През обектива на „Труд“: Как Борисов и Меркел отговарят на медиите (СНИМКИ)

Борисов отговаря на „Труд“: Лидерите от Западните Балкани трябва колкото се може по-бързо да покрият критериите за членство в ЕС

ЦСКА бие с голове на новите

Гледайте НА ЖИВО пресконференцията на Борисов и Меркел

Меркел отговаря на „Труд“: Подкрепяме България за Шенген, но не мога да кажа точна дата за присъединяване Възлагаме големи надежди на българското председателство, каза германският канцлер

Ердоган обяви началото на турската военна операция в сирийския град Африн

Вучич към сърбите в Косово: Останете тук, не напускайте домовете си, ще ви помагаме

Делегация на ЕК оцени високо работата на ГДБОП в сферата на киберсигурността

Спас Русев гледа „Левски“

Въвеждат Монтесори педагогика в детските градини в Габрово Проектът стартира с 90 000 лева

НКЖИ: Неразрешена маневра е причина за дерайлиралата цистерна с газ на гара Бяла

Борисов и Меркел разговарят в резиденция Бояна (СНИМКИ)

Екатерина Захариева: Реалистично е Македония да получи покана за членство в ЕС още тази година

Произвеждат 50 хиляди кубика сняг за Световното по сноуборд в Банско

4-годишно детенце почина, роми окупираха разложката болница

Акад. Светлин Русев: Дотук с моите илюзии за някаква обща кауза!

Властта не дава право да бъдеш несправедлив

 

Уважаема г-жо Иванова, принуден съм да започна с автоцитат на писмо до Теб, писано преди 2 години.

„Драга Слава, драги Шефе, мисля, че утре е третият понеделник след срещата ни при Вежди Рашидов. Доколкото си спомням, срещата беше на 15 юни (2015 г.) и още в понеделник на 20-и, както ти обеща, трябваше да се срещнем за правилника”!!! Започвам с този цитат от писмо до директора Слава Иванова, защото е показателен за стила на цялата й ръководна мимикрия, особено когато служебно е задължена за неща, които не би искала да изпълнява, но се страхува да противоречи на началника. Поводът беше публично известен!

След като заедно работихме за реализиране на концепцията за „Квадрат 500”, принципно различна от твоята, и когато музеят беше готов, бях неприятно изненадан, че вече имаме „Правилник за устройството и дейността на национален музеен комплекс „Квадрат 500”. Не знам с кой мозъчен тръст тогава сте го родили, но очевидно, че той не решаваше нито творческите, нито структурните проблеми на галерията, а устройваше властовите амбиции на директора! Както ти е известно, реагирах отрицателно веднага, което нищо не промени. И след известно време на среща, предизвикана от доц. Маринска при министър Вежди Рашидов, ти категорично обеща, че в понеделник ще се видим да работим за промяна на правилника. И докато чаках да се събудиш за този понеделник, с лично писмо до теб ти напомних някои неща, които очевидно не искаше да си спомняш. За всеки случай сега си позволявам да ти ги напомня отново: „Знаеш, че нямам в случая никакви началнически амбиции (между другото знаеш, че ако имах, не беше проблем да ги осъществя), но не бих приел да бъда обслужващ персонал на действия и идеи, засягащи (надявам се все още) общата ни кауза… Съзнавам, че това не е твоят музей, не е и на някои хора, с които работиш, но по силата на различни обстоятелства – и временни, и по-трайни, вече не е и моят, а е нашият музей и ти имаш шанса да си неговият пръв директор…

…Ще работим ли заедно от позицията и компетенцията, която ти имаш – и от илюзиите и възможностите, които аз имам, или ще имитираме някакво сътрудничество?” – (край на автоцитата от писмото)

За съжаление две години минаха от „онзи понеделник”, нещата още повече се усложниха и с новия Ви правилник на галерията, също неизвестно кога приет, и с художествения съвет, който изцяло е изолиран и безсмислен без утвърден правилник! Което естествено ме принуди да депозирам писмо с оставката ми като председател на съвета до министър Рашко Младенов. В което между другото споделям: Склонен съм да мисля, че уволнението й преди няколко години от министър Стоянович не е било без основание и вече е груба грешка от моя страна, че съдействах за връщането й в Националната галерия.”

