Отрицателна инфлация заради евтините горива Цената на парното е с 15% по-висока от миналия сезон

Катастрофа с турски камион затвори за пет часа движението на „Дунав мост“ 

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 13 декември 2018

Премиерът на Македония прие делегация на Южното крило на обединените сили на НАТО

Живеем в пренаселени домове Две трети от младежите нямат собствена стая

Вълчев: В момента има три инструмента на принуда родителите да изпращат децата си на училище, които не са достатъчни

Интензивен трафик на товарни автомобили по границите на България

60 хил. подкрепиха строителите Председателят на парламента, регионалният министър и шефът на пътната агенция застанаха зад професионалистите

„Кроношпан“ изгражда автоматична станция за контрол на въздуха Местоположението й ще бъде уточнено с Община Велико Търново

6 г. затвор за незаконно производство на цигари

Деканът на Медицинския университет е законно избран Решението не подлежи на обжалване

И Испания ще вдига минималната работна заплата

Мая Манолова наградена за „модна икона“ в политиката

База на НАТО на българския бряг няма да е приятно за Русия (обзор) Светът разбра, че мечки не ходят по улиците на Москва

МВР: Нивото на терористична заплаха в България остава ниско

Националната галерия представя портрети на Златю Бояджиев

Дамски портрет, 1932

Националната галерия представя портрети на Златю Бояджиев от колекция на Боян Радев. Откриването е на 31 май 2018, четвъртък, 18.00 часа.

Тази експозиция е част от богатата сбирка българско изкуство на колекционера Боян Радев и представя един от значимите наши живописци Златю Бояджиев (1903 – 1976) чрез работата му в портретния жанр.

Портретът присъства активно в творчеството на художника още от началото на неговия път през 1930-те. Първите му модели са близките от семейството и приятелите, чиито образи оживяват върху платното с несвойствена за млад автор категоричност и зрялост на художествения възглед. От това време са подредените тук „Дамски портрет“, 1932 и „Портрет на майката на художника“, 1936 – ярък пример за качествата му на живописец, но и на психолог, който умее да улови точно характера и състоянието на своя модел. Тези работи са типични като пластичен език за ранното творчество на Златю Бояджиев, характеризиращо се с изразителен рисунък на пластичната форма и цялостно графично звучене.

Различни като подход в пластичното изпълнение са групата портрети, рисувани след 1951, когато художникът, след получения инсулт и парализата на дясната ръка, започва да рисува с лявата. Почеркът му става различен с експресивно положени къси мазки в чист цвят и със специфична динамика на четката, постигаща сложна живописна тъкан. В поредицата творби от тази голяма група се причисляват и тук експонираните портрети на Васил Стоилов, Христо Нейков, Мария Столарова, Богомил Райнов, Катя Паскалева и на други известни или непознати персонажи. В портретите от пръв поглед грабва безпогрешното „хващане“ на характера и онова присъщо за Златю Бояджиев красноречие в изначалния лаконизъм на изразните средства. Усещаме топлото приятелско отношение на художника към модела и се забавляваме с начина, по който той е интерпретиран.

Изключителен по своето внушение е неизвестният за публиката портрет на Златю Бояджиев от неговия приятел, големия български живописец Давид Перец (1906 – 1982). Монументалното излъчване на образа сякаш не случайно естествено доминира над портретната галерия, за да припомни за мощното присъствие на Златю Бояджиев в българското изкуство на ХХ век.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.