Ограничават запечатването на ресторанти и магазини

По-строги мерки за длъжниците и за сезонните заведения

Облекчават правилата за хотелите

Запечатването на ресторанти и магазини при нарушения, свързани с издаването на касови бележки, ще бъде ограничено. Съгласие за това е постигнато на среща между представители на НАП и браншови организации, научи “Труд”.

Заведенията ще бъдат запечатвани, както и досега, ако нямат фискални устройства или не дават касови бележки. Но ако в касовата бележа стоката не е описана конкретно, а е посочено например “храна”, няма да се стига до тази крайна мярка. Освен това предварителното запечатване на ресторанти и магазини - преди случаят да мине през съд, ще остане по-скоро като крайна мярка за рискови търговци, а не постоянна практика. За сезонните заведения обаче, които работят само по три месеца през лятото на морето, запечатването веднага след констатиране на нарушението ще остане.

На срещата между представители на НАП и бизнеса са обсъдени и критерии, на базата на които данъчните ще преценяват дали даден търговец е рисков. Сред тях ще бъдат например дали заведението има задължения за повече от три месеца. Често ресторанти отчитат оборот, декларират ДДС, но след това не го плащат. Сред критериите дали даден търговец е рисков ще бъдат колко от служителите са на непълен работен ден, има ли работници без трудов договор, дали често е сменяна фирмата, която оперира търговския обект и др. Очевидно е, че ако обектът работи по 8 и повече часа дневно, а 70-80% от персонала е с договор за 4-часов работен ден, това е рисково поведение, смятат от НАП. Белег за рисково поведение е и, ако заплатите в дадено заведение са значително по-ниски от средните за съответния бранш.

От приходната агенция са предложили и вариант запечатването на търговския обект да бъде за по-кратък срок от сегашните 30 дни, ако нарушенията не са сериозни.

От бизнеса са поискали при неиздаване на касова бележка отговорен да бъде продавачът или сервитьорът, а не собственикът. Имало много случаи сервитьори да дават една и съща касова бележка на различни клиенти, които не обръщат внимание на часа, в който е издадена. Така сервитьорите извършвали нарушение без знанието на работодателя.

От НАП ще облекчат и изискванията към хотелите. В момента е практика при консумация на бара до басейна гостите в хотелите да не плащат веднага, а дължимата сума да бъде записвана на номера на сметката им. В тези случаи от бара дават бележка за дължимата сума, която обаче не е касов бон. Проблемът е, че при напускане на хотела гостът плаща всичко, но получават касова бележка, в която не е описана подробно консумацията. С готвените проблеми ще бъдат намалени изискванията към съдържанието на касовите бележки в тези случаи.

Най-четени