Освен че е неграмотен по отношение кой на какво лети в НАТО, за него е все едно за какво ще похарчим парите на българите. Може и да е чиста ръжда, стига на нея да пише Ф-16.

Добре! Очевидно ключовата дума при избора на летателно средство е „вехт“ и второто условие да е някъде от миналия век. Вярно, в Горубляне трудно ще намерите толкова стари коли като португалските Ф-16, камо ли изтребители. Ще ви кажа и защо. Няма идиоти, които да си купят дори редови 123 модел „Мерцедес“ на 40 години на стойността на чисто ново „Волво“. Ако някой има контрааргумент, бързо да говори или навеки да замълчи. Да помислим как да решим проблема!

Мисля, че имам гениално решение за модернизирането на българските Военновъздушни сили. Ще го кажа с една дума – дирижабъл! Не се смейте, това не е човек, който търси жаби, а сериозно летателно средство – първият летателен апарат в човешката история, който е могъл да бъде управляван (“dirigeable“, „управляем“ от фр. – б.р.). Това е и първото летателно средство, управлявано от българи, преди да се качат пак на френски самолет и да бомбят Одрин през 1912 година. Дори първото звено на българските ВВС е било въоръжено с тези уникални по своя вид летателни средства. На 20 април 1906 г. е създадено Въздухо­плавателно отделение, чиято цел е да управлява разузнавателните дирижабли на българската армия. За командир е назначен лейтенант Васил Златаров. Първото поколение български летци е тренирано на дирижабъл, наречен „София-1“, построен от Златаров с материали, купени от Руската империя (добре де, изтрийте словосъчетанието „Руска империя“).

На Международния панаир в Пловдив през 1892 г. (подчертавам, тогава Георги Гергов, Сашо Дончев и Сотир Цацаров не са били родени – б.а.) двама лейтенанти от Българската армия, единият от който Златаров, летят с френския дирижабъл „La France“. По-късно, въодушевени от полета, те успяват да убедят командването, че България има нужда от „летателно звено“.

Защо трябва да се върнем към корените на ВВС. Дирижабълът има много предимства пред 40-годишен изтребител. Първото му качество се нарича „изненада“. Никой няма да очаква, че срещу един изтребител пето поколение или дори пето плюс поколение Су-35, МиГ-35 ще излезе с дирижабъл. Дори се замислете, когато след 20 години, вместо да честваме 60-годишнината на най-модерните си самолети Ф-16, излезем с още по-нови дирижабли.

Къде е преимуществото? То може да бъде техническо, военностратегическо, но психологическо и дори икономическо. Например съвременните самолети със своите модерни радиолокационни станции лесно могат да се заблудят, че един дирижабъл е просто облак, метеорологична аномалия. Той може да не излъчва абсолютно нищо, дори и човешка мисъл, особено ако е управляван от български политици. Докато между 40- и 60-годишен самолет си излиза на екрана като акне на чело.

Модерните американски, руски, европейски и дори китайски самолети са въоръжени като за съвременни самолети. Ракетите „въздух-въздух“ засичат само летателни средства, които имат топлинна енергия. Вярно може и с радар, но както казах, кой може да се ориентира дали дирижабълът е летателно средство или просто облак.

Дирижабълът е прекрасен за военни паради. Само си представете над София 12 или дори 24 огромни летателни средства, които мазно минават над площад „Александър Батенберг“ – децата ще полудяват от кеф. Такова нещо ще има само в България. Това ни води и до икономическия ефект от дирижабълна ескадрила.

Тъй като основното задължение към партньорите от НАТО на българските ВВС е така нареченият еърполисинг, сиреч патрулиране по черноморското крайбрежие, ние спокойно можем да използваме дирижаблите в хибридна употреба. Например, ако част от пространството на тези величествени балони бъде преотдадено под аренда на частни промоутърски компании, ние спокойно можем дори и да печелим от еърполисинга. Представете си в свободното време дирижаблите да бъдат място за сватби, рождени дни и дори отдавани на абитуриенти! „Едно, две, три, четири… […] дванайсет! Ууу!“

Ако дори каним руснаци на дирижаблите, никой руски Су-35 няма дори да си позволи да пусне ракета по нашите ВВС. Елате и спорете с мен, ако ви стиска. Особено Плевнелиев!

А, ето какво казва той: „Ако се случи нещо по източния фланг на НАТО, от Полша до Румъния, всички останали трябва заедно да могат да защитят суверенитета и териториалната цялост на демократичния алианс. Всеки от тях обаче има Ф-16, а не „Грипен“.“

Сега сериозно. Да твърдиш, че трябва да се купи наистина горублянски в смисъл на вехт, стар и технологично остарял изтребител на цената на нов, какъвто и да е, за мен е повод за разследване. Това са наши пари, на всички нас, българите. Досега никога българските ВВС не са купували втора ръка самолети – от дирижаблите до последните МиГ-29 и транспортните „Спартан“. Никога. Само си представете, че когато чисто новите грипени станат на 40 години, тези Ф-16 от Португалия, които ни пробутват, ще бъдат на близо 80 години. Вие нормални ли сте?

