Ротари клуб подари концерт-спектакъл на великотърновци

Волен Сидеров: Оставката на Валери Симеонов не е съгласувана с мен

АПИ: До 20 декември се приемат офертите за ремонта на 47 км от път II-23 Русе – Кубрат

Археолози откриха миниатюрна Теракотена армия

Тереза Мей отхвърли контрапредложенията на своя проект на споразумение за Брекзит

Обвинения за брата и сестрата след убийството във влака край Вакарел

Томислав Дончев: Парламентарна предпоставка за предсрочни избори няма

Весела Лечева, народен представител от „БСП за България“: Тази много закъсняла оставка на Валери Симеонов няма да уталожи напрежението

Млад мъж се обеси пред бащината къща на жена си в Смолян Трупът открили мъже, тръгнали за риба

Окръжният съд в Търново отново гледа дело за укриване на данъци от адвокат и съдебен лекар Първоначално постановената присъда бе отменена от Апелативния съд в старата столица

Валентин Радев: Гражданите не винаги знаят кое е законно и кое не по време на протест, полицията трябва да действа с твърда ръка

Труд Уикенд – един вестник за два дни

Един човек е загинал при протестите във Франция срещу повишаването на цените на горивата

Андреа и Тита първи приятелки Ще има ли дует между двете изпълнителки

Сестрата на Бойко Борисов: Брат ми беше първият човек, на който се обадих, когато се разболях

Незаконен път за 17 млн. се руши и застрашава живота Не се работи по правилата, няма отчуждителни процедури, няма разрешителни за строеж

Опасното трасе

При дъжд преминаването е като игра на руска рулетка

Път, построен за 17 млн. лева народна пара, е изоставен без стопанин, той се руши и е изключително опасен, а десетки хора и автомобили преминават всеки ден по него. Цяло чудо е, че още не е станала някоя голяма трагедия като тази в Своге.

Пътят е прочутата отсечка Рибново-Осеново, станал известен преди години като пътя на Емел Етем. Трасето е само 10 километра, но погълна за строителството цели 17 милиона лева пари от държавната хазна. Това стана през 2008 година, по времето на кабинета „Станишев“. Тогава по предизборни митинги ДПС обеща на хората в община Гърмен и в частност Рибново да им направи пряк път до Банско, Благоевград и столицата. Речено-сторено. Тогавашната министърка Емел Етем оформя документите за пътя като превенция за бедствия и аварии ако се случи нещо по основното шосе, което минава чак през Гоце Делчев. Така парите се отпускат от фонда за бедствия. И почва едно бързо строителство на отсечката между селата Рибново и Осеново. Пътят буквално е златен, както казват местните хора, защото поглъща 17 милиона лева, много пари за нищо свършена работа. Първо, не се работи по правилата, няма отчуждителни процедури, няма разрешителни за строеж, няма оформена документация. Фирмата-строител си тръгва през 2009 година, като пътят е оставен на акт 15 и не са били свършени допълнителни довършителни работи.

Така забърканата каша тогава още не е напълно ясна, защото еуфорията държи хората. Тръгват по хубавия нов асфалт да пътуват. Пътят им скъсява с цели 40 км пътуването до важните за хората дестинации – до болницата в Разлог, до магазини и складове в Банско, откъдето бизнесът зарежда, до Благоевград за административни дела и до столицата. Ползата е огромна – и социална, и икономическа.

В община Гърмен, която е длъжна да оправи документацията и да проведе редица процедури, за да се събере държавна комисия и да издаде акт 16, обаче нехаят за това.

Явно други дела са вълнували кметовете, които са се изредили през годините от 2008 до сега, а това са Ахмед Башев и сегашната кметица Минка Капитанова.

И така никой от тях не полага грижи за пътя, който почва да се руши и през последните години вече е толкова опасен, че хората признават, че рискуват живота си, но го ползват, защото им спестява много време.

Сега отсечката е в окаяно състояние – пътят е разцепен на места, стеснен от огромни свлачища, няма мантинела, а падат късове скали и може всеки момент да изпрати някое превозно средство в пропастите. В сезона на дъждовете преминаването е като игра на руска рулетка, защото се сипят камъни и скали отвсякъде, а шофьорите вместо да си гледат пътя, гледат нагоре. През зимата пък само търсачи на силни усещания могат да рискуват и да минат през него, но се намират такива, защото просто няма кой да ги спре.

На тази отсечка няма полиция, няма КАТ, няма контрол, ако стане ПТП то може и да си умреш без никой да знае часове наред, а ако си викнеш помощ, то пак чакаш поне час и половина – два докато стигнат властите до там.

И всичко това заради факта,че пътят за 17 млн.лева е ничий и не съществува никъде по документи.

„Няма как за път, който не е въведен в експлоатация, да бъдат заделени средства за поддръжка”, казва сегашната кметица на община Гърмен Минка Капитанова.

„Сега, за да извади акт 16 за този път, ще бъдат необходими повече от 100 000 лв., за да го приведе във вида, в който го е получила. Иначе никаква държавна комисия не би приела този път”, казва пък бившият кмет на Гърмен.

„Как да търсим средства за път, който не съществува на документи. Той никъде не фигурира все още, защото не е въведен в експлоатация. На място съществува самият път, но на документи, такъв път няма“, казва кметът на Гърмен Минка Капитанова и признава, че се въртят в омагьосан кръг, защото хем няма пари за поддръжка, хем не може да се узакони, докато не се извърши сериозен ремонт.

Бившият кмет пък Ахмед Башев даже прехвърля топката на община Банско, защото част от пътя се намира на нейна територия. Според него те трябва също да участват в процедурите по узаконяването на отсечката. А Банско контрира и казва, че няма как да оправя бакиите на съседната община, която дори не е провела отчуждителни процедури и сега да иска от тях да узаконят беззаконията им.

„Казусът с пътя в Рибново е истинска каша и хаос. Но за това положение има виновни и те трябва да си понесат отговорността за разхищението на 17 млн. лева народна пара. Затова аз ще сезирам прокуратурата и ще искам пълно разследване как се е стигнало до това положение, каза специално за „Труд“ евродепутатът Асим Адемов от ГЕРБ. Той е от този регион и е получил десетки сигнали от местните хора, които питат основателно защо никой не поддържа златния път и е изоставен.

„Най-важното в случая е, че сега този път е опасен, многократно по-опасен от пътя край Своге, където стана огромната трагедия. И не можем да се правим, че няма проблем. За мен при всички положения този път през есента и зимата трябва да се затвори. А не, когато стане белята да питаме кой носи отговорност“, коментира евродепутатът.

Абсурден е казусът, абсурдно е и поведението на двамата кметове Башев и Капитанова, които непрекъснато се оправдават и си прехвърлят топката. Аз не зная дали вече е възможно този път да бъде спасен, вероятно ще трябват много пари и воля от страна на кмета да се справи със сложната ситуация, но тук трябва прокуратурата да изясни кой е виновен за потъването на толкова милиони и резултатът да е толкова плачевен.

Попитахме по случая и шефа на АПИ Светослав Глосов, който обясни, че проблемът е изцяло в общината. Тя трябва да извърви процедурите по узаконяването на пътя, иначе той ще си остане несъществуващ.

Да, ама пътят го има и хора пътуват по него. И всеки ден, в който няма пострадали е просто късмет.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Питайте Доги, той знае и ще нареди на Е.Е да върне парите и да си довърши работяата.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.