Д-р Красимира Иванова: Хепатит C уби баща ми, зарази се след кръвопреливане Системата за проверяване на кръвта да гарантира 100% нейната безопасност, призова сестрата на премиера Бойко Борисов

Проф. Божидар Димитров: Комунизмът у нас беше държавен капитализъм

Патриарх Неофит за македонската църква: Имаме консенсус по главните въпроси на бъдещото

Премиерът Борисов ще се срещне с чешкия си колега Андрей Бабиш

Дамаск осъди турската операция в град Африн

Цецка Цачева: Няма да се въвежда трети пол и да се признават еднополови бракове

Катастрофа затапи пътя за „Капитан Андреево“ край Харманли

Министър Ангелкова: Всички 5-звездни хотели са резервирани на 90% за летния сезон

Щурмови хеликоптер „Апачи“ се разби в САЩ Двамата пилоти са загинали

Турция праща и сухопътни сили в операцията в Северна Сирия

Пост на турски език се появи в профила на президента във фейсбук

„Ауди“ изтегля 127 000 нови автомобила заради проблеми с емисиите

Лео Кадели: Приятели, помагайте

„Епъл“ може да спре iPhone X още през лятото Потребителите в Китай не го харесват

Ликвидирани са нападателите на хотела в Кабул Акцията продължи 12 часа

Пак лампи убийци в тунела „Ечемишка“

Новите лампи са монтирани от двете страни като аплици в коридор. Снимки: Пламен Стоименов

Новите лампи, монтирани при спешния ремонт в тунел “Ечемишка”, заслепяват шофьорите. Това съобщиха наши читатели, които пътуват често по магистрала “Хемус”. В момента движението е двупосочно в лявата тръба в посока към Ботевград, тъй като дясната продължава да е в ремонт. Днес екип на “Труд” покани на оглед четирикратния шампион на България по автомобилизъм Крум Дончев, който бе и експерт към транспортната комисия в 43-тото народно събрание. Той потвърди, че LED осветлението създава опасност от злополуки.

09-1-1

На 5 февруари в “Ечемишка” падна лампа и уби 64-годишна жена в автомобил. Лявата тръба бе затворена напълно и работници изрязаха изцяло старата осветителна система. Монтирани бяха LED лампи, купени миналата година с обществена поръчка за ремонта на дясната тръба. На 13 февруари лявата тръба към Ботевград бе открита с новото осветление от служебния премиер Огнян Герджиков. Ремонтът струваше 390 000 лв. и стана повод за размяна на предизборни реплики, като например: “Преместихте лампите от единия тунел в другия” (Бойко Борисов).

Но проблем се оказаха самите лампи. Когато човешкото око преминава през зони с различна степен на осветление, то се нуждае от няколко секунди за адаптация. Новите LED лампи в “Ечемишка” светят с т.нар. студена светлина, към която трябва да се настрои зеницата. “Ако се минава денем и е слънчево, адаптацията става бързо. Но вечер или при облачност, когато извън тунела окото е настроено на мека светлина, се удължава времето за реакция на острата светлина. Говорим за около 3 до 4 секунди за адаптация на очите на влизане и на излизане”, обясни Крум Дончев.

Разрешената скорост в двупосочната тръба е 70 км/ч. Ако шофьорът кара с 50 км/ч, за 1 секунда колата изминава 14 метра, а при 90 км/ч – 25 метра. Това означава, че за 3 секунди, през които автомобилът става неуправляем, той ще измине от 42 до 75 метра.

“Представете си, че пред автомобила има препятствие или катастрофа, за което водачът трябва да реагира възможно най-бързо. За тези 3 секунди той ще е заслепен и няма да задейства спирачките. Неслучайно в тунелите често стават верижни катастрофи. Участниците в тях после казват, че не са виждали нищо пред себе си, а само са чували шум от ударите на един автомобил в друг”, каза още Дончев.

Диодите на LED лампите в “Ечемишка” са покрити с прозрачно защитно стъкло, видя екипът на “Труд”. Ако то беше матово и или оцветено, светлината щеше да е по-мека. Осветителни тела са монтирани не в най-високата точка на тунела, а от двете страни на около 4 метра от платното. Те светят като аплици, сложени на стена, но за да не заслепяват, почти всички видове аплици имат някаква защита. Това могат да бъдат козирки или крила, които пречат на лъчите да падат директно.

“Възможно е да се получи фиксиране на водача в лампата, което още да затрудни реакциите му”, обясни Крум Дончев. Той посочи, че са опасни и светлините в другите два тунела – “Витиня” и “Топли дол”, където лампите от два реда преминават в един. “В този случай се изкривяват възприятията – имате усещане, че от един коридор влизате в два”, обясни експертът.

Рали шампионът Крум Дончев: Да гледаме с очите на шофьора

“Не е достатъчно да се похарчат “едни пари” за инфраструктурни проекти. Важно е да сме погледнали на даденото съоръжение с очите на шофьора, който ще го използва, и дали то е безопасно за него”, коментира вчера рали шампионът Крум Дончев. Според него рязката смяна на дневна или нощна светлина с тази на LED лампите в “Ечемишка$ нарушава концентрацията на човека зад волана. “Моите най-тежки катастрофи са били, когато съм карал с ниска концентрация. Зная, че трудното е минало, че водим в класирането, спирам да слушам навигатора и… страшното става. Обикновено шофирам с тъмни очила, но ги свалям преди тунел. Мисля, че те намаляват с още около 20% видимостта, независимо от осветлението вътре”, каза още Дончев. И добави: “За съжаление всяка седмица изпадаме в някаква криза. Дали ще е Хитрино или “Ечемишка”, ние вървим след събитията и вземаме мерки, когато вече се е стигнало до жертви. А трябва да отстраняваме опасностите, преди да се случило най-лошото”, каза още той.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (6)

  1. ама като няма учили физика на светлината и Стереометрия, /което се учи в Средните училища/, Да питат шоофьорите бе, Като няма ръководител, поне един трябва, ама , рибата се вмирисва от главата.

  2. nali trqbva da se kupqt nai evtinite bokluci ta da ostane po golqmo „‘komisionno“‘ kakto kazvat romite biznesmeni..

  3. А когато когато сложат аплици и направят осветлението с „мека “ светлина ще докарате някой експерт който да каже , че светлината е „мека“ и на шофьора му се доспива от нея , което я прави опасна за шофиране.
    И други неща ще направите само и само да окаляте сторените спешни мерки от екипа на проф.Герджиков.

    1. Алоууууу, Матросовеца!!! А защо 390 000 лева, бре? И по-важното, защо ДО ТОЗИ МОМЕНТ няма издаден документ за тези пари? Червената комунига по всяко едно време се опитва да покаже колко е велик, колко нейкадърни са били тези преди него и как може с вълшебна пръчица да оправи нещата. Ама не може! Той не е избран, бре, че да прави каквото и да е друго, ОСВЕН ИЗВЪНРЕДНИ ИЗБОРИ! А сега ми се готви еврокомисар да избира, ако нещо закъснеело новото правителство… Айде по-полека с дундуркането!

    2. Да му имам (на герджиков) „спешните“ мерки. Нескопосани и скъпи до наглос

  4. Всеки водач да си прецени с колко да кара в тунел. Специалиста по лампи явно много разбира. Всеки да си знае чергата.Българина винаги недоволен и специален

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.