МОН готви законови промени, за да се справи с недостига на учители

Снимка: МОН

През последните дни, когато отново се разгоряха спорове около правилата за приема на първокласници в София, лятната ваканция на учениците и задължителното обучение на 4-годишните, встрани от фокуса на вниманието на медиите и обществото остана едно предупреждение, което отправи образователният министър Красимир Вълчев. Чака ни глад за учителски кадри, алармира той. Според министър Вълчев опасността да се изправим пред криза в образованието заради този проблем е съвсем реална, а процесът вече е започнал.

„В последните две-три години и в следващите 10-12 години ще имаме голям брой педагогически специалисти, които ще навлязат в пенсионна възраст. Може би в следващите между 5 и 10 години ще бъде най-големият разрив между – от една страна броят на учителите, които ще навлязат в пенсионна възраст, и от друга страна – броят на учителите, които ние можем да осигурим и да попълним на техните места“, каза министър Вълчев.

Според директори дефицитът е най-силен в посока природни дисциплини и информационни технологии. Този проблем се усеща още от сега, а след няколко години това наистина ще се превърне в криза, информира БНР. Химия и физика и за дисциплините, които са с по-малък хорариум в учебните планове, започват да липсват.

Стартовата заплата на един начинаещ учител е 660 лева. Възнаграждението на преподавател с между 15- и 18-годишен стаж може да достигне между 900 и 1000 лева. Доходът се повишава, ако някой се ангажира с допълнителни дейности – на класен ръководител или заместващ учител.

Увеличаването на заплатите е само едната важна стъпка, която трябва да се направи и през последните две години трендът на повишаване на заплатите, преобладаващо на стартовите, вече е факт, подчертава Диян Стаматов.  „Този тренд в годините се следва, но много важна стъпка е подкрепата по време на самото обучение за учителска правоспособност“.

За да предотвратят кризата, от просветното министерство са решили да създадат информационна система, която да срещне с търсенето и предлагането.

„Регионалните управления ще попълват информация за броя на учителите, които навлизат в пенсионна възраст и предстои да се пенсионират, от друга страна професионалните направления и специалностите, които завършват студентите с педагогическа правоспособност, ще вкарват като информация желанията за работа в определени региони“, обясни Красимир Вълчев.

Основен приоритет остава в системата да бъдат приобщени млади хора. Но се търсят и резервни възможности, например:

„Да осигурим възможности за работа и след пенсионна възраст, включително и при облекчени условия. Голяма част от навлизащите в пенсионна възраст учители, а и не само за учители – работещи в други професии, са склонни да продължат да работят и след пенсионна възраст, но при по-облекчени условия. Ние ще предложим промени в нормативната уредба, така те да могат да го правят – за определени длъжности, при частично норма преподавателска работа“.

В момента министерството подготвя законови промени в тази посока. Така топката остава в ръцете на депутатите, които наесен, когато се завърнат от лятната си почивка, трябва да се заемат с решаване на проблемите на образованието.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.