Приземяването на авиокомпаниите

авиокомпании, полети

На фона на 80% спад на пътникопотока между Китай и останалия свят, и масово спиране на полети до Италия, фалитът не е тема табу

Нискотарифните превозвачи приемат заразата като временна мярка

Щетите, които нанася епидемията от коронавирус в света, не са големи, те са огромни. Заразата промени начина на живот на милиарди европейци и азиатци под карантина и го обърна с главата надолу само за три месеца. Градовете в Италия и Китай пустеят, а цялата световна икономика е поставена пред предизвикателства, наподобяващи финансовата криза през 2008 година. Заведенията, хотелите, апартаментите за гости, целият туризъм се готви за „военно положение“. А от карантинния начин на живот и паниката, която ни спохожда, най-пострадали след туризма, ще бъдат сигурно авиокомпаниите, които осигуряват превозването на туристите.

Турболенцията, която в момента изпитват стотици авиокомпании в света, тепърва започва. Въпреки че 93% от хората с коронавирус в света са съсредоточени само в четири държави - Китай, Италия, Иран и Южна Корея, летищата в световен мащаб пустеят. Загубата на пътници е неизбежна, но въпросът е колко от авиокомпаниите в света ще оцелеят при условия на празни полети. Дългосрочната прогноза за загубите на самолетните компании не започва с „може“, това вече е факт.

В най-добрия сценарий, при ограничаване на заразата, авиокомпаниите ще понесат загуби от 63 милиарда долара, само в рамките на 2020 г. До края на годината от Международната асоциация за въздушен транспорт прогнозират най-малко 11% спад на печалбите в цял свят. Ако заразата не се овладее - тя ще е минимум 20%, а загубите в рамките на годината ще достигнат 113 милиарда долара. Най-големият отлив на пътници през февруари има към дестинациите - Италия (-24%), следват я Китай (-23%), Иран (-16%) и Южна Корея (-14%).

Как авиокомпаниите днес успяват да овладеят ситуацията за момента? На фона на 80% спад на пътникопотока между Китай и останалия свят и масов отказ на авиокомпании да летят до Италия, където към 14:17 часа часа вчера заразените бяха 10 149 души, да говорим за фалит на авиокомпания вече не е мираж. Именно от това се боеше въздушният бранш, който влиза в класацията на десетте най-добре платени професии в света. Преди точно седем дни дойде първата лоша новина, че регионалният британски авиопревозвач „Флайби“ фалира, заради намаления пътникопоток на фона на само 383 заразени от коронавирус на острова. Това не е изненада, тъй като авиокомпанията е малка и обслужвала само дестинации вътре в страната, отделно била на ръба още от края на 2019 г. и въпреки опитите на правителството да спаси „Флайби“, тя се приземи завинаги, заедно с останалите без алтернатива осем милиона пътници, пътуващи между 81 летища в Обединеното кралство.

Истински катаклизъм - така описват ситуацията с полетите в Азия, където отливът от пътници принуждава авиокомпаниите да продават самолетни билети по-евтини от кафе. В опит да не летят с изцяло празни курсове, компаниите се хващат за последната клонка, само и само да не потънат в бездната на безпаричието и фалита. Полетите на китайската авиокомпания „Спринг Еърлайнс“ през април между Шанхай и Чунцин, за разстояние от близо 1000 километра, се продават по 4 долара. Китайският авиопревозвач в последните три месеца работи с капацитет от 50%, а част служителите били помолени да си вземат платен отпуск, а след това неплатен за неограничено време. Тази молба към персонала идва в отговор на спрените над 6500 полета през април. Но не само те губят от коронавируса, тъй като над 100 авиокомпании са прекъснали полетите си до азиатската страна.

При наличие на над 7000 заразени и Южна Корея понася удар върху въздушния си транспорт. Корейският авиопревозвач приземи временно 100 от 145-те си самолета, заради епидемията в страната, което го застрашава от фалит. Към 2-ри март 2020 г. спадът на продажба на билети и резервации стигна почти 60%, а случаите тогава са били дори наполовина.

Летищата в Европа понасят безпрецедентен шок, заради намаляването на полетите в резултат на епидемията от коронавирус. A това създава опасност от срив на въздушните връзки на континента, предупреди летищната организация Ей Си Ай Европа (ACI Europe), Организацията, която обединява 500 летища в 46 страни, очаква тази година аерогарите да посрещнат 187 милиона пътници по-малко заради заразата. Лошите резултати идват бързо - за първите три месеца на годината европейските летища са отчели спад на пътникопотока от 13,5%, като най-засегнати са италианските летища. Още преди решението на правителството да постави цялата страна под карантина, италианските летища отчетоха спад от 60%, според генералния директор на организацията Оливие Янковик. Той описа ситуацията в Италия като пълен срив за авиацията. И вместо ръст на пътниците от 2,3%, на който са се надявали авиокомпаниите в Европа, те прогнозират спад от 7,5%.

С поставянето под карантина на 16 милиона души в Италия, дойдоха и отказите на превозвачите да летят до Ботуша. Въпреки че в България наблюдавахме опитите на нискотарифната „Райънеър“ да лети до Северна Италия до последно, където именно заразата се разпространи за дни до големи мащаби. Останалите два превозвача до Италия - „Уиз Еър“ и „България еър“ успяха да вземат мигновени решения, с които да спрат всичките си полети до европейската страна. За момента са преустановени всички полети от и до Ботуша до 3-ти април включително.

Американските авиокомпании не са били в подобна криза от атентатите на 11 септември 2001 г. Гиганти като „Юнайтед“, „Делта еърлайнс“ и Американските авиолинии спират наемането на нови служители, както и повишенията и молят някои служители си да вземат неплатен отпуск. Отмяната на командировки и пътувания между Америка и Китай и Европа доведоха до свиване на планираните разходи на авиокомпаниите, замразяване на поръчки на нови самолети, а за откриване на нови дестинации дори не може да се говори в момента. Австралийската Qantas Airways обяви, че свива с 25% капацитета по международните си линии и отлага поръчката на нови самолети. Германската авиокомпания е Lufthansa търси помощ от правителството, a Италия обещала още 400 млн. евро помощ на националния си превозвач „Алиталия“.

Но на фона на паника в авиолиниите, нискотарифните превозвачи сякаш го приемат като временна мярка, която през април ще свърши. Според директора на „Райънеър“ Майкъл О’Лийри ограничението за пътуване не е мярка, която ще даде резултат. Въпреки че авиокомпанията е намалила капацитета си с 25% за последните 2 седмици на март и първата на април, шефът на авиокомпанията очаква търсеното по Великден да се увеличи. Звучи добре, но едва ли за месец браншът ще успее отново да стъпи на краката си.

Принципът на авиокомпаниите да чакат до последно, за да отменят полетите си до дестинации с голям брой заразени от коронавирус, се основава на два фактора - финансов и стратегически. Първият е ясен, а вторият е свързан с времето за кацане и излитане на дадено летище. Отменяйки полети, компаниите губят своите слотове на големи летища, като тези в Италия, например. В опит да помогне на сектора Европейската комисия обяви във вторник, че временно спира действието на това правило, съгласно което превозвачите са длъжни да използват поне 80% от слотовете си.

Но дали въпреки всичките мерки, няма да следват още фалити? Ще продължат ли да приземяват самолети? Дали милион стюардеси и пилоти ще си търсят нова работа скоро? Предстои да видим.

Коментари

Задължително поле