На 24 януари 2019 да почерпят

Тръмп призна Хуан Гуайдо за временен президент на Венецуела

Путин и Ердоган обещаха да довършат „Турски поток“ до края на 2019 г. Двете страни ще засилят сътрудничеството си за стабилизиране на Сирия

И уискито жертва на Брекзит без сделка Производители предупреждават за оскъпяване на напитката и проблеми с износа й

Русия представи ракетата „нарушител“ на пакта със САЩ 9М729 накара Вашингтон да обяви, че излиза от подписания през 1987 г. договор с Москва

Швейцарският WWF с намеса в държавната политика за туризма „Зелената“ офшорка пробутва на Министерския съвет стар и манипулативен доклад за Пирин. Вместо ски предлагат археологически екскурзии и фото разходки

Висока лавинна опасност през следващите дни, ПСС съветва да бъдем внимателни в планината

Здравето опасно за българските лекари Поне четири са нападенията в спешни центрове последните дни

Ердоган: Развитието на отношенията между Русия и Турция влияе позитивно на регионалната сигурност

Депутатите узакониха проверки на публикации (обзор) Комисията за защита на личните данни има право да влиза в медии и да рови в компютрите на журналистите

Осигуряване след пенсиониране и облекчения за деца

Нинова покани Ахчиева в телевизията на БСП

3 млн. души губят акциите си от приватизацията АИКБ настояват да се оттегли предложението

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 24 януари 2019

Българско дружество купи банка в Молдова Холдинг “Доверие” взима 64% от Moldindconbank

Пациентите масово лъжат лекарите си Неадекватното общуване доктор-болен може да доведе до тежки последствия

Пациентите желаят да ги лекуват, а не да им се карат и да ги поучават.

Проучване, публикувано в JAMA Network Open, показа, че 60-80% от американците заблуждават личния си доктор при въпросите, които са важни за здравето им, и могат да повлияят избора на лечение. (Май д-р Хаус се оказа прав със знаменития си израз „Всички лъжат”…) В България също сериозно е нарушена двустранната комуникация лекар-пациент.

Защо се крие важна информация

Учени от четири водещи американски университета анализираха отговорите на респонденти от различни краища на САЩ. По думите на авторите изследването има информационен характер и цели да покаже истинското положение на нещата, а не да поучава и критикува.

На участниците в проучването са зададени седем въпроса пред учени, лекари и психолози, също и в групови срещи и експерименти. Ако респондентът отговори на някой от въпросите, че е лъгал, е помолен да разкаже защо е направил това. Така са изведени основните причини за подмяната на информация: гордост, когато пациентите крият, че не са разбрали думите на лекаря или инструкциите за употреба на препаратите, освен това не са съгласни с препоръките на доктора и просто не ги изпълняват, без той да бъде уведомен.

„Всички лъжат”, казва д-р Хаус. И не лъже...
„Всички лъжат”, казва д-р Хаус. И не лъже…

Най-важните теми обаче, при които болните невинаги са искрени, засягат интимни, чувствителни здравословни проблеми, признава д-р Барбара Кебер от Glen Cove, Ню Йорк. Пациентите не желаят лекарят да им се кара, да ги наставлява и да оценява морала и постъпките им. Гузността и чувството на унижение от признаването на вредни навици, венерически болести или следване на опасни диети също е от важно значение. Някои искат да скрият диагнозата, за да не попадне тя в историята на болестта. Има и странна мотивация – много болни просто желаят да се харесат на своя лекар и търсят неговата оценка, че са „суперпациенти”.

Доверие е ключовата дума

Погрешната информация на пациента логично затруднява медиците. При оказване на спешна помощ лъжата е изключително опасна и може да доведе до тежки последствия. Някои болни, заблуждаващи доктора си, поемат риска и търпеливо страдат от страничните ефекти от ненужното лечение, за да не се разкрие тяхната „страшна истина”.

Така се ражда порочен кръг – лекарите не могат да бъдат прецизни и не са гадатели, когато пациентите са нечестни. От друга страна пък, болните обвиняват докторите в некомпетентност и бездушие. Чия е вината?

Основният проблем е как да се „развърже езикът” на пациента. Решението е просто – преди всичко човекът в бяла престилка трябва да събужда доверие. Докторът трябва да признае, че често неговото поведение е далеч от идеалното и провокира пациентската лъжа да застане на пътя на лечението. Откритият диалог е възможен само тогава, когато болният е стопроцентово убеден, че лекарят възнамерява да му помогне, а не да го осъжда, оценява или „претупва”. С други думи – когато пациентът вярва на доктора и е напълно честен с него.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.