Допълнителна експертиза за безопасността при превоз на опасни товари беше представена в петък по делото "Хитрино" от вещите лица проф.д-р инж. Валери Стоилов и проф.д-р инж. Симеон Ананиев. Фаталната цистерната е от 1971 г., не е отговаряла на международните стандарти за превоз на опасни товари, не е ясна дебелината на стените й, поради отлагания от вътрешната страна на метала.
Според експертите, въпросната цистерната не е била годна за експлоатация и е била за бракуване - техническото й състояние не отговаря на Международния правилник за опасни товари. Върху нея няма поставена маркировка, указваща датата и вида на извършеното изпитание. Последният сертификат е от 01.11.2013 г. Липсва щемпел на експерта, провел изпитването. Не е спазена разпоредбата на RID, минималната дебелина на стената да не е по-малка от указаните в конструктивните стандарти. Независимо от замерванията, цистерната е одобрена за превоз на опасни товари. Това е станало от румънска фирма.
При извършени измервания на терен от експертите, се оказва, че измерените стойности на дебелините на дъната са по-големи от критичните параметри, които конструкторите са дали и би следвало цистерната да бъде бракувана. По нея има отлагания, натрупани от 1971 година до 2016 г. Вещите лица са категорични, че ремонтът и оразмеряването на резервоара на цистерната са извършени неправилно и е издаден неправомерно сертификат на годност.
Влаковата композиция е възложена на „Булмаркет ДМ“ от страна на румънски превозвач да изпълни транспортирането в българския участък от Бургас до Русе.
Затова адвокат Ивайло Йораднов, защитник на един от машинистите коментира пред журналисти, че: „Отговорността в случая не е на превозвача, а на този, който предава влака за превоз. Отговорността на превозвача е свързана само с това да закачи вече композирания влак и да го превози безопасност до неговото местоназначение. „Булмаркет“ няма отговорност в случая".
Делото продължава на 14 януари.