Дотук с моите илюзии за някаква обща кауза!

Нямах намерение да се намесвам в медийната ви полемика, ако в тъй наречения отговор на Галерията във в. „Дневник” и в интервюто ти във в. „Труд” „аргументите” ти не носеха откровено духа на онези „цивилни изкуствоведи”, за които инсинуацията, клеветата и приблизителността на фактите бяха обичаен стил! Претендирам, че държа не по-малко от теб на съхраняването и авторитета на музея, без да влизам в твоята саможертвена и жертвена роля! Позволявам си да кажа, че неговото раждане поне за мен е изстрадано във времето с всичките надежди и илюзии, цената на които не е по-малка от твоето омерзение, и ти би трябвало да го знаеш! Извеждането на конкретния случай с реставрационните и технически проблеми в залите за чуждестранно изкуство до „активно мероприятие” и „лични интереси” срещу теб е колкото прозрачен, толкова груб, елементарен и удобен повод да отстраниш Яра Бубнова, която ти беше на практика изолирала от реалните отговорности в дирекционния съвет! В своята цялост Вашият материал във в. „Дневник” и особено интервюто ти във в. „Труд” не е защита на Галерията, а публичен донос на човек, който дълго време се е правил на „умряла лисица“, но страхът за нещо, което може да му се случи, отключи агресията и ненавистта му – и заприлича, уви – на себе си! Внушението за организирано „активно мероприятие за мястото на директорката“ отключи произволно въображението ти и с една вярна принципна констатация в интервюто ти: „3а съжаление в нашата културна гилдия нещата не се случват по най-културния начин.”

Да! Не се случват по най-културния начин и ти даде пример, като започна без никакво законно основание с уволнението на д-р Благовеста Иванова, която беше подготвила изцяло раздела за Българското възраждане, като пенсионира набързо крайно необходим и изграден специалист по източно изкуство – Искра Захариева! Не тя наклевети галерията, в която 30 години работи, а ти нея! Защо не пенсионира зам.-директорката Бистра Рангелова, която с годините натрупа не професионален опит, а хъс и злоба? За съжаление нещата не се случиха по най-културния начин и с Мария Василева, която ти назначи и не защити, а можеше да обясниш поведението й. За съжаление нещата не се случиха по най-културния начин и с Вежди Рашидов, който не само те назначи, а извади отново за професионален живот! Да не би някъде да го защити?!

За съжаление при цялата посредствена истерия и преди приемане на концепцията на ”Квадрат 500” и след откриването на музея – някъде ти и твоята плачеща за пенсия заместничка да застанахте зад музея? Единствено Яра на няколко пъти се включваше в защита принципите на музея. Но има и много по-тъжни и грозни неща в гилдията! Заиграването сега с най-младите и противопоставянето по твоите думи на „тази отвратителна и грозна история”, а тя наистина е отвратителна и грозна, особено след като по този начин се опитваш да ги приобщиш към амбициите и стила на собственото си поведение! Да – наистина нещата в нашата гилдия не се случват по най-културен начин!!!

В клеветата „активно мероприятие” можеш да вкараш всичко, което не ти е по вкуса и с което по един или друг начин се разминавате. От разкритието на заверата „приятелски кръг” до извадените от гардероба скелети със собствените нереализирани амбиции и назидателното им размахване като „прозорливо“ предупреждение за трудностите при сливането на двете галерии. Не знам дали си даваш сметка за жертвите на този фронт, който така лекомислено и безотговорно отвори. Реставрационните и технически проблеми са ясни и преодолими, но за съжаление най-сериозната жертва е атмосферата в цялата Национална галерия и твоят принос е основен. Разделяй и владей не носи нищо добро на никого!

Накрая за художествения съвет!? Той не беше препоръчан от министерството, както ти казваш, а назначен с подписана заповед от министъра на културата Вежди Рашидов и доколкото си спомням, ти ми я изпрати.. И неслучайно беше представен пред всички служители на галерията от самия него с определени отговорни задачи. И ти много добре знаеш защо едни от първите задачи на първото заседание на съвета, които поставих, бяха:

1. Приемане на правилник за работа на съвета.

