Нова наредба прави пътищата по-безопасни

Автор: Труд
Нова наредба прави пътищата по-безопасни

60 на сто от катастрофите са в градовете и селата

Нова наредба ще направи пътищата у нас по-безопасни. Вече се изготвят правила за ограничителните системи за пътища и улици, както и изменения на Наредба 5 за установяване на участъци с концентрация на пътно-транспортни произшествия. Това стана ясно по време на XII-та национална конференция с по транспортна инфраструктура с международно участие, която се организира от Катедра „Пътища и транспортни съоръжения“ към УАСГ, Института по транспортно строителство и инфраструктура и Националния комитет на България към Световната пътна асоциация - Сдружение „Български форум по транспортна инфраструктура“. В научния форум участват над 350 делегати, от 3 континента. Работните сесии са шест и включват 33 доклада и презентации.

В България започва процес на актуализиране на TEN-T мрежата- до края на 2024 г. ще се извърши оценка всички пътища, ще се въведат нови процедури на одитиране. Един от възможните варианти е обследване на пътната инфраструктура с лидарна технология. Предстои оптимизация на работните процеси, при който се обединяват в една система всички участници в инвестиционния процес с цел ефективност и контрол, подчерта инж. Иван Табаков от Агенция "Пътна инфраструктура".

С колегите от АПИ работим в прилагането на новите правила не само за магистралите а за цялата пътна мрежа, заяви Малина Крумова, ръководител на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“. България 60% от пътните произшествия са в границите на населените места, обясни Крумова. И призова общините да прилагат същите директиви и правила за пътна безопасност. През годините в България всяка една от институциите е трупала опит, знания, документация, но това което ни липсва е координация. Необходимо е да положим усилия, да работим в една посока, за да постигаме резултатите, които искаме, допълни Крумова.

За първи път на форума бяха представени приоритетите, гледните точки и инструментите на банковите институции, които са важна част в процеса на реализация на големите инфраструктурни проекти. Според Хатем Шахбани, представител на Световната банка, кординацията между институциите е ключова да пътната безопасност. И подчерта, че едно от потенциалните приложения на новата тол система е и като допълнителен инструмент за по-добро „заставяне“ за спазване на правилата- разпоредбите за ограничения в скоростта и пътните стандарти. От своя страна Адреас Бейсос, представител за България на Европейската инвестиционна банка, коментира че и финансовата институция има онлайн платформа Road safety Advisory, в която частен инвеститор, община или държавна агенция могат да кандидатстват със свой проект. В Украйна чрез платформата са подкрепени пет града, в които са инвестирани 177 млн. евро с цел хармонизиране на инфраструктурата. В друга европейска страна е направена инвестиция от 470 млн.евро, в участъците с концентрация на пътни произшествия, познати още като черни точки.

В България започва процес на актуализиране на TEN-T мрежата- до края на 2024 г. ще се извърши оценка всички пътища, ще се въведат нови процедури на одитиране. Един от възможните варианти е обследване на пътната инфраструктура с лидарна технология. Предстои оптимизация на работните процеси, при който се обединяват в една система всички участници в инвестиционния процес с цел ефективност и контрол.

Библията на добрия път е заданието, категоричен бе председателят на Български транспортен форум проф. д. ик. н. инж. Николай Михайлов. Добре изготвеното задание ограничава възможността за каквито и да е грешки и дава основание на възложителя да изисква, подчерта той.

Във втория ден на форума делегатите ще се запознаят с иновативните подходи и решения представени от проф. д-р инж. Лейла Шакър от Университета в Щутгарт, от д-р инж. Степан Бохус от Техническия университет Бърно, Чехия.

Най-четени