Каракачанов: Смятам, че колегите от ГЕРБ са съгласни, че България повече не може да си затваря очите пред проблемите с циганите

Награждават Ципрас и Заев в Мюнхен за Споразумението в Преспа

Гл. комисар Николай Николов: Кранове от София ще вдигнат локомотивите и цистерните от дерайлиралата влакова композиция в Пловдив

Външното ни министерство предупреди за повишен риск от терористични атаки в Северна Македония

Премиерът Борисов в Мюнхен: Искаме да сме амбициозни – тогава ни е необходим и амбициозен бюджет на ЕС

Главният прокурор разпореди разследване на инцидента с дерайлиралия влак в Пловдив

Управителят на фирмата-собственик на дерайлиралия влак в Пловдив: Машинистите са се движели с нормална скорост Композицията е на "Булмаркет", чиито цистерни се взривиха в Хитрино

Eксперт по международни отношения: Посланията от форума по сигурността в Мюнхен са песимистични

Спецпрокурорът Мълър поиска 19 г. затвор за бивш съветник на Тръмп

Бойко Борисов в Мюнхен: България ще продължи да укрепва сътрудничеството си с Европол Премиерът проведе среща с изпълнителния директор на службата Катрин де Бол

Иван Пенков: Възможно е да има имплантирани руски агенти у нас

Корнелия Нинова: Днес лъсна истината за нова управляваща коалиция – ГЕРБ, ДПС, ОП

„Нема такъв живот“ на сцената на „Сълза и смях“ Уникална комбинация от stand-up комедия и илюзия

Еманюел Макрон обяви 11 март за национален ден в памет на жертвите на тероризма

ВМРО: Поредните цигански посегателства показват, че има спешна нужда от държавна концепция по проблема

Нови хоризонти пред армията Чертаят промените до 2032 година

По нова програма и нов план ще се развиват Въоръжените ни сили. Според пътната карта Стратегическият преглед на отбраната, който би трябвало да бъде част от планирания вече Стратегически преглед на отбраната и сигурността, трябва да започне още през есенните месеци. Краят му ще донесе законодателни промени, Програма за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили до края на 2032 г. и План за развитие на Въоръжените сили до 2026 г. В момента има аналогични документи, но те са в сила до края на 2020 г.

Новият хоризонт е набелязан от политическото и военното ръководство на армията. Това стана ясно от лекцията на началника на отбраната генерал Андрей Боцев при откриването на учебната година във Военна академия „Георги С. Раковски“. Така че е напълно възможно това правителство и този парламент да съставят задачата за бъдещето на отбраната ни, която трябва да решават следващите. Макар че у нас не всичко прието се изпълнява. Или задачите се оказват толкова трудни, че изпълнителите предпочитат да си затварят очите.

Впрочем, с промяната на План-2020, вече се закъснява. По признание на военните това се налага от приетия от Министерския съвет в началото на тази година „Национален план за повишаване на разходите за отбрана на 2% от брутния вътрешен продукт на Република България до 2024 г.“

Измененията са основно в разходите за отбрана като процент от брутния вътрешен продукт и създаване на възможности за назначаване на военнослужещи на вакантните длъжности. Това от своя страна изисквало ново приоритизиране на инвестиционните проекти. Състоянието на основното въоръжение и техниката ще остава критично, независимо от повишените инвестиции за поддръжка и ремонт на основни бойни платформи. Прогнозата е, че те ще се експлоатират с редица ограничения, водещи до снижаване на бойната им ефективност и риск за здравето и живота на личния състав. Някои системи, не крие висшето военно командване, са толкова остарели, че дори и осигуряването на достатъчно финансови ресурси няма да може да реши проблемите с тяхната поддръжка и експлоатация.

Главното условие да бъде достигнат хоризонтът и да има основание да се планира нов е спасяването на хората в армията. Ако проектите за модернизация подлежат на приоритизиране по една или друга причина, то проблемът с осигуряването на личния състав винаги стои като първи приоритет. Добре е, че командването на армията разбира това много добре. В противен случай, както се казва, генералите ще останат без армия. Вече се извеждат на преден план някои от решенията, които, ако бъдем честни, пак трябва да кажем, че са позакъснели. Разбра се, например, че пределната възраст за служба, според военното звание, е ниска. По тази причина подготвени за нуждите на отбраната сравнително млади хора се уволняват и се включват в армията на пенсионерите. Държавата губи, защото е инвестирала в тях, а към тях веднага се насочват представители на другата армия у нас – на охранителните фирми. Предвид параметрите, възприети в структурите на Министерството на вътрешните работи и средно приетите възрасти за военнослужещите в страните от НАТО, тази логика има своето значение, казва ген. Боцев. Такава практика се прилага в САЩ, Германия, Франция, Гърция, Латвия, Хърватска, Унгария, Австрия и др. Единствено в Белгия и Литва параметрите са сходни с тези в нашата страна.

