Морски вълци на бунт срещу продажбата на спасителен кораб

Снимки: архив Труд и БУЛСАР

Българската доброволческа организация за морско спасяване БУЛСАР, Моряшкият профсъюз и други неправителствени организации скочиха против планиран търг за продажба на единствения спасителен кораб "Перун". Строеният през 1977 г. в Русия многофункционален влекач стои закотвен във Варна от 12 г. без документи за експлоатация. "Перун" е участвал в десетки мисии, една от които е уникална за Черно море, обясни пред "Труд" първият капитан на кораба и председател на БУЛСАР к.д.п. Никифор Герчев.

През 1981 г. при свирепа буря с 12-метрови вълни край Ахтопол "Перун" спасил от сигурно крушение гръцки товарен кораб. Сега ДП "Пристанищна инфраструктура" смята да продаде плавателния съд на таен търг с начална цена от 323 376 лв. с ДДС. Наддаването е насрочено за 19 февруари във Варна. За да го спрат, от БУЛСАР сезираха главния прокурор Иван Гешев и Варненската окръжна прокуратура. "Оценката е нелегитимна, защото е правена от фирма, специализирана в недвижимите имоти. Стартовата цена е 2,5 пъти по-ниска от нормалната, ако е за старо желязо. Има и други манипулации - че подводната част от корпуса била опасно корозирала. На места наистина има изтъняване с 0,55 мм, което е незначително за ледоразбивач като "Перун", направен от специална стомана с дебелина над 22 мм. Оценителите пишат, че има корозия и по надстройката, която е невъзможно, защото тя е от алуминиева сплав", изреди част от несъответствията кап. Герчев.

Той и колегите му са категорични, че търгът е нагласен в полза на определен купувач и в ущърб на държавата. Морските вълци твърдят, че "Перун" може да влезе в строя след ремонт за около 1,5 млн. лв. Толкова бе готова да плати преди 2 г. ИА "Морска администрация" за 4-годишен наем на 2 спасителни влекача, които да се ползват при нужда. След остра реакция на морските браншови организации обществената поръчка бе прекратена. Така в момента за спасителни мисии се разчита на 2 катера, които могат да излизат при 3 бала вълнение на 5 мили от брега и да качат на борда си до 20 души. "С тях няма как да реагираме адекватно, ако хора бедстват при силна буря и е навътре в морето. "Перун" можеше да качи до 500 души, на борда му имаше и операционна", обясни кап. Герчев.

Той обори критиките, че спасителният плавателен съд е твърде стар с примера на Румъния. В северната ни съседка разчитат на негов близнак, строен през 1878 г. и възроден след основен ремонт. Спасителни кораби имат също Русия и Украйна. България е единствената страна в Черноморския регион, която не може да изпълнява международните си конвенционални задължения в сферата на хуманитарното морско спасяване, категорични са от БУЛСАР и Моряшкия профсъюз. Двете организации стягат мълчалив протест в деня на търга. "Историята на "Перун" е достойна за Книгата на Гинес за рекорд по престъпно бездействие, брутално и безочливо унищожаване на морската спасителна служба на Република България, рекорд по безспорно национално предателство", пишат в позиция организаторите на протеста.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България