Дневен хороскоп на Алена за четвъртък, 12.12.2019

На 12 декември 2019 да почерпят

Излиза сказание за Боян Мага Нов роман от Павлина Павлова за сина на Симеон

„Локо“ (София) покани Стойчо Стоев

Учениците от кърджалийското училище, чието стълбище пропадна, ще учат в други сгради

Сър Антъни Хопкинс: Актьорите са глупави

Джонсън печели вота, но с малка преднина

Купуваме още един правителствен самолет (обзор) От 2014 г. „Фалкон”-ът е аварирал над 20 пъти

Депутати от БСП пред “Труд”: Корнелия Нинова не владее групата си При избора на Сотир Цацаров червената група се разцепи наполовина

Турция заплаши да изгони американските войници от базата „Инджирлик”

Манолова открива временна приемна във Видин

Свършват мъките с данъчните декларации

Дължими налози за служебен аванс за шефа

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 12 декември 2019

„Германският пациент” от Михаил Вешим Ще спаси ли българската пукница Хер Бекер

Най-старото българско пристанище Лом се появи на марка Речният ни порт отпразнува 180-годишнина

Първото ни пристанище на Дунав в Лом, приело кораби още през 1838 г., отбеляза 180 години от началото на дейността си. Празникът си речният порт отбеляза с тържество, на което бе открит новият му товарен автовход и бе валидирана пощенска марка с изображението му. В новата визия на порта са инвестирани 2,3 млн. лева. А от 2006 г. досега държавата е вложила в модернизиране на базата на порт Лом 13, 6 млн. лева, заяви шефът на Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура” Ангел Забуртов.

„Пристанището е притегателен център за икономиката и аз съм убеден, че в следващите години край Лом ще се появят нови индустриални производства!” каза още той. През 2013 г. пристанището бе отдадено на концесия за 35 години на фирмата „Порт инвест”. Дружеството осигурява средно годишно над 500 000 тона товари, което е над договорените параметри в концесията, обявиха от дружеството концесионер. А кметът на крайдунавския град Пенка Пенкова сподели, че старият речен порт и Дунава са част от града от близо два века и животът на поколения местни жители е свързан с пристанището. „С порта са свързани и надеждите ни за бъдещето!”, подчерта градоначалничката. За развитието на комплекса от акостирането на първия параход „Арпад” до наши дни разказа документална изложба, подготвена от музея в Лом и Държавен архив – Монтана. Представена бе и книга за историята на порта. Пристанищният празник завърши с концерт в читалище „Постоянство” и пиро-музикален спектакъл над Лом.

Росен Борисов – директор на клон Лом към ДП „Пристанищна инфраструктура”:

Изграждаме съвременна и модерна визия на порт Лом

– Г-н Борисов, порт Лом е отдаден от пет години на концесия, но пристанището – второ по-големина на Дунав, е стратегически транспортен възел. Полага ли грижи държавата за него и какви инвестиции са направени от предприятие „Пристанищна инфраструктура” в пристанището?

– Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” (ДППИ) от създаването му през 2006 г. до момента е вложило в Пристанищен терминал Лом 13 609 000 лв. Извършени са ремонтни и рехабилитационни дейности за подобряване и поддържане инфраструктурата на пристанището и за изграждане на съвременна и модерна визия на порта. Сред най-мащабните ни инвестиции е пълната реконструкция на кейовата стена на Южен кей. Изградихме нов трафоспост за ел. захранване на Източен кей, стоманобетонова настилка на открит склад на Бял кей, регулярно поддържаме акваторията на лимана. Последната ни голяма инвестиция е в новоизградения товарен автоподход и прилежащата му инфраструктура с паркоместа, модерни настилки, високотехнологично енергоспестяващо осветление и стоманобетонна ограда, които са само част от новите придобивки, с които порта посрещна своя 180-годишен рожден ден.

– ДП „Пристанищна инфраструктура” осъществява и контрол върху концесията на пристанище Лом. Какво показва наблюдението върху спазването на условията от концесионният договор?

– За първите четири години от срока на концесията концесионерът е вложил над 1,9 млн. лв. повече от договорно определеното му задължение за 6 375 000 лв. инвестиции. Годишните инвестиционни усилия на концесионера са насочени преди всичко към запазването на пристанищната инфраструктура и оборудване в добро състояние. От януари 2013 г. до края на тази година отчетните и прогнозните данни показват, че ще бъдат реализирани над 39% от общите инвестиции, определени на концесионера за целия 35-годишен срок на концесията. А задължението на концесионера за първите 10 години от срока на концесията да достигне и поддържа средногодишен товарооборот не по-малко от 480 000 т, засега се надхвърля. За миналата година, например, бяха достигнати 536 103,936 т товарооборот или с 56 103,936 тона повече. Средногодишно товарооборотът на пристанището е с 50 000 тона повече от предварително определения в договора.

– Във функциите на „Пристанищна инфраструктура” влиза и контрола на трафика на плавателни съдове по река Дунав чрез европейската Речна информационна система. Какво показва статистиката? Колко кораба годишно акостират на порт Лом?

– Трафикът на кораби е най-голям през летните месеци поради по-добрите климатични условия и туристическия сезон. Същото важи и за посещаемостта на пристанище Лом. Статистиката сочи, че през 2016 г. транзитно преминалите по Дунав кораби са 2874, а посетилите пристанището – 957. През 2017 г. транзитните кораби са 2354, а спрелите в Лом – 715. През първите 9 месеца на тази година порт Лом са посетили 600 кораба от 1891 транзитни.

– Каква е визията на държавата за развитието на порт Лом през следващите години и десетилетия? Има ли обекти в пристанището, предвидени за реконструкция и какви средства се необходими?

– Визията за развитието на пристанище Лом е заложена в действащия Генерален план на пристанището. Развитието на терминала през периода на концесия ще се осъществява с изпълнението на инвестиционната програма на концесионера. В тази програма са заложени мероприятия, свързани с изграждането на нова и рехабилитация на съществуващата пристанищната инфраструктура. Една от основните задачи, които стоят на дневен ред, е надграждането на Източния кей до котата на Южния и Западен кей. Ремонтните дейности ще обхванат 3 корабни места. Ще бъде издигната нова кейова стена с дължина 300 м, ще има изграждане на ЖП коловози, подкранови и автомобилни пътища, както и открити складови площи за съхранение на насипни и генерални товари.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.