Арх. Здравко Здравков: Бяхме подготвили отказ за презаверяване на разрешителното за „Златен век”

Проф. Огнян Герджиков: Не виждам нищо нередно в срещите на президента с магистрати

Красимир Каракачанов за евроизборите: Няма да се учудя, ако някой е замислил подобен сценарий на този в Костинброд

Германският външен министър Хайко Маас ще се срещне с президента Радев и Екатерина Захариева

Владимир Зеленски встъпва в длъжност като президент на Украйна

Тръмп отмени митата върху стоманата и алуминия от Канада

Камион се запали в движение и изгоря на магистрала „Тракия“

Google преустанови договорите си с Huawei

Жертва и над 60 ранени след автобусна катастрофа в Германия

11-и ден продължава издирването на Стоян Зайков

Десетки мигранти слязоха на брега на остров Лампедуза въпреки забраната на Салвини

Тръмп заплаши Иран с унищожение

Седмицата започва с дъжд и гръмотевици, възможни са градушки

Ричард Брансън – Поглед към Космоса

С всички неясноти за бъднините на планетата Земя – от ожесточаващите се ефекти на глобалното затопляне до световната геополитика и изострянето на международните отношения във всеки един аспект – хубаво е в края годината да има една добра новина за бъднините на човечеството.

А именно, че благодарение на предприемача милиардер сър Ричард Брансън и срещу едни скромни 350-400 000 американски долара, скоро всеки, който може да си го позволи, ще има възможността да се разходи с космически кораб до ръба на земната атмосфера. И да погледне към планетата през очите на боговете, както се казва.

При изпитателният полет над пустинята Мохаве през изминалия уикенд експерименталният летателен апарат “Юнити” достигна височина от 82 682 метра. Някои учени оспорват дали това е достатъчно, за да се смята за пресечена линията на Карман (която на теория определя на каква височина въздухът става твърде тънък за полети), поставена между 85 и 100 км, но така или иначе постижението е налице.

Двамата пилоти на “Юнити” Марк Стъки и Фредерик Стъркоу получиха официално признанието и летателните знаци на комерсиални астронавти от американското правителство, а по думите на Ричард Брансън на стотиците богаташи, ексцентрици и любители на силните преживявания вече записали се за полет до ръба на мезосферата им предстои само още няколко месеца чакане, преди да разберат кога ще могат да осъществят мечтата си. С постижението милиардерът, собственик на “Върджин”, взе преднина пред този на “Тесла” Илън Мъск и на “Амазон” Джеф Безос в неофициалната надпревара за титлата “първи овладял близката земна орбита за комерсиални (туристически) цели”. Мъск, разбира се, се е прицелил към Луната и отвъд, към Марс, и неговата програма “Спейс Екс” върви с много по-мащабни темпове. Безос с “Блу Ориджин” напредва едва от няколко години, докато Брансън отдавна си е поставил далеч по-земни параметри.

Успехът на “Юнити” идва четири години и два месеца след злополучния първи изпитателен полет на неговия предшественик, “Ентърпрайз”, който в резултат на техническа неизправност се разпадна във въздуха малко след изстрелването си от носещия апарат. В резултат единият от пилотите загина, другият получи тежки наранявания, а цялата програма на “Върджин Галактик” буквално се върна пред чертожната дъска. За да излезе с успешното изпитание на “Юнити” преди няколко дни. В крайна сметка Ричард Брансън не е известен като човек, който се отказва от предизвикателство, както е доказал през целия си живот дотук. А какъв живот само.

Ричард Чарлз Никълъс Брансън е роден на 18 юли 1950 г. в Лондон, в семейството на съдия и бивша балерина и стюардеса. На младини Брансън страда от дислексия и като цяло бил много слаб ученик. Когато завършва на 16-годишна възраст частното училище “Стоу”, директорът на престижното школо му доверява, че е обречен или да завърши земния си път в затвора, или да стане милионер. Изправен пред тези две опции, е ясно коя пътека е предпочел младият Ричард. Първото му бизнес начинание е лансирано в годината на завършване на училище – 1966 г., под формата на списанието “Стюдънт”. Първият брой на което излиза през януари 1968 г., а за редакция служи задното помещение на лондонска църква.