2. Промяна на правилника за устройството и дейността на Националния музеен комплекс.

Един художествен съвет като този винаги би застанал зад авторитета и на галерията, и на директора в трудни и отговорни моменти – нещо, което ти за съжаление не можа да разбереш, затова и не го потърси, загледана в паничката си, да не би някой да бръкне в нея!

Ако някой ден поне малко осъзнаеш, че властта не дава право да бъдеш несправедлив, извинението е задължително.

Не вярвам, но трябва!

Март 2017

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (22)

  1. Уважаеми, пропуснали сте надписа „Платено съдържание“. Този човек отдавна не прави нищо без предварително да си е получил „платата“…

    1. Абсолютно неверно! Този човек е един от малкото свестни хора в държавата ни….

      1. Подкрепям. Не харесвам Светлин Русев като художник. Но подкрепям неговата праволинейност и честност.

    2. Akad. Rusev e napravil visok izkaz na goliamo priatelstvo. Prez 70-te i 80-te godini Konstantin Pavlov e bil tormozen ot DC do unishtojenie za anti-totalitarna deinost i za tova ne e imal nito platena rabota, nito drug dohod. Akad. Rusev e izdurjal s godini Kozeto Pavlov – deistvitelnia disident – i semeistvoto mu. Pravel go e po nai-fin nachin-Kozeto Pavlov ne e iskal nishto makar i jiveesht v mizeria osven v tormoz, no Svetlin Rusev e znael, vijdal, zenial talanta, ne e mogul da premahne DC, no e mogul da dava hliab na Kozeto Pavlov. I sila. Daval e taka, che Pavlov da prieme – delikatno v otklika.

      Redom s tova Akad. Rusev e izrisuval ruzete na Kozeto Pavlov – ruze na dariavasht nevinen stradaletz. Otklikvashtait e imal ochi i surze i e napravil tova bez prikazki. I – bez ‘plata’.

      V sluchaia s tozi ‘kvadrat’ – Akad. Rusev posochva deistvitelni problemi. Tragichno e vinovnite da budat utvurjdavani, zashtoto e s zenata na nujnite.

      Izvinete za latinitza, molia.

  2. Ако другарят от с.Обнова има малко от малко срам, би трябвало да се самозатвори някъде далеч от хорски поглед. Той, който най-злобно и неприятно съсипа две прекрасни експозиции, налагайки противния си вкус, превръщайки ги в отвратителна еклективна смесица, слагайки творби от различни епохи, страни, автори в безразборна и кошмарна профанизирана експозиционна каша, сега нахално продължава да ИСКА перманентно налагане във всичко. Е не може вестник ТРУД непрекъснато да му служи, пък било и срещу заплащане. Крайно време е, самият Мултак деликатно му го подсказа, и другарят от с.Обнова да изчезне от хоризонта. Единствено в нашата гадна комунистическа среда стана възможно имперското почти възкачване на този тотално некадърен и посредствен художник, служил безрезервно на правешката диктатура, отстраняващ, де що може, таланти от художествения живот, за да остане единствен на върха. Точно селянинът от с.Обнова загроби в невероятна чернилка най-хубавите ни картини, зачерни в гробарски рамки, пана, подиуми цялата галерия, натика в мишата дупка на междинния коридор най-големите имена в българското изкуство, за да се самопъчи просторно в голяма и хубава зала. Аман от злобното му самоизтъкване. И да има по-нищожен инидивид в изкуството някъде по света, едва ли би имал невероятното самомнително себеизтъкване на този другар от с.Обнова.

    1. Уважаеми, имате право на мнение относно обществената дейност на Св.Русев, но оценки относно неговата работа като художник не е правилно да давате. Ако за вашите каартини някой каже същото, как ще се отнесете? тези оценки не ви правят чест…

      1. Шишо, и аз мисля, че бай ти Светльо е :“некадърен и посредствен художник, служил безрезервно на правешката диктатура“ Това си е наше мнение и не си ти човекът, който може да ни забрани да го изказваме. Колкото до картините ми – не бери грижа. Още от ученическите си години знам, че са некадърни и посредствени. За това и не станах художник! За разлика от бай Светльо!!! А който си мисли, че бай ти Светльо може да рисува нека посети Рупите. Абсолютен некадърник, при това нарушаващ всички църковни канони!! АНАТЕМА!!!!!

