Падат акциите на чиновника в 142 закона

Хората няма да бъдат „куриери” между различни служби

Спират да изискват свидетелство за съдимост

Правят промени, за да улеснят хората и бизнеса

Бумагите, които изискват чиновниците от граждани и фирми за предоставянето на административни услуги, сериозно ще бъдат намалени с предстояща грандиозна реформа. За целта вече са пуснати за обществено обсъждане промени в Административнопроцесуалния кодекс. Идеята е да бъдат създадени необходимите условия, така че гражданите и фирмите да престанат да бъдат „куриери” между различните държавни и общински административни органи и да носят бележка от един чиновник на друг. За целта всички ведомства, държавни и общински органи, които предоставят административни услуги, ще обменят помежду си по служебен път данни, документи и информация.

Така акциите на чиновниците ще падната и те няма да могат да връщат хора с искане да донесат на следващия ден още една бележка.

Обмяната на информация между чиновниците ще става по електронен път и ще бъде безплатна. А за да се осъществи мащабната административна реформа с измененията в Административнопроцесуалния кодекс са предложени промени в общо 142 кодекса и закона.

Идеята е при подаване на документи в дадена администрация хората и фирмите да дават само информация необходима на чиновника, за да намери служебно данните, които са налични в различните държавни и общински регистри. Такива данни, документи и обстоятелства, за които ще се извършва служебна проверка, са най-общо: търговска регистрация, регистрация като юридическо лице с нестопанска цел, регистрация по Булстат, документи, налични в Търговския регистър като годишни финансови отчети, обявени дружествени актове и устави. Служебно ще се правят и справи за липсата на данъчни, осигурителни и митнически задължения, наличие на определено образование и квалификация, данни за собственост и учредени права, вписани в Имотния регистър, данни дали заявителят разполага с персонал по трудов договор. Чиновниците сами ще проверяват и за налични разрешения за строеж, разрешения за въвеждане в експлоатация, решения по ОВОС, данни от кадастралната карта, съдимост, както и за всички други документи, налични в публични регистри или издавани от същия или друг орган.

Една от сферите, в които бизнесът ще усети сериозна промяна, е подаването на документи при кандидатстване за обществена поръчка. Подготвените изменения на Закона за обществените поръчки са насочени към облекчаване на бизнеса. При кандидатстване за обществена поръчка се предлага да отпадне изискването за представяне на свидетелство за съдимост на българските граждани, на удостоверения за липса на данъчни задължения, на удостоверения от Агенция по вписванията и от Изпълнителна агенция “Главна инспекция по труда”, като за всички тези обстоятелства ще бъде въведена служебна проверка. Кандидатите за обществена поръчка обаче ще трябва да представят декларация, че нямат задължения към персонала си, гласят още промените.

 

Поставят ясни срокове

Извършват услугите до 3 дни

Административна услуга, за която специален закон не посочва срок за извършване, ще трябва да се предостави до три дни, гласят предложените промени в Административнопроцесуалния кодекс. Като в тези случаи чиновниците няма да имат право да взимат по-висока такса, ако предоставят услугата по-бързо като например за един ден или незабавно.

Когато в специален закон е определен максимален срок за извършване на административна услуга, органът, организацията или лицето, което я предоставя ще може да предложи и по-кратък срок като в този случай ще може да събира по-висока такса за бърза услуга. Размерът на таксата за бърза услуга обаче не може да бъде повече от два пъти по-висок от таксата за предоставяне на услугата в определения в закона максимален срок, гласят предложените промени.

 

Махат хартиените документи

Създават условия за е-правителство

С подготвените промени в редица закони ще бъдат премахнати изрични изисквания за подаване на заявления и документи към тях на хартия. Ще отпадне и изискването за представяне на документ за платена такса към искането до съответния орган, когато плащането е направено по електронен път, пише в мотивите към предложените промени в Административнопроцесуалния кодекс.

