Заев: Предсрочните парламентарни избори ще се състоят на 12 април 2020 г.

Президентът Радев ще бъде на посещение в Япония за интронизацията на император Нарухито

Интронизацията на император Нарухито (ИНФОГРАФИКА)

Полицейски хеликоптер и няколко патрулки преследваха 4 часа силно агресивна крава в Германия

Подкрепа от Путин за Сирия търси Ердоган Иска армията на Дамаск да се оттегли от границата

Президентът на Чили въведе извънредно положение в още три града

Възможен ли е свят без глупаци? Сборникът „Психология на глупостта” прави аутопсия на глобалната напаст

Нов епос по „Война на световете”

Стево Пендаровски: Имаме държавен консенсус, че искаме да продължим по европейския път

Села в Невестинско са заплашени от воден режим

Възстановено е движението на пътя София – Варна край Омуртаг

Фандъкова печели в два тура с 10 пункта Данните са от представително проучване за цяла София на агенция „Сова Харис“, направено по поръчка на „Труд“

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 21 октомври 2019

Шестима ранени при катастрофа на бензиностанция край Елин Пелин

Тома Белев се изгаври с еврейския народ „Екологът“ погазва и международни норми

Обмислят нови акцизи за горивата

През миналата година цените на бензина в ЕС варираха между 1,10 евро и 1,68 евро за литър, а основната причина за това са различните акцизи, пише в доклад на ЕК.

В момента не взимат предвид енергийното съдържание и вредните емисии

Въвеждат правила за колите на ток

Дискусия за въвеждане на нови правила за акцизите върху горивата стартира в рамките на ЕС. Сред възможните варианти е акцизите за горивата да се определят не на базата на тон или килограм, а в зависимост от енергийното им съдържание или емисиите въглероден диоксид (CO2). Може да бъде въведен и минимален акциз за тока, използван за придвижване на автомобили.

Финландия, която в момента е председател на Съвета на ЕС, поиска да бъде направена реформа при облагането на енергийните продукти. Това е обсъдено на среща на министрите на финансите от ЕС (ЕКОФИН) през миналата седмица. На нея участва и министърът на финансите Владислав Горанов.

Настоящата Директива за данъчно облагане на енергийните продукти не отчита разликите във вредните емисии между различните горива, енергийното им съдържание и не прави разлика между възобновяеми и невъзобновяеми енергийни източници, пише в доклад на ЕК. Минималните акцизи за различните енергийни продукти нямат логика и са твърде ниски, което означава, че не насърчават енергийно ефективните технологии и дейности без емисии, е позицията на Финландия. Минимален акциз за тока за електромобилите въобще няма.

Преизчислени в евро за тон CO2 акцизите за горивата варират от 43 евро за пропан-бутана до 159 евро за бензина. На база количество енергия акцизите са от 2,6 евро за гигаджаул за природния газ до 11 евро за бензина. А акцизът за дизела е по-нисък отколкото за бензина – 120 евро за тон CO2 и 8,9 евро за гигаджаул.

У нас акцизите за бензина и дизела са в размер на минималните ставки за ЕС – 710 лв. за 1000 литра за бензина, и 646 лв. за дизела. Акцизът за тока за бизнеса е 2 лв. за мегават час, а за бита налог няма.

В страните от ЕС акцизите върху бензина и дизела са по-високи отколкото у нас, но наред с това някои въвеждат по-ниски ставки за продукти с по-ниско съдържание на сяра или емисии на CO2. Директивата на ЕС позволява и диференциране на тарифата според употребата на горивата – за обществен пътнически транспорт, таксита, събиране на отпадъци, армия и публична администрация, хора с увреждания и линейки.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.