Хибридният спорт

Duke Nukem Forever e най-тъпата игра

Десислава Танева: Африканската чума по свинете все още не е отминала

Ревю на Шанел събра знаменитости Виржини Виар представи първата си самостоятелна колекция за марката

Стабилизирано е състоянието на 14-годишното момче, ударено от кола на НСО

Кати Прайс остана без розовия си джип Автокъща изкупи тунингования Range Rover на силиконовата моделка

Саудитска Арабия мами геймъри с награден фонд

Кога жена се интересува от миенето на колата?

Китаец наля $1,5 млн. в герой, приятел го продаде за 500

Момичето, пострадало при катастрофата с джип, е в стабилно състояние

САЩ официално отложиха влизането на допълнителни мита срещу Китай

Двама души са загинали при две тежки катастрофи в Пловдивско

Снежна буря причини смъртта на един човек в Исландия

Борис Джонсън – По волята на народа

Мачовете и спортът по телевизията днес, събота, 14 декември 2019

Николай Колев – Докторът от КАТ

Николай Колев е работил 28 години само и единствено в КАТ и пътна полиция в Сливенска област. Когато оглави сектора, броят на тежките катастрофи бе занижен, войната по пътищата взе 11 жертви по-малко, а броят на ранените бе намален с 68 души. Казва, че го пенсионирали за 24 часа. Той е единственият катаджия с две дипломи за висше образование и придобита научен степен „доктор”. Автор е на публикации, свързани със законодателството, и на предложения за промяната му. Търсен е от Националния институт по пътна безопасност като експерт. Наскоро излезе първата му книга от бъдеща трилогия.

Бившият началник на КАТ Николай Колев от няколко години е пенсионер. От младите, защото още няма и 60. Извървял е целият път на йерархията, от редови служител на пътя – до кабинета. През повечето време на службата е бил заместник на началството. От онези хора, които са компетентни и почтени в работата и затова системата не може без тях, независимо от смяната по върховете. Наясно е с особеностите и спецификите на дейността във всяко едно звено. Хората, които го познават отблизо, твърдят, че е нещо като енциклопедия по въпросите на КАТ. Второто му висше образование е по право. Докторската степен получи за дисертацията си „Дейност на пътната полиция при ПТП”. Отскоро стана автор и на специализирана литература.

Признава, че е станал пътен полицай по желание, а не по неволя. Смее се на вицовете за катаджии, защото сигурно не са създадени заради такива, като него.

„Когато съм спирал за проверка, винаги съм обичал да обяснявам. Важно е водачът да разбере за какво става дума. Глобата не е панацея”, казва Колев. След пенсионирането си продължава да следи отблизо законодателството за движение по пътищата. Ядосва се, пише, предлага на институциите. „Глобите постоянно растат, ама ефект няма. Едни и същи глоби важат за различни по тежест нарушения, което не е нормално. От друга страна, отдавна говоря, че размерът им е „от – до”. Как да определиш санкцията?”, вдига рамене той. 20 лева – за сини очи? Или максимумът от 150 лева – за лоша прическа? Един известен филмов герой на Тодор Колев с множество птичи прякори – Орелски, Ястребовски, Соколов, Мисирков и какво ли още не, мразеше да живее в рамка „от – до” и затова я караше по собствено правосъдие…

„Накрая, като никой „горе” не ме чу, реших, че най-важното е да бъдат полезен на обикновените водачи със своя опит. За книгата ме вдъхнови проф. д-р Стефан Симеонов. Благодарен съм на ръководството на Академията на МВР, където защитих дисертацията си, на автомобилни състезатели, на колегите си от пътната полиция и на всички, които ми оказаха съдействие. Тази книга не е научен труд, а съвсем практическо помагало”, разказва Колев. Така станал нещо като писател. Но не съвсем. По-скоро автор на експертно-практическо четиво. В 150-те страници на „Добър” шофьор ли съм?” има всичко: кои са водачите на автомобили, причините и последствията от произшествията, мерките за административни въздействия, състоянието и подготовката на автомобила, изкуството на управление – скоростта, дистанцията, инфраструктурата, употребата на алкохол и наркотици и множество препоръки за безопасност. Има даже приложени карта и таблица към с нея с всички участъци с концентрация на произшествия по републиканските пътища в страната.