Факт е, че в света има две държави, от които може да се избира нещо наистина читаво – САЩ и Русия. Никакъв спор няма, че България, докато е в НАТО и ЕС, не бива да се въоръжава с руско оръжие, просто защото не сме в един отбор. Точка. Само че ако ще купуваме „нов многоцелеви изтребител за българските ВВС“, както е записано в документа на Народното събрание, моля, нека бъде НОВ. Дори и да е малко използван, Ф-16 е приемлив, но тук става въпрос за ескадрила от португалските ВВС, които са с изтекъл ресурс на двигателите, с остарели корпуси и с неясна дата на доставка. Противно на Плевнелиев ще кажа, че не буквичките гарантират сигурността – Ф-16, Ф-18, „Торнадо“, „Юрофайтър“, „Тайфун“, „Грипен“… какво значение има. Технологиите имат значение, цената има значение, икономиката има значение, хората – най-вече.

Странно е, че нито един от защитниците на горублянската авиотехниха не се вози на 40-годишни коли с грохнали двигатели. Дори Плевнелиев си избра офис в технопарка и колата на НСО е технологично прекрасна.

Ще повярвам на всеки от тях, когато видя Народното събрание да се вози… хайде да не е чак на толкова стар автопарк – не съм толкова жесток – но нека поне, да кажем, втора ръка Great Wall, щото са български.

И ако е въпрос на стратегическо партньорство, много моля (то Плевнелиев вече не може, щото не е във властта), но да излезе министър-председателят Бойко Борисов и да каже: „Ние имаме задължения към НАТО, най-вече към САЩ, и затова ще вземем проклетите португалски гробници, ще платим милиард и половина, но така си купуваме сигурност“, да поеме отговорност и еднолично да се подпише под договора. Останалото ще е престъпление.

Възможно ли е? Възможно ли е?… Или просто да си купим дирижабли и да се забавляваме искрено като държавата с най-смешните ВВС в света.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (13)

  1. „Ф-16 (трето поколение) втора ръка, произведени някъде през далечната 1981 г., използвани от португалските ВВС, без двигатели.“ Дирижаблите поне двигатели имат. Бългерията стана място за складиране на отпадъците на Запада и на американците. Скоро ще ни превърнат в халифатско гето,оградено с бодлива тел. За друго няма да ни използват освен да ни пробутват боклуците си на високи цени. Прост народ без държава.

    1. То ако оставиш на евроатлантическите олихорени кат плевелиев и тел няма да има.

  2. Г-н Арсов, по принцип самолетите са без въоръжение. То е обект на отделен договор.

  3. НЯКОИ ДРУГАРИ МНОГО , АМА МНОГО ИСКАТ ДА КУПИМ НЯКОЛКО САМОЛЕТИ МИГ И СУ, НО ТОВА НЯМА КАК ДА СТАНЕ .ТОВА Е ВСЕ ЕДНО ДА ИСКАШ ПРАВЕЦ ДА СТАНЕ СТОЛИЦА НА БЪЛГАРИЯ -ВСЕКИ ПИШЕ И ГОВОРИ КАКВОТО ПРЕДНАТА НОЩ Е СЪНУВАЛ , А НА СУТРИНТА ГО ПРЕДСТАВЯ КАТО ПРОФЕСИОНАЛНО СТАНОВИЩЕ !.ПИТАЙТЕ ВИНАГИ ЗНАЕЩИТЕ , НЕ ФАНТАЗЬОРИТЕ .ЗАЩОТО ФАНТАЗЬОРИТЕ НЯМА ДА ЛЕТЯТ СЪС САМОЛЕТИТЕ ;

    1. A па другин искат да си купиме самолети без двигатели (за историческия музей, може би).

  4. Ама те и сега нашите ВВС са едни от най-модерните в света, бе!!! На парада в Москва Путин не можа да вдигне нито един самолет и нито един вертолет!!!! И в същото време на нашия парад ние вдигнахме ЦЕЛИ ТРИ САМОЛЕТА И ЦЕЛИ ТРИ ВЕРТОЛЕТА!!!!

    1. Колко си прост.Ама наистина си толкова тъп,че предизвикваш само омраза или жалост към теб.

  5. Не зная дали Правец ще стане столица на БГ, но една правешка фамилия реално управлява България. Скача К.Нинова, но нейният мъж е шеф на дирекция във фирмата на Валентин Златев. Бойко пък си трае, но вече втори мандат назначава за зам. министър на МОСВ лицето Кр.Живков, завършил в Московския ММИ специалност „История на ВЛКСМ и младежкото движение“. В тапията му пишел че е завършил История, но това не е вярно, защото едно е История, а съвсем друго – История на Ленинския Комсомол.Но беше два мандата кмет на Правец и доста близък с Фамилията Златеви. Г-н премиерът си го назначава в МОСВ и упорито мълчи на въпроса какво образование има Кр.Живков и защо е назначен от Б.Б. в МОСВ . Ами защото старият Златев има мини ВЕЦ и трябва от МОСВ да се осигурява вода за него.Защо пък Кр.Ж. да не я осигурява? Колко му е?

    1. Много добре казано. В добавка всички политици целуват ръка на златев.

  6. Посредник по сделката с португалските щайги е Гигов Амфетамина, което е сигурна комосионна и за помак като мен.

  7. Грипен модел „Е“-чисто нови………….всичко друго е национално предателство и комисионни…

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.