      2. Аааа, другарю ШШ, аз съм писал за селянин от Обнова, вие говорите за селянин от Върбица, моля, моля..

      3. Другарю ШШ, ако сте се припознал в селянина от Обнова, бъркайки го с друг, роден в с.Върбица, си е ваш проблем.

  3. Отвореното писмо е крайно неприемливо и недопустимо! То не е продиктувано от чиста съвест, а от амбиции за лични облаги. Явно хапка от „лъвския пай“ е много примамлива за хора като него. Но опиташ ли веднъж, отговорностите започват да тежат на плещите. Защо продължавате да дълбаете, г-н Русев? Защо не приемете фактът, че има хора, които се справят по- умело в Управлението от Вас? Какво целите с оставката и атаките срещу Ръководството на Национална галерия? Не разбирате ли, че Вие, г-жа Захариева и г-жа Димитрова вече ставате смешни на обществеността с тези целенасочени медийни атаки? Аз, като обикновен гражданин, любител на изкуството, виждам, че Вие и Вашето „престижно“ обкръжение нарушавате доброто име на една толкова красива и стойностна българска институция. Става на въпрос за изкуство. Това е интелектуална храна- за нас, за децата ни, за бъдещите поколения на България. Стига сте задълбочавали и нажежавали обстоятелствата! Това е призив от мен към Вас- атакуващите. Оставете Управата на Национална галерия да я Ръководи! Тези хора не случайно са заели тези постове. Не хулете! Не говорете невярни неща! Не ставайте смешен на обществото с действията си. Рушите името на институцията… Ако Ви е мило и драго за нея, престанете с нападките си.
    Вярвам, че хора, притежаващи по- висок интелектиален „багаж“ ще се вслушат в инстинкта си. Ще помислят реално кой направи скандала, защо и по какъв (грозен за мен) начин. Грозно е това, което правите. Изкуството няма нужда от клевети и грозни „опашати“ лъжи. Гневна съм!!! Хора, Наслаждавайте се на творбите, оставени ни от творците. Не търсете „под вола теле“!

  4. Като стане дума кой как е натрупал първият милион може да се каже, че светлинчо натрупа първия си милион, като рисуваше портретите на Людмила Живкова. А тя не се даваше на всеки. Но всеки, на когото се даваше, стана милионер.

  5. Удивена съм изказа на този т.нар. трегер на културата.
    От известно време следя в пресата т.нар скандал и се чудя как може някой, който е бил вече директор на НХГ да се отнася по такъв начин към нейните служители, които познава толкова от времето, когато са били негови подчинени.
    И ако някой има само една значима изложба, то всички останали имат много такива, които той някак си забравя да спомене.
    Респект към възрастта му. Пожелавам на всички нас да сме толкова дейни и продуктивни и да доживеем неговата възраст, но и си пожелавам да не сме гневни и обидени на света като него.
    Време и да спре и да се отдаде на внуците, градинката и хубавите книги

  6. Тонът и езикът на акад. С. Русев показват, той или е неадекватен и приема желаното от него за действително или е интригант. Ако е първото, то трябва да се лекува, ако е второто, то това е характер оформен след дългите години Председател на съюза на художниците (1973-1985 гг.) и член на ЦК на БКП (1976-1988 гг.). Никога не е късно за един художник – академик да се изложи, интересно е защо в. „Труд“ съдейства в това му желание?

