Нов стимул за жп превозвачите

Нова методика ще стимулира жп превозвачите.

С 30% намаляват таксите за товарни влакове и с 10% за смесени композиции

Пак ще плащат и за неизползван капацитет

Променената методика отговоря на правилата на Брюксел

Нова методика на транспортното министерство ще стимулира превозвачите да използват по-ефективно железопътната мрежа у нас. С нормативния документ, публикуван за обществено обсъждане на сайта strategy.bg, се изпълняват изискванията на европейската директива за създаване на единно европейско пространство.

С документа се намаляват таксите за преминаване по родната железопътна мрежа. С 30 на сто по-евтино ще струва влаккилометърът за товарните влакове. Това всъщност е заявеното от бизнеса разстояние, което трябва да измине превозното средство. В момента при товарните превози се плаща от 90 до 99 стотинки за влаккилометър, а при смесените композиции - между 63 и 69 стотинки.

Също с 30% се намалява и таксата, която се плаща за брутотонкилометър. Тази такса зависи както от теглото на композицията, така и от преките разходи за поддържане на жп мрежата съотнесени към общата влакова работа на превозвачите от предходната година.

С 10% се намалява и таксата за влаккилометър и брутокилометър за комбинираните превози. Жп превозвачите плащат още и променлива такса за електрозахранване. Запазва се и таксата за неизползван капацитет, при която превозвачите плащат компенсация на Национална компания “Железопътна инфраструктура” за заявено, но неизползвано трасе. По този начин се гарантира по-ефективното използване на жп трасетата у нас. Събираната такса всъщност покрива “разходите на управителя на железопътната инфраструктура, направени за поддържане на железопътната мрежа в състояние, позволяващо осигуряване на нормално и безпрепятствено извършване на влаковата услуга в зависимост от потребностите на железопътните превозвачи, заявени и утвърдени с годишния график за движение на влаковете”, е записано в наредбата.

В Европа железопътният транспорт е водещ по отношение на транспортирането на товари, докато статистиката за България показва, че у нас приоритетно се използват шосетата. Според експерти дори след въвеждането на тол таксите това няма да се промени съществено, тъй като железопътната ни мрежа има нужда от модернизация, за да осигури по-бързото пренасяне на товари.

Коментари

Задължително поле