Робот вдига „на крака” хора в инвалидна количка Уникално българско изобретение дава нова надежда

Организират първата по рода си лятна строителна академия в Габрово Тя ще събере 64 ученика от най-престижните гимназии от 15 града в България

Увеличават се болните от варицела във Варна

Фюри „стана американец“, за да пребие Том Шварц

Аржентина и Уругвай останаха без ток

Министър Караниколов: Язовирите в тежко състояние ще бъдат ремонтирани от държавата

Журналистът Анна Заркова за злоупотребите с право: Криминални типове водят стотици дела срещу магистрати

Пак златна награда за Стоичков

Моторист загина след удар с кола във Враца

Пламен Марков, двукратният победител в анкетата за треньор №1 на годината на „Труд“: Вече трудно ще говорим за класирания

Конгресът на БСП прие политически доклад за евровота, отчетоха ръст на гласовете Националният съвет трябва да изготви предизборна платформа за местните избори до 31 юли 2019 г.

Президентът: Храмовете и вярата винаги са били сигурният брод на българския народ към съкровената ни национална идентичност

Язовир в Стражишко преля за втори път за една седмица

Борисов ще разговаря с еврокомисаря Мария Габриел за изграждането на суперкомпютър у нас

Президентът Радев: Корнелия Нинова се е доказала като човек, който знае какво прави и носи отговорност за своите постъпки Много е важно България да не остава без политическа опозиция, заяви държавният глава

Ники Лауда – Майсторът на резките завои

Ники Лауда пресече финалната линия на земния си път и премина във вечността. Трикратният шампион във „Формула 1“ издъхна на 70-годишна възраст в болница в родния си град Виена. Той загуби състезанието с инфекцията на белите дробове, която го повали през миналото лято и превърна последните девет месеца от живота му в неравна битка с болестта и възрастта.
Както при Михаел Шумахер, чийто живот зави в неподозирана посока в следствие на едно падане на ски, така и при Лауда събитията се развиха по лош начин след ваканционно преживяване. По време на почивката си на остров Ибиса той хвана летен грип. Вирусът се разви бързо и се наложи пилотът да се прибере за лечение във Виена. Говори се, че дори сам е управлявал частния си самолет на път за дома. После се наложи белодробна трансплантация. Донори му станаха двама току-що починали пациенти. Техните органи обаче не успяха да дарят здраве и живот в тялото на Ники. Той така и не се възстанови от тежката операция, като периодично влизаше в болница. През последните две седмици е лежал на диализа и изкуствено дишане. На 20 май животът му приключи по начина, по който протече в последните 70 години – с резки и неочаквани завои.
Бързата смяна на посоката съпътства шампиона от раждането му на 22 февруари 1949 г. Тогава бъдещето на Андреас Николаус Лауда изглежда предначертано – да стане предприемач като

Ужасната катастрофа на пистата „Нюрбургринг“, в която Ники Лауда и колата му се запалиха.

баща си и дядо си. Младият Лауда обаче не се интересува от сделки и от сметки, а от коли. Като тийнейджър спестява от щедрите джобни пари, които му дават родителите, за да си купи първия автомобил – кабрио „Фолксваген“ тип „бръмбар“ от 1949 г. С вехтата машина младокът „пали“ гуми, без да има шофьорска книжка. Влиянието на фамилията го спасява от дългата ръка на закона.

Ненавършил 20 години, Лауда участва в първото си състезание – планинско рали, в което заема челно място. Талантът му да закарва бързо колата си до финала бързо е забелязан и в крайна сметка се озовава във „Формула 1“. Но за да си осигури пилотско място в някой от отборите, му трябват пари. А семейството отказва да му ги даде. След серия разправии с родителите си, пилотът тегли заем, обезпечен със застраховката му живот, направена от фамилията. И така става състезател на отбора „Марч“. С решителност и прецизно каране компенсира липсата на опит и финес в управлението на болида. Бързата мисъл и добрата реакция са сред най-силните му качества.

През 1975 г. Ники печели първата си титла с „Ферари“. На следващата година едва не изгаря жив в катастрофа на „Нюрбургринг“. Тогава той напразно апелира сред пилотите да бойкотират състезанието заради слабите мерки за сигурност. На хлъзгавата писта губи управление и се блъска в оградата, след което върху него връхлита друг автомобил. Наоколо няма маршали да му помогнат. От горящата кола го измъкват колегите пилоти. Каската му е счупена, косата му е изгоряла, дробовете му са пълни с вредни газове. Близо минута Лауда се е „пържил“ на температура 800 градуса. Тогава претърпява първата сериозна операция на белия дроб. Лекарите премахват дясното ухо, десния клепач, дясната вежда и част от скалпа му. Няколко дни се бори за живота си на болничното легло със свещеник до себе си за последно причастие.
Месец и половина по-късно Ники отново е на пистата, но вече с шапка, за да прикрива белезите. Става обаче по-предпазлив. На следващата година има всички шансове да спечели втора поредна титла. На последното състезание в Япония обаче отново вали и той се отказва с думите: „Аз не

Ники Лауда празнува поредната си победа в епилога на кариерата си като пилот във „Формула 1“.

съм самоубиец.“ Така с една точка преднина шампион става Джеймс Хънт.
След втората си титла през 1977 г. Лауда постепенно губи мотивация. И най-неочаквано след тренировка за Гран при на Канада през 1979 г. паркира в бокса и казва на отбора си: „Писна ми да карам в кръг.“ Отказва се от спорта, но се връща три години по-късно и през 1984 г. става за трети път шампион за „Макларън“ с точка пред Ален Прост. Трикратен шампион и непредсказуем във всичко – такъв ще остане завинаги.

Пилот и във въздуха
След като спира да кара във „Формула 1“, Ники Лауда основава авиокомпания, която носи неговото име. Тя се разраства бързо и впоследствие е погълната от Австрийските авиолинии. След това поставя основите на нова авиокомпания – FlyNiki, която в един момент продава, а после си я купува обратно. Бизнесменът Лауда е като пилотът Лауда – специалист по острите завои.

И отборите си сменяше без проблеми. Беше консултант във „Ферари“, в „Ягуар“ и в „Мерцедес“, както и редовен коментатор на състезанията от „Формула 1“ за германската телевизия RTL. На последния старт от сезона през 2017 г. в Абу Даби той за първи път свали шапката си в ефир и каза: „Е, това беше!“. След което прекрати коментаторските си изяви.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.