„Изследванията в страните-членки на ЕС показват, че социалните загуби от един загинал при пътно-транспортно произшествие възлизат на 1 млн.евро! За периода 1990-2015 г. на територията на България са настъпили 183 292 тежки ПТП, при които са загинали 24 948 души. Други 216 622 са били ранени, като една значителна чат от тях са останали временно или постоянно нетрудоспособни или с трайни увреждания, водещи до инвалидност. През същия период са загинали 1 100 деца, повечето от тях – ненавършили 14 години”, цитира ужасяваща статистика експертът. По събраните от него данни, в края на 2016 г. водачите на моторни превозни средства в страната са близо 4, 3 млн. души. А 93,9 на сто от катастрофите са станали по вина на шофьорите. И още един стряскащ факт: шофьорите със стаж до 3 години представляват 10-15 процента от общия брой, но те причиняват над 35 процента от тежките катастрофи. „Мога и още цифри да съобщя, за да илюстрирам колко сериозна е темата. Получавам отзиви от хора, които са имали възможност да прочетат книгата. Пишат ми „Браво на вас!”, благодарят. Доволен съм, че са научили нови неща и че съм бил полезен. Когато се заговори за системата „бонус-малус” тръгнах съвсем по ентусиастки да оставя тази книга на застрахователните компании, да се запознаят, да я дават на хората, за да се предотвратят сакатлъци. Но никой не показа интерес, уви”, казва още авторът. Самото издаване е платил със собствени средства. А повечето екземпляри е подарил.

Следващата си книга ще посвети изцяло на пътно-транспортните произшествия, с конкретни примери и препоръки. „Ама чакам измененията в Закона за движение по пътищата, за да бъда актуален”, обяснява той. Последната книга от трилогията пък ще е за взаимодействието между контролните органи и водачите. „Защото Левски е казал: взаимно да си кажем кривиците, ама и взаимно да си ги оправим”, заявява Колев.

 

Маниак е на тема „радиотехника”

Страстта към радиотехниката се появила още в детските години, когато бил четвъртокласник. Като ученик получил сребърен медал от окръжно състезание в миналото. Не се е отказал от заниманията си нито за ден. Измайсторил е ред уреди, с различни приложения, включително и в стопанската дейност. Сега работи върху създаването на специален прибор – зарядно за акумулатори. Обича да чете история.

 

За него

Много е полезен с опита си

Г-н Колев има доста богат опит и като служител в пътна полиция, и като експерт. Книгата му „Добър” шофьор ли съм?” е изключително полезна и интересна. Аз лично научих полезни, практически неща от нея. И горещо я препоръчвам на водачите, на хората, които се занимават с експертизи. Благодаря му за тази книга!

Владимир Тодоров, Българска асоциация на пострадалите при катастрофи

 

Винаги е бил стриктен в работата си

Познавам го покрай Съюза на българските автомобилисти и мога да кажа, че винаги е бил изключително стриктен в работата си. Имам впечатления от проверките, които е извършвал и мога да отбележа подчертаната му справедливост. Користта му е напълно чужда. Смятам, че мнението му като експерт трябва да бъде чувано, защото има голям опит.

Георги Василев, автомобилен състезател

 

Книгата трябваше да излезе в много по-голям тираж

Преди 20 години излезе книга на друг наш колега /от Академията на МВР – б.р./ на тема „Що е полиция и как да я ползваме?”. Книгата на Н.Колев е втората подобна книга, но написана възоснова на собствен опит, а не на теория. В нея обобщенията имат съвсем друг ефект. Всичко е отправено с цел поука. Много рядко има такива книги, създадени с идеята за споделяне: „Ето, аз давам това на вас!”. Така прави един Учител. Личното ми мнение е, че „Добър” шофьор ли съм?” трябваше да излезе в много голям тираж, тя трябва да бъде популяризирана. За разлика от другата книга, която споменах и която бе държавна поръчка, за тази авторът не е ползвал спонсори или държавно финансиране. Всичко е направил сам, както между впрочем всичко сам е постигнал през целия си живот!

Проф. д-р Стефан Симеонов, бивш преподавател в Академията на МВР, сега – университетски преподавател

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.