Стана ясно, че възнагражденията не само трябва да се увеличат, но следва да се получават според отговорността, която един военнослужещ носи. Така заплащането вече няма да бъде само в съответствие със званието, но и с длъжността. Една стара формула, която работеше във времето, но бе отхвърлена по субективни причини. И още едно намерение, което години наред е само красиви думи. „Необходимо е създаване на нормативна уредба за устройване на членовете на семейството на военнослужещи в детски и учебни заведения и гарантиране на трудова заетост на съпругите (съпрузите), или компенсирането им с минимална работна заплата при преместването на военнослужещите от един гарнизон в друг.“ Това е от изключително значение. Реализирането му ще има позитивно отражение върху кариерното развитие, особено на офицерския състав. В противен случай, както си говорят военнослужещите, ще продължи да се утвърждава т. нар. селско-териториален принцип на израстване във военната професия.

А няма спор, че до 2032-ра и след това армия ще е необходима. И то променена. Достатъчно е да споменем прогнозата на висшето военно командване за предстоящите сериозни изменения в средата на сигурност в Черноморския регион, която представлява сложна и динамична комбинация от кризи и конфликти. Две са главните заплахи, произтичащи от развитието на тази среда – международния тероризъм и гражданските конфликти. Тези заплахи ще генерират все по-често необходимост от военен отговор – бърз, адекватен, гъвкав, навсякъде, където е необходимо. Това са фактори, които също ще оказват влияние при определяне тенденциите в развитието на Въоръжените сили.

 

Свикнахме с плановете

По-паметливите знаят, че това няма да бъде първият план за развитите на армията и въоръжените сили, като цяло. Имаше План-2004, План-2010, План-2014, сега е в сила План-2020. Тревожна е, обаче, оценката на началника на отбраната, че „появилите се през последните години проблеми в процеса на изпълнението на настоящия и предходните планове за организационно изграждане на Въоръжените сили генерират проблемни области в процеса на развитието и поддържането на отбранителните способности“.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. Уважаваният от мен С. Спиридонов и тук регистрира пълната безпомощност на цивилното ръководство на Българската армия да се справи с проблемите. Да, с ликвидирането на Генералния щаб, ръководството на Българската армия бе поето от министъра на отбраната. Според мен няма смисъл от нов, измислен стратегически преглед на отбраната. Време е да се върнем към успешният модел на Българската армия, разрушен от Ран – Ът и бр.ген. Кифенаар. След неуспешният експеримент с легиите е време да бъде възстановено Офицерското събрание. Исторически то е доказало способността си да изведе армията от кризи, сравними по тежест с днешната. Така офицерският корпус а не случайно попаднали в министерството на отбраната цивилни кариеристи, ще определят насоките за развитие и приоритетите на Българската армия. Също така следва да бъде възстановен Генералния щаб на Българската армия. Началникът на Генералния щаб, като старши висш офицер следва да поеме своите отговорности по планиране, организиране и изпълнение на програмите за възстановяване на армията. Не на последно място – за своето възстановяване, армията трябва да разполага с бюджет равен на 3% от брутния национален продукт в продължение на 10 години. Друг е въпроса за „усложнената обстановка в Черноморския регион“. Всеки може да направи справка в книгата на маршал Бирюзов как е започнала обявената на 05.09.1944 г. война на царство България.

  2. Вече е късно да се сещат,че инвестираните в хората от армията средства ги лапат охранителните фирми. Разбиването на БА вече е трудно да се компенсира. Трябваше да се мисли по-рано. Всички набелязани мерки за младите семейства дано не си останат само на хартия. Осигуряването на преподавателски часове за дъртите полковници и 9-месечни командировки,без пътни пари и с чувствително падане на заплатите на командированите ,също бяха некадърен ход на командването на БА. Много военни напуснаха заради такива простотии.

  3. Нов хоризонт? Пред коя армия? Тази от 22000 наемници! Това да не ви е 1989 година когато сме имали народна армия и залпова мощ на ракетната и стволовата артилерия (по руски образец ) превъзхождаща много други! Унищожиха я! Сега с армия от 21000 (дадесет и един) хиляди войници и офицери плюс доброволци на/за заплащане (наемници) – на гол корем „чифте“ пищови.Както вероятно Бай Ганьо понастоящем би казал: „Неутралитет, неутралитет му е майката!“. Не ми пука какво ще стане с НАТО, със САЩ! Ние сме съюзници на агресорите от НАТО и САЩ. Срещу кого – Русия? Аз се питам, дали БОГ пази България!.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.