Списанието публикува реклами и прегледи на нови албуми, които бързо издигат профила му и през 1971 г. Ричард Брансън отваря първия си музикален магазин на престижната “Оксфорд стрийт” в Лондон. Звукозаписната компания “Върджин Рекърдс”се ражда година по-късно, а през 1973 г. издава и първия албум на първия си изпълнител – един конкретен Майк Олдфийлд. В следващите години под “лейбъла” ще записват и издават музика имена като “Секс Пистълс”, “Ролинг Стоунс”, Питър Гейбриъл и т. н. В началото на 1980-те, вече с прилично състояние зад гърба си Брансън се насочва към туристическия бизнес и създава авиокомпанията “Върджин Атлантик Еъруейз”, заедно с тур-операторската фирма “Върджин Холидейс”. В край на века през “Върджин Мобайл” се включва на пазара на мобилните телекомуникации във Великобритания, а с идването на новото хилядолетие запазената марка е вече и в този на железопътните превози, като частния оператор “Върджин Рейл”.

Тласъкът за реализирането на редовни туристически полети в космическото пространство започва през 2004 г. с лансирането на “Върджин Галактик” – компания, основана съвместно с един от създателите на Майкрософт, Пол Алън, и от 2013 г. собственост единствено на Брансън. За последния всъщност може да се разказва със страници – от многократно опитвал да постави рекорд по обиколка на Земята с въздушен балон, до титлата “Малкият цар”, натоварен със запазването на реда във Великобритания през 1980-те, дадена му от не кой да е, а Маргарет Тачър. Мултимилиардер, филантроп, авантюрист – според едни пример за подражание, според други – просто роден под щастлива звезда, с лично състояние от близо 5 милиарда долара.

 

Господин „Рицар”

Със запазената марка “Върджин” върху всички начинания на сър Ричард Брансън едва ли ще е изненада за някого, че посветеният с указ на Елизабет Втора през 2000 г. в рицарско звание за заслуги към развитието на предприемачеството във Великобритания, е собствено базиран на Британските Вирджински острови. Или че дори притежава собствено парче земя насред Карибско море. Тънката подробност е, че освен, че гореспомената територия е данъчен рай, всички компании на Брансън са регистрирани през офшорни посредници в мащабна и напълно легална схема за избягване на данъците във Великобритания. От където чат-пат някой се провиква да му отнемат рицарското звание, защото … нали.

 

За него

Бизнесмен по пантофи

Татко се грижеше инстинктивно за това (б.р. – нуждата на служителите на “Върджин” от баланс между работа и личен живот) още докато изграждаше бизнеса. Той позволяваше на хората да работят, от където искат. Докато работата е свършена, няма значение къде се намираш. И той е доказателството, че можеш да изградиш бизнес, практически стоейки си у дома през цялото време.

Холи Брансън, дъщеря и съдружник във “Върджин”, в интервю за “Ню Йорк Таймс”, юли т.г.

 

Хладилници за ескимоси

Едно нещо мога да призная на Ричард Брансън – способен е да продава хладилници на ескимоси. Той е бизнесмен и описва този изпитателен полет по начин, по който аз не бих се чувствал удобно. Вярно е, че може да достигне до границата на космическото пространство, но не може да остане там. Веднага пада обратно. Това е просто аероплан, способен да достигне голяма височина, и опасен на всичкото отгоре.

Анди Томас, австралийски астронавт, по повод полета на “Юнити”

 

Измамна фасада

Брансън би искал да го възприемате като най-великия иконокласт от времето на Жан Калвин насам, повел Реформацията на утвърдените бизнеси. И ако този номер не минава, ще се примири и с образа на Дон Кихот с частно образование (…) Много по-прозаичната истина е, че шефът на “Върджин” издържа скъпите си имоти, вземайки субсидии от парите на данъкоплатците, и управлявайки бизнеси с много сериозни протекции.

Адития Чакраборти, журналист, в-к “Гардиън”

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.