Промените целят настоящите текстове в законите да не бъдат спънка за онлайн предоставяне на административни услуги. В момента в множество закони е налице изискване към подаваните искания и заявления на граждани и фирми да се прилага документ за платена такса.

В част от действащите нормативни актове заявленията не се разглеждат, ако този документ не е представен. Това е пречка за предоставянето на електронни услуги и постигане на цялостна електронизация на процесите по обслужване на гражданите и фирмите.

 

Новите правила ще важат и за доставчици на ток и вода

Бизнесът също ще бъде по-услужлив

Новите изисквания за служебно набавяне на информация при предоставянето на услуги ще важат не само за държавните и общински органи, а също така и за организации, които предоставят обществени услуги, както и за лица, осъществяващо публични функции. С предложените промени в Административнопроцесуалния кодекс специално е посочено, че „обществени услуги” са образователни, здравни, водоснабдителни и канализационни, топлоснабдителни, електропреносни, електроснабдителни, електроразпределителни, газоснабдителни, телекомуникационни, пощенски, превозни, банкови, застрахователни, пенсионно-осигурителни, социални, библиотечни услуги, услуги в областта на културното наследство или други подобни услуги, предоставяни за задоволяване на обществени потребности, включително като търговска дейност. Това означава, че всички частни фирми, които предоставят тези услуги, ще трябва сами да проверяват дали например техните клиенти имат данъчни задължения или са осъждани.

„Лица, осъществяващи публични функции” са нотариусите, частните съдебни изпълнители, професионалните организации, които извършват регистрация и/или регулират по друг начин дейността на членовете си, охранителни компании, както и други лица и организации, чрез които държавата упражнява своите функции, и на които това е възложено със закон”, пише в проекта. Това означава, че нотариусите също ще трябва служебно да набавят данни за клиентите си.

В резултат на всички тези промени гражданите и фирмите ще получават по-бързо и по-добро обслужване, когато трябва например да се прокара ток до нов обект или пък кандидатстват за кредит от банка.

 

Дават по-голяма свобода

Общините няма да въвеждат регулации

Ще бъдат премахнати възможностите за въвеждане с подзаконови нормативни актове на различни разрешителни и регулаторни режими, пише в мотивите към подготвените промени в Административнопроцесуалния кодекс. Идеята е да не може да се въвеждат с наредби допълнителни изисквания за осъществяване на стопанска дейност или за извършване на определена сделка, които не са предвидени в закон. В момента най-често такива изисквания се въвеждат от общините с техни наредби. Но има случаи и държавните органи да въвеждат допълнителни изисквания към бизнеса с подзаконови нормативни актове.

За целта се правят промени и в Закона за административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност. Като специално се посочва, че регулаторни режими ще може да се въвеждат само със закон. Освен това с промени в закона ще бъде посочено, че публични електронни регистри ще трябва да се поддържат за всички разрешителни режими. Предлага се промяна и на самото име на закона, като той ще стане закон за ограничаване на административното регулиране и административния контрол.

 

Сега има произвол

Съществуват стотици незаконни лицензи

Стотици незаконни режими са въведени от общинските съвети в страната и реално се прилагат в момента. Те са незаконни, защото нямат правно основание, сочи анализ на БСК. Според Закона за ограничаване на административното регулиране, общините и сега не могат да администрират лицензионни и разрешителни режими, които не са въведени със закон. Но въпреки това, на сесии на общинските съвети са приети редица такива режими, като фирмите трябва да плащат такси за взимане на съответното разрешително.

В регистъра на административните услуги може да се види, че в страната има над 2000 режима. Целта на регистъра е да информира потребителите за това всяка услуга от кого се администрира. Бройката на съществуващите лицензионни, разрешителни и регистрационни режими и в момента е твърде голяма, смятат представители на бизнеса. С предложените промени в Административнопроцесуалния кодекс обаче няма конкретни мерки за намаляване на съществуващите вече режими.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България