  7. Чета,чета и недоумявам…защо в нашата малка България средата е безвъзвратно погубена и замърсена? Не само в изкуството, навсякъде е така! Светлин има грехове, но не ние ще му търсим сметка за тях, има кой! Всеки плаща по един или друг начин за тях, но грехове имат и други персонажи пряко отговорни за резила наречен Квадрат 500! Ако трябва да бъдем честни,за мен Веждю е в пъти по виновен, защото е прекият изпълнител, в качество на министър,пост който е срам за България! За това че напълни министерството на културата с нагаждачи и некадърници, че направи такива поразии на ларгото в София, за които след време ще бъде изучаван,заедно с Винету от Банкя! Не взимам ничия страна, но ми е болно като гледам как се самоизяждат хората на изкуството в нашата родина… мъчно е, тягостно е! А Светлин оставете на съвестта му, всеки има право на покаяние…

  8. Този сатрап на изкуството, този некадърен художник няма ли да се скрие най-после и да спре да ни натрапва и мнението си, и скапаните си картини. Баста!

  9. Обичам форума, защото е български. Ето Артеистът ни кори, че не сме ние дето ще търсим кусурите на светлинчо, но в същото време не пропуска недъзите на Веждито. Болно му било дето се семоизяждали хората на изкуството. Ами и Елин Пелин е писал против Йовков, когато разбрал, че на Йовков му дали някаква държавна служба. За Елин Пелин се говори, че бил ужасно завистлив човек, с две думи истински българин от Шопско, но големият писател остава голям писател-

    1. Браво! Истина е, че повечето големи творци са нарцисисти и завистливковци. Още повече, че кокалът в културата е прекалено малък, а глутницата – голяма. Показването на зъби е естествено състояние в борбата за оцеляване. Оправдавам Светлин Русев за това, че и той иска да папа. Но това не означава, че ще си променя мнението за него – НЕКАДЪРНИК и ЛАКЕЙ на баба Люси!

  10. Доста безмислена статия…ако нямаше лични интереси и амбиции нямаше да е написана. Не е мъжко да си сръдльо…

  11. До Франкофон!
    Нито единия харесвам, нито другия! Отбелязвам само, че Светлин има в пъти повече достойнства от Веждю, и ако говорим за грехове, пак повтарям не сме ние които ще го съдим! Всеки в България се мъчи да оцелява, и някои оцеляват по този начин, като мачкат хората , други са доносници,трети са просто алчни за пари… Моля не слагайте Веждю, до такива имена като Йовков, и Елин Пелин, срам ме е че този ни беше министър на културата, по голямо падение не сме имали, срам за България! Ако бяхме държава поне като Румъния, всеки щеше вече да си е получил порцията справедливост!!! Но тук са Винету, Кой, и останалите… затова ще пишем по форумите и ще чакаме друг да дойде и да ни свърши работата. За съжаление!

    1. Vinovnikut e Vejdi Rashidov kato Ministur na kulturata, zashtoto napravi ‘Kvadrat 500’. Razrushiha se dve dobri galerii, za da se napravi edna kalpava. Durjavnik pravi po drug nachin, a Rashidov iskashe bliasuk chrez pogrom. V takava nedopustimo izgradena struktura red ne moje da ima, osnovaniata sa narusheni. Tova e osnovnoto. Izhodut e vrushtane na predishnoto polojenie i Rashidov plashta razhodite.

      Spomenavaneto na zavistta na Elin Pelin e nujno za vijdane na nashite nravi i otnoshenia. No dali se vijda? Elin Pelin e bil kontrast na Iovkov s agresivnoto si samoliubie i e uspial da go umori, chuvstvitelniat Iovkov ne e izdurjal. Taka Elin Pelin e nash uspeshen Salieri. Nashiat ‘salieri’ e nai-uspeshniat ni vrag ot vutre – sistemno i efektivno.

      Mnogo se izviniavam za latinitza.

  12. Права сте Вася, това е много точно разсъждение! Но няма кой да чуе, всеки е в нечий лагер, всеки се бори за хляба… Виновни има не един и двама, но тези които трябва да им търсят сметка не желаят, защото и те са вътре в батака.

  13. Смятам, че ръководството на галерията се справя чудесно с работата си до сега. Проблемите, които съществуват са преодолими, защото изкуството трябва да носи красота и вдъхновение, а не скандали в публичното пространство. Там, където има изкуство, не трябва да съществува нищо друго. Пожелавам успехи на ръководството и не се поддавайте на интригите!

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.